3 874 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Låter ihåligt efter översvämning?
60 dagar är bra och troligtvis inget tätskikt. Det med att ha värmen då och då kan kan jag inte svara på, om det kan ge fukt från undersidan som kan göra något ångtryck. Hur var det före översvämningen, lika i bruk av rummet då. Kanske svårt att komma ihåg och inget knack på plattorna då.
jag tror det kan yttra sig dels slumpmässigt om man ligger på marginalerna. Ett duschrum (speciellt med golvvärme) brukar ju dock vara satt med ett flexibelt fix som är beständigt även i vått tillstånd och dessutom vara mindre till ytan så det borde klara sig bättre än tex ett större källargolv som kanske är satt med ett sämre fix och dessutom ev har andra produkter under som kanske inte ger optimalt underlag. Om man kan få upp en platta som nu är lös kan man ju få ledtrådar. Om fixet smulas sönder så tyder det förmodligen på att det inte är stabilt i konstant fukt. Om fixen följer med plattan upp så var underlaget inte optimalt. Om plattan kommer upp ren och fixen kvar så kanske fixen hade skinnat sig vid sättning och det var dåliga marginaler som yttrade sig först nu. Rätt generaliserat givetvis men grovt jag jag skulle kolla efterH headlam skrev:Tack för ett intressant svar! Låter ju rimligt och något jag bör kolla upp. Verkar vara flertalet plattor med bomljud.
Jag frågar mig dock fortfarande i ett exempelvis duschutrymme där man duschar på klinkers och sen golvvärme på det. Borde inte det bli samma i det fallet då? Vi hade ca 8cm vatten som låg i 1-2 timmar innan vi fått bort allt med våtsugare och sen avfuktare 2 veckor.
Anledningen till kompletteringsfrågan är att jag vill ha lite på benen till försäkringsbolaget då skadan redan är utbetald för 2 månader sen.
”dåliga marginaler” - vad betyder det i detta sammanhang? Jag är inte TS, men vill gärna lära mig om vad man ska tänka på vid kakling så jag slipper hamna i samma sits.M myrstack skrev:
Ser mig som lekman själv även om det blivit ett gäng kvadrat på golv och vägg men det jag spontant tänkte på var att vid plattsättning så över tid börjar fixen brinna och envisas man att fortsätta kan fixen få en torrare yta som förvisso håller plattan initialt men är svagare än optimalt. Blir i princip in som ett skinn på ytan och kan upplevas genom att plattan inte ”kladdar” fast som förväntat. Man kan uppleva om man drar ut mer fix än man hinner plattsätta inom rimligt tid något liknande eller om plattorna är extremt dammiga kombinerat med en fix som börjat få skinn.L Lilllen skrev:
Nu blev det väl en lekmans utläggning och det finns kanske någon av forumets plattsättarexperter som man kommentera. Jag kan ju erkänna att jag bittert fått sätta om några plattor när bruket börjat skinna vilket jag gärna undviker framöver
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden