Hur bör man bäst dela upp ett stort spångolv? Enligt leverantör av golvspånskivorna (22 mm) så får golvet max vara 10x10 meter, därefter behöver golvet delas upp med en rörelsefog på 10 mm.

Jag har planerat att lägga golvspånet enligt bild 1 nedan. Jag har då lagt en generalskarv med 10 mm rörelsefog mellan skivorna. Är detta rätt tolkat över hur man ska göra?

Tänker även att jag drar på en 45x45 på vardera sida av masonite balken för att få lite extra att limma på vid skarven. Se bild 2.

Hur hade ni gjort?

3D-schematisk bild av ett spångolv med generalskarv och måttmarkeringar, nedsänkt område i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Generalskarv och mått på golvet. Det blåa området är nedsänkt 50 mm.

3D-modellerat golv med generalskarv och rörelsefog markerad med röd rektangel.
Skapa konto

Bild 2: har tagit bort några skivor för att visa hur det ser ut under.

Är det ett enda stort rum eller är det väggar? Jag la min skarv under en vägg och byggde ut med extra reglar på sidan så som du ritat

Hojte Hojte skrev:
Är det ett enda stort rum eller är det väggar? Jag la min skarv under en vägg och byggde ut med extra reglar på sidan så som du ritat
Har inte några väggar över skarven nu, vad skulle det göra för skillnad tänker du? Om jag flyttar skarven så att den hamnar under långa väggen till vänster om trappen så blir golvet på ena sidan 10475 mm.

3D-ritning av ett husstomme utan väggar över en skarv, med synlig träkonstruktion och golvyta.
Skapa konto

Enda skillnaden är att du inte får skarven under golvet om du hade den under en vägg, sen vet jag inte om det gör någon skillnad. Men då funkade inte den tanken iom avståndet blir för långt.

Vad händer om du flyttar skarven en bjälke till vänster? För nu har du ju inte skarven i det lilla rummet till höger om trappan utan att skarven slutar vid trappan?

Hojte Hojte skrev:
Enda skillnaden är att du inte får skarven under golvet om du hade den under en vägg, sen vet jag inte om det gör någon skillnad. Men då funkade inte den tanken iom avståndet blir för långt.

Vad händer om du flyttar skarven en bjälke till vänster? För nu har du ju inte skarven i det lilla rummet till höger om trappan utan att skarven slutar vid trappan?
Ja dit borde jag kunna flytta skarven, då blir den ju delvis i ett av de små rummen. Dessa små rum är ju förråd/förvaring och där är det ju mindre känsligt om skarven skulle påverka ytgolvet.

Men att lägga en generalskarv enligt mina illustrationer är korrekt sätt för att dela upp spångolvet då i alla fall?

Ja generalskarven är rätt,
Dock såg jag nu att du inte har alla kortskarvar på bjälkar, varför? Är ju bara bra att få det så, så kan du sätta skarven utanför förrådet.
3D-visualisering av träbjälklag med markerad bjälke som saknar kortskarvar.
Skapa konto

Hojte Hojte skrev:
Ja generalskarven är rätt,
Dock såg jag nu att du inte har alla kortskarvar på bjälkar, varför? Är ju bara bra att få det så, så kan du sätta skarven utanför förrådet.
[bild]
Enligt leverantör så går det bra att skarva skivorna i luften. Att lägga alla skarvar över bjälkar kan jag göra, det är inga problem. Är det att föredra? Blir det risken för knarr mindre om man gör så?

I Intershade skrev:
Enligt leverantör så går det bra att skarva skivorna i luften. Att lägga alla skarvar över bjälkar kan jag göra, det är inga problem. Är det att föredra? Blir det risken för knarr mindre om man gör så?
Ja, kortsidan är den svagaste länken på hela golvet så att lägga den över bjälke är bättre än inget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.