Hej!

Nu behöver jag hjälp. Vi har rappgo furugolv vitvax och i delar av köket (öppen planlösning) ser golvet lite trist ut. Inte så konstigt med tanke på att köket nyttjas mer än andra rum. Jag har nu ringt och fått olika råd beroende på vem jag pratar med.

Vi har för ungefär ett år sedan behandlat med Osmo underhållsvax. min fråga är nu. Vågar vi tvätta golvet och sedan köra på med ett tunt laget osmo hårdvaxolja 3041 (alltså svagt vitpigmenterad) för att få tillbaka det skyddande lagret eller ska vi fortsätta traggla med underhållsvaxet. Det känns som att underhållsvaxet inte är tillräckligt.

Min idé är att tvätta golvet och sedan behandla med tunt lager 3041 och sedan torka bort överflödig vax efter ca 10 min. Vad tror ni om det?
 
  • Slitet vitvaxat furugolv med synliga nötningsspår och små fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitvaxat furugolv med synliga slitage och repor, behov av underhåll och omvårdnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitet vitvaxat furugolv med synliga repor och en mörk kvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Louise1986 skrev:
Hej!

Nu behöver jag hjälp. Vi har rappgo furugolv vitvax och i delar av köket (öppen planlösning) ser golvet lite trist ut. Inte så konstigt med tanke på att köket nyttjas mer än andra rum. Jag har nu ringt och fått olika råd beroende på vem jag pratar med.

Vi har för ungefär ett år sedan behandlat med Osmo underhållsvax. min fråga är nu. Vågar vi tvätta golvet och sedan köra på med ett tunt laget osmo hårdvaxolja 3041 (alltså svagt vitpigmenterad) för att få tillbaka det skyddande lagret eller ska vi fortsätta traggla med underhållsvaxet. Det känns som att underhållsvaxet inte är tillräckligt.

Min idé är att tvätta golvet och sedan behandla med tunt lager 3041 och sedan torka bort överflödig vax efter ca 10 min. Vad tror ni om det?
Har också furu golv som jag lagt Osmo 3041 "natur" på i 2 lager och det blev fint och tåligt.
I ett av barnens rum har det slitits extra vid ett skrivbord trots dubbla möbeltassar på stolen och jag skulle nog provat att lägga på ett lager till för att se hur det blir innan jag slipar om.

Så först tvätta med något som tar bort smuts och fett, kanske 2-3 droppar yes i en hink vatten sen skurat golvet 2-3ggr med väl urvriden mopp och låtit torka ordentligt.
Till golv har jag använt en bred pensel med mycket fina strån och penslat tunt och inte eftertorkat och det har blivit bra. På somliga ställen syns lite penseldrag men det blir ett tjockare lager som tål mer enligt min erfarenhet.
Har även provat på yxskaft att penslat ut och torka av med trasa efter 10 min och resultatet blir finare yta utan några penseldrag men lite tunnare skydd.
Och även provat att applicera med maskin och även där blev det riktigt fint men väldigt tunt trots flera lager.

Osmo 3041 natur är svagt vitpigmenterad så att bara ta delar av golvet gör att det blir vitare än övriga golvet så tycker ni ska ta hela köket eller iallafall prova på ett litet dolt ställe.
Osmo hårdvaxolja luktar ganska stark också så god ventilation behövs för att få bort lukten och för att den ska torka/härda. Och se till att inte gå på ytan på ett par dagar och vänta med möbler/mattor minst en vecka. Högre temperatur och bättre ventilation minskar torktiden, så höj värmen och öka ventilationen efter ni behandlat golvet, gör man det innan så blir hårdvaxoljan besvärlig att arbeta med
 
  • Gilla
Louise1986
  • Laddar…
Hur gick det med golvet? Jag har samma bekymmer med mitt rappgo vitvax. upplever att det aldrig blir riktigt rent och att vissa områden har slitskador som skulle behöva ett nytt lager vax. Tar gärna emot tips!
 
Hej!

Det gick oväntat bra. Sett i backspegeln så tror jag att Rappgos golv skulle må bra av ett extra laxer vax i samband med installation för den delen vi vaxat blev mkt bättre och jag upplever den mer slitstark.

Har du bild på golvet?

Jag punktbehandlade synliga skador med deras dekorvax och lät det ligga ca 10 min och sedan tog en torr trasa och tog bort det som inte gått in i träet. Sedan ska det stå orört i minst 24 h.

Sedan tog jag deras orginalvax med vita pigment i och tog på hela ytan. Det blev jättebra!

De rekommenderar egentligen inte att ha det på redan behandlade golv men det blev inga problem. Jag drar därför slutsatsen att golvet mådde bra av en ”toppbehandling”. Vaxet gick in i golvet direkt.

Till de ytor jag har kvar ska jag löpa en maskin man har till bilpolering och använde för applicering för att ”buffa” vaxet med trasa var värre än ett träningspass.

Det är viktigt att buffa ytan med trasa för såsom det ser ut när ni lämnar det - så ser det också ut torrt. Så man måste gnugga in vaxet i träet så att det inte synd några färgskiftningar eller blir för tjockt lager.




L LillaMarie skrev:
Hur gick det med golvet? Jag har samma bekymmer med mitt rappgo vitvax. upplever att det aldrig blir riktigt rent och att vissa områden har slitskador som skulle behöva ett nytt lager vax. Tar gärna emot tips!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.