Golv
Tornhuset: Hej! Håller på att bygga nytt fritidshus, Bottenbjälklaget består av 45*220 cc60, där jag under bjälkarna skruvat brädor som trossbottenskivor av fibercement skall ligga på. Sedan blir det isolering och spontade golvplank 34*200. Jag har precis köpt planken från ett lokalt sågverk, och jag tror de ligger på ca 14%. Tänkte därför lägga ut och skruva dem provisoriskt, för att sedan
anders07: Du behöver ju egentligen inte någon isolering då om det är uppvärmt utrymme under, annat än för ljudisolering då. Snabb enkel och säker lösning, fyll med EPS betong. Annars regla upp och glasull mellan reglarna.
Robjoh198: Tack. Ja det var också en gissning jag hade att det har släppt i mitten på mattan. Kanske bäst skrapa bort allt underlag då.
Rasmus82: Hej, vi köpte ett 80 tals hus för ett år sen och har gjort en del renoveringar sen dess för att frächa upp alla ytskikt och framförallt göra dem ljusare. Nu har vi kommit till golvet. Det är ett ca 80 kvm stort valnötsgolv som går mellan kök och vardagsrum. Och jag undrar om det finns något sätt att göra detta ljusare? Just nu så har det nästan rödnat. Det vi har läst på olika
MrJay: Har lagt golv direkt på plastmatta utan att använda foam i hallen, lika bra som de andra rummen där vi har foam efter många års användning.
Gäddan2: [citat] Vad det handlar om är oljan i linoleumgolvet. När golvet är täckt av något så kommer den upp till ytan. Oljan är gul (linolja) och när man tar bort det som lagts/står på golvet så drar den sig neråt igen. Tar inte så lång tid. Så det blir som det var sen.
Divvi: [citat] Det är 60 cm mellan regler (ca 3,7 m spännvidd). Sen verkar det vara 120 cm färdiga sektioner så där är dubbla reglar intill varandra varje 120 cm. Just nu är bara någon skiva som sviktar. Den motstående på bilden sviktar nästan inget. Jag skulle kunna ta upp en skiva och försöka få dit en kortling kanske.
MrJay: Jag har fått lära mig att golv alltid skall läggas i riktning mot fönster/ljuskällan och har således alltid lagt mina golv så. Vi har i dagsläget samma golv genomgående i hela bostaden utan trösklar. I hallen är den lagd precis som i rummen och vi är supernöjda, vi har dock ingen takpanel eller plottrigt 3-stav golv :D
Tompafix: [citat] Klinkers inget. Heltäckningsmatta de flesta andas så då behövs inget. Parkett/laminat så behövs ångspärr och stegdämpning. Tuplex är en bra som kombinerar både ångspärr och stegdämpning och har tejpremsor för sammanfogning
Silver78: Är det tunt på vissa ställen så kan det vara god idé att lägga något under. Men det behöver inte vara masonit. Förr limmade man alltid masonit mot undergolvet och sen la man det nya golvet ovanpå med kork eller grålumpapp mellan. Men huvudorsaken att man ens lägger masonit är för att jämna ut golvet och då hade du kanske inte behövt spackla från början.
Kuytan: Hej! Jag står mellan valet att lägga nytt golv i både vardagsrum och kök eller slipa båda golven och vitlasera i samma nyans. (se instagrambilden för exempel på nyans hur det ska se ut) Jag är mer för att slipa då jag gärna vill behålla nuvarande parkett. vad tror ni? Går köksgolvet att slipas? MVH Johan
Evisch: Jag tycker det är ursnyggt men inte till vilket pris som helst. Det är lätt att kostnaderna springer iväg. Tack för ett väldigt snabbt svar.
Emmlinn: Hej! För cirka 1,5 år sedan hade vi en golvläggare hos oss som slipade och vitpigmenterade vårt golv. Det är alltså äkta trägolv. Det senaste halvåret har det börjar tränga igenom någonting som liknar kaffefläckar. Jag har hela tiden trott att det är vi som spillt eftersom det går att torka bort. Nu kommer det dock mer och mer och inser att det inte alls är min sambo som spillt
Velsan: Marockansk klinker är poröst och suger åt sig skiten om det inte är impregnerat från början, kan vara svårt om inte omöjligt att få bort sånt som gått ner i själva betongen.
Peter2400: [citat] Det torkar betydligt snabbare med golvvärmen på. Men oavsett golvvärme eller inte så är det här bara ett kosmetiskt problem. Tätskiktet klarar givetvis att det är fuktigt konstant.
Kjell_G: Ja, det låter ju logiskt. En del av gamla klinkergolvet bytte jag själv mot laminat, och där ser jag ju nu att det är plastat. Kanske 10 år sen så minnet sviktade, men nu lättade dimman lite. Plast på nya, såklart.
sve84: Hej! Vi håller på att välja golv till nytt hus, med golvvärme på båda våningarna. Är just nu inne på Kährs Cosenza, som är svårt att hitta nån info om och Barlinek Madeira. Anledningen är att vi gillar färg/yta på dessa två, utifrån de två golvprover vi har på den. Vore intressant att höra om någon lagt något av dessa och har mer bilder på stora ytor. Allmänna synpunkter
Anders_70: @Hallonbåten @Ghiller : ni som svarat nej, vill ni motivera? :-)
Spngs: Svarar mig själv. Vi valde att bara slipa och använda neutral hårdvaxolja. Blev bra, kanske blir rödare efter några år men just nu nöjda!
Jonatan79: Om det är underlaget som låter, vilket det ofta är, hjälper inte slipning mm :(
Tompafix: [citat] Perfekt! Kan verkligen rekommendera en mattstripper. Jag stod med kofot, m.m. i min hall och fick bort en kvm på ca 1h. Satt som berget. Med mattstrippern så fick jag bort de övriga 17kvm på 45min :rofl:
TheGame: [citat] Nej EPS betong kan inte vara så tunt då du behöver avjämning även på eps betongen.
Nyfiknast: [citat] Klart det är möjligt men är det så stor yta och dessutom lackat så kommer antingen du tröttna eller din kropp gå sönder om du bara har en 150mm slip att tillgå. Vill du inte ständigt åka och hyra en golvslip så tycker jag du ska köpa en bra lackfräs och gå över golvet med den först, där spar du mycket tid och energi
Åsa Lund: Vad menar du med vertikal riktning? Jag hade lagt golvet längs med översta trappnosen. Sedan måste du nog ha en hörnlist längs kanten för att man inte ska se glipan under golvet när man går i trappan.
tergo: [citat] jo det var nog meningen ,men någon tog en genväg, det ser inte ut till ha tagit någon skada av den avsaknade plasten
Njurstenen: [citat] Tack för ditt snabba svar! Antar att det är varmvattenröret till elementet i så fall, konstigt bara att den bara dykt upp längs ena väggen då hela golvet är slipat ca lika djupt. I så fall misstänker jag att det är flytspackling som gäller, suck...