Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Hur bör man bäst dela upp ett stort spångolv? Enligt leverantör av golvspånskivorna (22 mm) så får golvet max vara 10x10 meter, därefter behöver golvet delas upp med en rörelsefog på 10 mm.
Jag har planerat att lägga golvspånet enligt bild 1 nedan. Jag har då lagt en generalskarv med 10 mm rörelsefog mellan skivorna. Är detta rätt tolkat över hur man ska göra?
Tänker även att jag drar på en 45x45 på vardera sida av masonite balken för att få lite extra att limma på vid skarven. Se bild 2.
Hur hade ni gjort?
Bild 1: Generalskarv och mått på golvet. Det blåa området är nedsänkt 50 mm.
Bild 2: har tagit bort några skivor för att visa hur det ser ut under.
Jag har planerat att lägga golvspånet enligt bild 1 nedan. Jag har då lagt en generalskarv med 10 mm rörelsefog mellan skivorna. Är detta rätt tolkat över hur man ska göra?
Tänker även att jag drar på en 45x45 på vardera sida av masonite balken för att få lite extra att limma på vid skarven. Se bild 2.
Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1: Generalskarv och mått på golvet. Det blåa området är nedsänkt 50 mm.
Logga in
Skapa konto
Bild 2: har tagit bort några skivor för att visa hur det ser ut under.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Har inte några väggar över skarven nu, vad skulle det göra för skillnad tänker du? Om jag flyttar skarven så att den hamnar under långa väggen till vänster om trappen så blir golvet på ena sidan 10475 mm.Hojte skrev:
Logga in
Skapa konto
Enda skillnaden är att du inte får skarven under golvet om du hade den under en vägg, sen vet jag inte om det gör någon skillnad. Men då funkade inte den tanken iom avståndet blir för långt.
Vad händer om du flyttar skarven en bjälke till vänster? För nu har du ju inte skarven i det lilla rummet till höger om trappan utan att skarven slutar vid trappan?
Vad händer om du flyttar skarven en bjälke till vänster? För nu har du ju inte skarven i det lilla rummet till höger om trappan utan att skarven slutar vid trappan?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Ja dit borde jag kunna flytta skarven, då blir den ju delvis i ett av de små rummen. Dessa små rum är ju förråd/förvaring och där är det ju mindre känsligt om skarven skulle påverka ytgolvet.Hojte skrev:
Enda skillnaden är att du inte får skarven under golvet om du hade den under en vägg, sen vet jag inte om det gör någon skillnad. Men då funkade inte den tanken iom avståndet blir för långt.
Men att lägga en generalskarv enligt mina illustrationer är korrekt sätt för att dela upp spångolvet då i alla fall?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Enligt leverantör så går det bra att skarva skivorna i luften. Att lägga alla skarvar över bjälkar kan jag göra, det är inga problem. Är det att föredra? Blir det risken för knarr mindre om man gör så?Hojte skrev:
Ja, kortsidan är den svagaste länken på hela golvet så att lägga den över bjälke är bättre än ingetI Intershade skrev:
Klicka här för att svara