N
nybyggarn3: [citat] Kanske går att hyra?
3 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Finns kemiskt trä i olika kulörer på små tuber
1 svar · 1,0k läst
·
F
Flummox: Har använt Parkettslipsningsspecialisten för slipning och lackning med ultramatt lack. Snabba, proffsiga, bra pris. https://www.parkettslipning.se/
1 svar · 1,8k läst
L
Luddepe: [citat] Hur blev det tillslut? Den ser ju verkligen beige ut när man öppnar burken
5 svar · 4,5k läst
Carulu
Carulu: Jag körde på keramisk komposit i både gästrum och träningsrum, det blev jättebra! Inte lika hårt och kallt som klinker och mycket tåligare. jag köpte sen träningsmattor på biltema som går att flytta runt. Snyggt + lätt att städa! Jag är ingen expert me jag skulle inte lägga matta i källare. Jag har fått släga mattor som vi haft i källaren för att det läckt i vatten vid
4 svar · 2,7k läst
L
Louise1986: Hej! Det gick oväntat bra. Sett i backspegeln så tror jag att Rappgos golv skulle må bra av ett extra laxer vax i samband med installation för den delen vi vaxat blev mkt bättre och jag upplever den mer slitstark. Har du bild på golvet? Jag punktbehandlade synliga skador med deras dekorvax och lät det ligga ca 10 min och sedan tog en torr trasa och tog bort det som inte gått in i träet.
3 svar · 3,9k läst
·
W
Wilgriff: [citat] Det var 6 mm masonit klickgolv, ser bara att det står meister 6mm undergolv på fakturan. Det är lagt flytande sen ligger det plast (har krypgrund) och sen coretec. Jag har vattenburen golvvärme. Vet inte om det skulle fungera bättre utan tyvärr.
12 svar · 5,9k läst
·
P
PutteSand: Vi vågade inte chansa så vi sålde bort det vi hade sparat från laminatet och köpte nytt som var tänkt för vinylgolv. Fick aldrig svar på om det skulle ha gått men det som var ämnat för vinyl var tunnare och mycket hårdare pressat. Jag är nöjd att det blev lagt underlägg för skillnaden när jag provade studsa en golfboll med och utan underlägg var helt klart märkbar.
2 svar · 3,0k läst
pokasd
pokasd: Jag har en lite udda situation jag inte hittar så mycket annan information om. I mitt hus ligger golvspånet flytande ovanpå 5cm cellplast som i sin tur ligger löst på betongplattan. I ett av rummen vi renoverat så öppnade vi golvet för att utreda vad några svackor berodde på och kunde inte åtgärda hålet bra. Vi la tillbaka all cellplast och sedan golvspånet med plywood-remsor
0 svar · 1,1k läst
N
nybyggarn3: [citat] Jag blev så satans irriterad att jag inte gick upp på flera dagar. Sen dök en snickare upp och skulle montera ett reklamerat dörrblad. Jag stack åt honom en femhundring och när han kom ner en knapp timme senare var problemet löst .
12 svar · 1,9k läst
·
T
trasker: Ibland så ger man nästan upp… Vi bygger om en tvättstuga till sovrum. Runt golvbrunnen hade det läckt vatten, så vi torkade upp betongplattan i några månader tills den var torr. I förra veckan var golvfirman här och flytspacklade och det blev kanon! Innan vi lägger golv målade jag väggarna och då det inte sitter några element där ännu har jag kört luftavfuktare som generera
0 svar · 1,1k läst
Hojte
Hojte: [citat] Ja, kortsidan är den svagaste länken på hela golvet så att lägga den över bjälke är bättre än inget
7 svar · 2,4k läst
·
J
JosefinSjökvist: [citat] Hej, tack för svar, de bra att du märker ord. Jag måste ju lära mig så jag skriver rätt . Jag ska lägga i den riktning jag ritat. Rummet möter upp en stor hall så det blir bäst så. Tusen tack för svar och hjälp
12 svar · 27,2k läst
·
S
SorOlsso: [citat] Hej! Varför bör generalskarvar undvikas om man skarvar på en bjälke?
8 svar · 5,4k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Som nämnts låter det som att golvet inte fått flyta fritt utan hindrats på något sätt. Det problemet behöver hittad och åtgärdas. På bilden ser det ut som att brädorna bara har gått isär men de kanske är skadade också? Om det är fallet kan det gå att fräsa bort den skadade sponten och fräsa en not, sen lös fjäder och limma ihop. Behöver då sära på de två halvorna av
3 svar · 1,7k läst
·
B
BSOD: Kan ju iofs tycka art massiva skulle kännas lite bättre. Men det kostar ju rätt mycket mer. Formtrappan sa att massiva trappor ibland spricker, speciellt om det rör sig mycket. Då vår gamla trappa knarrade en hel del så köpte jag det argumentet tillsammans med prislappen. Vet inte om det bara var säljsnack.
7 svar · 4,0k läst
M
myrstack: [citat] Om man resonerar lite praktiskt så kan ju det kvarlämnade materialet teoretiskt bara ta upp horisontella krafter dvs "hålla ihop" gavlarna (med antagandet av den bortsågade delen går längs med nocken). Det är så att säga "kört" och skadan är skedd om den tidigare ombyggnaden gjordes utan ordentliga avväxlingar och eventuella sättningar har redan skett men givet det du
14 svar · 2,5k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: [citat] Ja jag drog ihop dem så mycket jag bara kunde dessutom. Står det kanske något om det i monteringsanvisningen? Antagligen att temperatur och luftfuktighet ska vara som i labbmiljö då.
3 svar · 946 läst
Jonatan79
Jonatan79: Hur stor differens är det som värst i gamla golvet ? Lumppapp under nya golvet brukar funka bra.
1 svar · 1,1k läst
A
ABPersson: Tack för snabba svar! Då lägger vi golv under frys, kyl och diskmaskin!
3 svar · 2,5k läst
surris
surris: Utseende och arbetsutförandet. Lägger man golvet först så bör golvet vara rakt annars behöver man skära kaklet i olika mått för att fogen mellan golv och vägg ska bli lika. Och om man lägger golvet först så behöver man gå runt på det medans man sätter väggarna, det är ju bara att täcka golvet men kan finnas risk för skador ändå. Jag tycker det är lättare och snyggare att
1 svar · 784 läst
P
Pengo: Hej Jag ska riva ett gammalt golv på ca 85 kvm. Och då tänkte jag ha vattenbrun golvvärme därefter ska det va klinker på. CC på bjälklag är 600. Min tanke va att jag skulle köra med *Golv Spånskiva 22mm *Esp spårskivor *Flytspackel. *Klinker. Men sen fick jag reda på att det är inte tillräckligt styvt. Hur gör man detta rätt på bästa sätt ? Tacksam för svar
0 svar · 1,1k läst
M
myrstack: [citat] Ser mig som lekman själv även om det blivit ett gäng kvadrat på golv och vägg men det jag spontant tänkte på var att vid plattsättning så över tid börjar fixen brinna och envisas man att fortsätta kan fixen få en torrare yta som förvisso håller plattan initialt men är svagare än optimalt. Blir i princip in som ett skinn på ytan och kan upplevas genom att plattan inte
18 svar · 3,9k läst
Niklasloow
Niklasloow: Senco har en liten som man kan bära runt enkelt utan problem. Deras spikpistoler är också toppen.
3 svar · 700 läst
T
Tompafix: [citat] Afsaboard användes på 70-talet istället för vindpapp och fasadgips. Läst på några ställen att den används i golv. Den är impregnerad så kanske stoppade man den golv i tron att det skulle skydda golven som lades på. Kan dock börja lukta om den får möjlighet att dra till sig fukt.
3 svar · 1,1k läst
·
L
Lennart Holmberg: Tack
8 svar · 2,1k läst
L
M
magnu: [citat] Hade samma problem med vangstyckena till trappan som står på parkettgolvet. Vangstyckena sågades med japansåg så att stavparketten precis gick under. Sedan bankade vi ihop tiljorna. Nu var det här ett dyrt märkesparkettgolv. Byggmax Barlinek som jag också lagt skulle nog ha fungerat sämre. Du kan kanske smörja skarven med stearin från ett gammalt stearinljus och sedan banka
5 svar · 3,0k läst
·
B
bombastisk: [citat] Ja, det kan säkert hänga på att man vet hur man ska hantera en fiskbensparkett specifikt. Till nästa gång jag tar in någon så ska jag ställa mer kontrollfrågor för att få veta vad de har för plan och vilken metod de ska använda.
8 svar · 3,3k läst
·
N
Nygge72: [citat] skruvandet är klart, men har ändå en liten förökning som jag vill jobba bort. Fungerar säkert med vinkelslipen men jag vill nog har på större yta slipen går över så man får det så rakt som möjligt
3 svar · 654 läst
B
BuildersBend: Ber att få tipsa om linoljevax. Finns ofärgat, i vitt, svart, rött och ett antal färgblandningar där emellan. De är dessutom möjliga att blanda med varandra så man får önskad nyans och slipper att springorna "står ut" mot färgen på plankorna. Superenkelt att applicera (tänk wax on-wax off") och blir sååå fint för bara små fötter att gå på. Enkelt att underhålla. Bara att
21 svar · 56,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.