mexitegel
mexitegel: Märket ”Dana lim” har jag för mig har fog som är ekfärgad som kanske skulle passa bra? Finns säkert fler tillverkare.
14 svar · 4,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Hur stor differens ? Kanske några skivor golvgips?
1 svar · 2,5k läst
·
Z
zamen: Nyfiken - hur har detta projekt gått?
9 svar · 16,2k läst
·
T
Tompafix: [citat] [citat] Golvavjämning är rätt produkt. Du måste ha primer först bara. Köp en produkt som går att handspackla med, om ni inte flyta hela golvet.
2 svar · 5,5k läst
E
El Mo: Vi la 1-stavigt parkettgolv på klinker , ca 80 m2, en hel undervåning exkl tvättstuga och badrum. Hade en golvläggare som var mkt tacksam över att det fanns klinker :) Bara på med foam och sen klickade han ihop golvet. Han menade att det är ett perfekt underlag som är garanterat rakt (om en kompetent person la klinkern dvs). Så jag skulle ha lagt på bara!
5 svar · 3,3k läst
·
E
El Mo: Jag har köpt en hus från -68, som har renoverats tidigt 80-tal i samband med att de byggde ut. I 2 sovrum ligger idag korkoplastmatta, och i allrum utanför + hall ända fram till ytterdörr (!!!) ligger en (absolut inte ren) sisalmatta. Direkt under dessa golvmaterial ligger betong, enl säljaren. Från golvkunnig har jag fått info att korkoplastmattan kan jag bara fixa, klippa ner skarvar
0 svar · 1,0k läst
D
Dranten: [citat] Tack för svar. Har bett om offert på denna produkt https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm men bara det att jag inte kunde få ett pris utan att skicka in en offertförfrågan gör att man kan gissa sig till att det blir för dyrt.
2 svar · 1,4k läst
useless
useless: Sen är det ju viktigast att det blir rakt i överkant så det sluter tätt mot klossen. Så om du sågar lite snett inåt kan du finputsa kanten sen.
13 svar · 2,6k läst
·
E
Etnavs: Ja, det funkade. Jag får väl börja med att tacka för tipsen här, jag gjorde som krenr09 föreslog och lämnade en remsa med spån som jag sen fäste en bit spånskiva under för att till sist få något att fästa de nya spånskivorna i. När jag rev upp så visade det sig att säkert 90% av gnisslet kom från ett ställe där en spånskiva rörde sig mot två spikar. Jag har ingen
7 svar · 5,1k läst
·
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Går inte att veta, men förmodligen inte då det var svartlimmet till mattor asbesten användes i. Men tar du en promenad på stan drar du i dig mer asbest än vad rullen skulle utsätta dig/någon annan för. Och hade den varit full med asbest hade det ändå inte varit någon större fara då det först efter långvarig exponering den blir ett problem. Precist som allt annat stendamm.
10 svar · 1,5k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Yes, dyrt. Du kanske får inspiration till andra fixar med ek så oljan kommer till användning igen.
3 svar · 2,8k läst
·
osiris
osiris: [citat] Ah, där sa du något! Under betongen är cellplast, byggplast och makadam. Men att det är helt tätt är jag verkligen inte säker på.
19 svar · 2,9k läst
·
Perrolf
Perrolf: [citat] Du kan hyra en husvagn för dessa nätter.
7 svar · 1,9k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Vill tillägga att primern är viktigt. Målade vid ett tillfälle utan och det satt inte 100%.
9 svar · 2,5k läst
C
Chefred: Du kan använda båda skruv och klisterbar list, båda kommer funka. Listerna kommer inte hålla golvet för att kunna röra sig med årstiderna, golvet rör sig ändå. En universal klister kan bli bra om undergolvet är poröst. Den kan du ”skruva” till så den ligger plant innan du klistrar. Finns nog inte 3 meters klister i alla modeller men kolla vad Duri har. Lycka till!
6 svar · 2,9k läst
L
Lind_77: [citat] Hmm, också en intressant variant. Lite mer jobb, men skulle kunna bli stabilt och bra. Tack!
10 svar · 2,2k läst
·
O
olofh: Golvgips är väl 12.5 mm så då är du i princip i nivå om du kan leva med en list mellan. Annars riv ut och lägga spårat men något under som bygger upp 12. Men varför inte flyta? Snabbt och rätt enkelt
4 svar · 2,5k läst
T
Tompafix: [citat] Slipa och lacka igen gör dem som nya. Sedan kanske byta smyglister mot något snyggare. Annars får du montera bort nuvarande trösklar och tillverka nya som även täcker glipan.
1 svar · 2,1k läst
·
M
Marcus123456: [citat] Det lär absolut vara underlagsgolv, som manner skriver, typ 10-12 cm breda.
3 svar · 1,3k läst
M
MiguelDelRey: Ja underlaget är väl inte någon fullständig skönhet. Dock verkar det bara vara skarvbitarna längs väggen som är spikade. Golvgips verkar bäst och enkelt så jag gör väl det. Tackar.
3 svar · 4,8k läst
·
Cj10
Cj10: [citat] Hej! Hur gick det med detta? Gick det att få vitare? Jag står inför samma utmaning nu..
1 svar · 2,5k läst
L
Leiforze: Jag håller på att lägga ett laminatgolv direkt på den gamla plastmattan. Efter att ha lagt några rader har jag upptäckt att golvet inte är så jämnt som jag trodde. Vill inte enbart använda lumppapp då jag vill ha den mjukare känsla som foamen ger. Kan jag lägga lumppapp under foamen här och där för att fylla ut svackorna?
0 svar · 1,4k läst
L
Lutte: Du kan gjuta direkt på sanden ingen fara med det, enda är ju att sand inte är kapilärbrytande men i ditt fall så spelar det ingen roll då resten av golvet är gjutet på sand. Fukta gamla plattan i rännan där du ska gjuta. Har du möjlighet att dubba armering in i den gamla plattan så gör det. Sen kan du trycka ner nått järn när du fyllt till hälften.
1 svar · 1,1k läst
lärjungen
lärjungen: Precis som workingclasshero här ovan nämnde så verkar det som att man inte låtit golvet acklimatiseras till den lokal de monterats i. Kanske hämtat direkt från nåt kallt och fuktigt lager och monterats samma dag eller dagen efter. Då finns det stor risk för sprickor. När man skruvar fast golvet skapar man spänningar i det, och har det inte fått anpassa sig under minst 48 timmar
12 svar · 4,0k läst
·
P
Pumabjörnen: [citat] Köp en fog i rätt färg(eller snartlik) istället.
1 svar · 1,5k läst
·
J
JuliaUppsala: [citat] Ja du. Min son är 21 så jag får väl satsa på... Hund i stället
12 svar · 3,2k läst
·
S
Snickarkirre: Nej givetvis är dom inte de. De tror ja dom flesta är med på. Men om man spiller ut vatten så hinner man ju torka upp det innan golvet är förstört va de ja syftade på.
4 svar · 927 läst
Kofötterna
Kofötterna: Uppskattar inputen! Då känner jag mig lite tryggare med att gå vidare med tillvägagångssättet åtminstone, oavsett om höjdanpassningen sker när listen är monterad eller innan. Tror jag kommer göra en variant av din metod 2. Jag hade varit mer pigg på att plocka bort om det fanns mer tid, men med småbarn orkar jag inte ha landgångar för länge helt enkelt :) Tack igen!
13 svar · 21,1k läst
·
MrJay
MrJay: Räkna med ca. 500kr/kvm. Bauhaus vet jag har fastpris på en del sådana installationer, har ingen erfarenhet av deras underleverantörer dock.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.