Golv
xLnT: Du kan ju fixa ett rakt snitt med en sänksåg, sen mjukfoga. Trä sväller inte så mycket på kortändorna, så man kan gå väldigt nära (till nästa gång, för ny är det ju lagt).
Tompafix: [citat] Börja vid dörrkarmen. Om du ska lägga den som sista så måste du hyvla ner fjädern och limma. Kolla även måttet på sista raden så den blir tillräckligt bred.
Oaken: [citat] Precis så med renoveringsgips har jag gjort i hallen! Det är ca 15 år sedan! Underst hade jag spårat golvspån med golvvärme, kan den ha varit 20mm…. Sen la jag renoveringsgipsen som både skruvades och limmades mot golvspånet. Sen målades gipsen med någon spärrfärg, fuktspärr typ. Sen på med fix, klinker och tror det va någon sorts speciell klinkerfog. Mjukfog mot
BirgitS: [citat] Japp Om det rör sig om några mm i skillnad för lumppapp är 1 mm tjockt och man kan ju inte ha hur många lager som helst. Om det är mer kanske en tunn masonitskiva där det är som allra lägst.
Locisen: [citat] OP:s bilder, ja, men inte nästa förfrågares bilder.
Henrik Lindqvist: Hej, jag håller på att renovera en gäststuga byggd någon gång sent 1940-tal. Golvet under halva delen av huset är platta direkt på mark med en ~15cm hög betong sockel längs väggarna (resten bjälklag över källare).Torrt och utan fukt, och vill behålla det så, men med ett ombonat golv. Jag har möjlighet att komma upp med golvet en ganska bra bit då det ändå blir ett trappsteg upp
Düsseldorff: Det är resultatet av golvet moppats många gånger genom åren.
Christer23: Hej Vi håller på att planera för ett uterum, vår & höst. Är det någon som har erfarenhet av Coretec, kollektion Ceratouch i uterum?
BirgitS: Sanerarna har även luftsluss där klädombytet sker och sen har återvinningscentraler ofta särskilda krav när det gäller asbest, t.ex. dubbla plastsäckar, så det måste du kolla upp först. Avtorkningen bör helst upprepas efter ett par dagar när ytterligare asbestfibrer har landat på ytorna.
kallstrom_74: löste det med en rätt smal stål spackelspade och en hammare och svinto..finns inte ett märke kvar som visar att det suttit en limmad regel där :)
Isakare: Åldern är en faktor, trä blir mycket hårdare med tiden.
Tompafix: [citat] Slipa betongtrappen det är snyggt :rofl: Vet att det går att köpa trappnosar till vissa trägolv. Då kan du komma undan billigare
-Stearin-: Vi hade julen 2020 en översvämning i vår källare då flera kubik dagvatten kom in. Alla golv revs ut och avfuktning skedde under ett antal veckor, alla golv utom vårt nyrenoverade badrum. Golvet och väggarna är av kakel och klinker (golvvärme el) . Golvet har aldrig blivit kollat i badrummet om det blivit fukt under de säger att det är ingen fara för det är inget organiskt materiel
Rooten48: Har dom kursat så är väl byggarna lediga nu. Låt dom göra klart alltihop utanför gamla firman, du har väl ändå inga garantier för någonting med en massa muntliga avtal.
Snappahaneklanen: Färgen ändrades inte men lystern som oljan gav försvann, så golvet såg "torrt" ut efter tvätten. Sen återfår ju golvet sin lyster av hårdvaxoljan och blir lite lite mörkare. Hårdvaxoljan innehåller ju trots allt olja. Har även hårdvaxoljat samma golv efter att jag lagt nytt och då hoppade jag över att först tvätta det och la bara på hårdvaxoljan ovanpå. Fungerade lika bra det
nino: [citat] Ja jag tror du kommer i problem om du ska börja fylla igen
BuildersBend: Kan rekommendera Ryobis kakelsåg (funkar för både våt och torr skärning). Är inne på mitt tredje granitgolv och den är fortfarande lika bra. Byggde en kapjigg för att få exakta snitt. Det fanns inga 30x30 plattor i de färger jag ville ha så jag kapar 30x60 istället (31 x 61 om det ska vara exakt)
CesarN: Jag har precis köpt ett suterränghus som vi ska renovera. Mitt tredje hus om det är relevant. I övre plan kommer vi att blåsa ur en yta om ca 70-80m2 som är/ska bli: Hall, vardagsrum och kök, denna yta är i övre plan(entreplan) och det är träbjälklag. Osäker på CC men antar 60. Min förhoppning nu är att riva ur ner till råspont(?), lägga vattenburen golvvärme och sedan ha ett
Henke Sabbe: Flyttade in i nuvarande lägenhet för cirka två år sedan och under tiden har grannarna under hunnit få barn… Vi hör omåttligt mycket från grannarna nedanför. Barnskrik, föräldrar som tjoar, höga dunsar, till och med när de går. Vi har ett till synes enkelt trägolv, hus från 60-tal. Jag är inte bra på golv, men gissar att man kanske vid något tillfälle tagit bort den gamla
Hemmafixare Bob: jag har primat o spacklat ovanpå många gamla mattor. Bara mattorna sitter fast bra i underlaget så lär det fungera. Lite fusk får man väl allt säga att det är men att riva bort mattan är säkert ett jäkla jobb och sedan slipa o skrapa limresterna är kanske inte så kul. Att spacklet skulle släppa o spricka från matta känns knappast troligt jag har aldrig varit med om det. Du har ett
huggan: Anledningen till plasten är inte fukt i bjälklaget utan att hindra att den varma fuktiga luften inne i rummet inte ska leta sig ner i konstruktionen där det kan vara svalare och sedan kondensera (fälla ut vatten). Låt plasten rikligt gå upp på väggarna ca 10 cm på varje sida och efter golvet är lagt och du ska montera golvlister så skär du bara av plasten. Det lilla med luft som kan
bergquist: [citat] Kan passa på att svara. Vi la in ca 120 kvm Colorama golv som uppenbarligen är rebrandat barlinek (iaf om man öppnar och ser deras logo överallt) på vår nedervåning för ca 2 år sedan. Det är lätt att lägga, hållbart även med 2 små barn, inte glidit isär och inte bleknat speciellt mycket.
AnThor: [citat] Tack. På bilderna liknar det väldigt mycket denna produkt så kan mycket väl vara det. Bara skumt att de helt plötsligt börjar komma upp på sidan av golvet.
davidzet: Hej, Det kanske är värt att förtydliga att golvet jag undrar över är det ”högst upp” i bild. Det längst ned vet jag är laminat, men det är ändå bra att veta att den typen av skador ofta indikerar laminat! Tack för det.
Elbk: [citat] Nja.. jag har i ett år gått och mjölkat nätet och forum och ringt märken av olika slag av ventilerade golv. Alla har samma funktion. Att ventilera golv om man inte vill bila upp då. Alla system har olika prislapp men funktionen är det samma. Vissa gillar trä reglar och andra stål som Granab. Poängen för hållbarhet o minska risk för oförrutsedda fukt och fel. Måste det var
stjärnan: [citat] Kul att det var till hjälp! I mitt fall så utgick jag från att punkten där trappan ansluter (längst upp till höger på senaste bilden) fick vara "nollpunkt" så att det stämmer med steghöjden i trappan. Det funkade med resten av golvet så att jag kunde höja de andra reglarna. Annars vet jag inte hur jag hade gjort. I mitt fall var det två små rum på sammanlagt 15 m2, största
Sorrowless: [citat] Super! Tack för hjälpen! Då ska jag byta den till den rätta. :)
Westanius: Tror/gissar att golvet under är renoverar eller nygjutet. Det är nyproduktion i gammalt hus.
Träkåk: [citat] Hmm, även underlaget ingår i fuktskyddet på något vänster, målningssystem på betongen först då eller nåt sånt, får studera...