L
L.A.E: Läste fort att det är bäst att limma toalett på ny våtrumsmatta för att inte bryta tätskiktet . Är våtrumsmattan 10 år då stor risk att limmet släpper
9 svar · 2,4k läst
M
Mickepickepö: [citat] Tack. Själva läggningen är det inga problem med, gjort många gånger men just att få det rakt i det hör rummet var mer utmanande än jag trodde. Tror helt enkelt att jag får gå efter ögonmåttet
19 svar · 7,2k läst
·
M
majster: [citat] Peter2400, Hur tätade du mellan plankorna på gamla golvet innan flytet, rinner det bara inte ner i springorna?
8 svar · 9,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hur mycket högre kommer det nya golvet att vara? Varför inte låta plåten ligga kvar, och sedan täcka den ytan med klinker till rätt golvnivå. Snyggt, brandsäkert och enkelt!
8 svar · 6,7k läst
·
janwide
janwide: Om du tänker använda trälim eller annat vattenlösligt lim så kan du använda en långsprötig pensel och borsta in limmet i sprickan. Efter att du pressat ihop trät så kan du torka bort överflödigt lim innan det torkat. Vet inte om jag just uppfann ordet långsprötig, men du fattar nog vad jag menar :rofl:
15 svar · 6,5k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Det låter som att överskottet av olja inte polerats bort i tid. Går det inte att polera bort med vit scotchsvamp?
2 svar · 3,0k läst
Teacer
Teacer: Hej. Ska byta ut listerna till t-list. Den gamla listen hade nån l-form och hade en glipa mellan klinkers och själva L-et. Men nu när jag tog bort gamla så ser jag vilket enormt mellanrum dom lämnat mellan parkett och klinkers. Mellanrummet är typ 59mm. Så listen har exakt samma bredd. Hur skulle jag kunna bygga upp detta? Funderade på 1 cm bred fog närmast klinkers. Men den lär ju inte
0 svar · 2,1k läst
·
T
Träkåk: [citat] OK, val av uppvärmning drog jag igång en egen tråd om råd för i sektion "Tillbyggnad" så tar inte just det här men bra input om hur klinker upplevs. Själv har jag bara upplevt klinker utan golvvärme på oisolerade/dåligt isolerade och då VÄRKER det verkligen i fötterna att gå barfota på hehe.
16 svar · 2,7k läst
Chrillthesill
Chrillthesill: Tack för tipset. Har provat att slipa med 120 papper på testbiten, men blir bara ännu blankare. Isåfall får man slipa hela plattan, men då kommer den vara slätare än de andra. Hade nog mer tänkt mig någon ytbehandling som någon olja eller liknande. Alla lacker gör den ju bara mer glansig.
2 svar · 1,5k läst
·
Valle Persson
Valle Persson: Hejsan! När vi flyttade in i vårt hus vinter 2020 så lade vi nytt laminatgolv i hela huset. Märkte efter en tid att det vart en svacka på ett ställe. Går det att peta under lumppapp eller något liknande för att kompensera svackan. ( svackan är nära änden på golvet som sticker in under köksinredningen) tror att jag därav kan lyfta golvet och/eller någon skiva och peta in. Mvh
0 svar · 1,3k läst
madsfrollasen
madsfrollasen: [citat] Ja, det skyndar definitivt på bytet :D Nej, vi har inte flyttat in än så huset är tomt på möbler och har varit så ett tag.
8 svar · 1,5k läst
J
janerik12: Liten uppdatering. Jag köpte linoljesåpa och gnuggade med en trasa på fläckarna. När det är blött ser man inte de vita fläckarna från isopropylalkoholen. Så fort det torkar är de tillbaka. Är detta förväntat? Är klinkeroljan det som kommer göra att fläckarna försvinner?
5 svar · 1,6k läst
·
A
Aussiegrit: Går det att förbättra detta på något sätt? Tips mottages gärna! Parkettgolv 3 stav Golvet är färdiglackat med 5 lager av UV-härdad akrylatbaserad lack. De fem lagren av lack är uppbyggda av tre lager grundlack och två lager ytlack.
0 svar · 719 läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det något mer du vill veta?
7 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Nej Det blir nog bra oavsett vad du väljer just för att alla tumregler ger motstrida budskap.
1 svar · 696 läst
·
S
StarkK: [citat] Får jag besvära dig med en bild på hur ett kanalsystem med spirorör skulle kunna se ut? En pax-fläkt; den kopplas helt enkelt mot gallret som finns på krypgrundsmuren? (givetvis med elkoppling). Jag är helt novis på det här med hus.
24 svar · 4,3k läst
raveper
raveper: Att det inte ser plastigt ut.
34 svar · 6,2k läst
P
PoppeSigge: Tack för er input! Då behöver vi inte bekymra oss om den detaljen! Då kan vi bara se fram emot inflyttningen i nya lägenheten
3 svar · 1,5k läst
R
R Lindberg: Mer bilder
1 svar · 4,7k läst
·
R
1 svar · 4,7k läst
·
pacman42
pacman42: Jag har en liknande lösning i farstun. inte oisolerat, men mycket dåligt isolerat. Jag värmer detta golvet en timme varje morgon för att kompensera för att det inte finns någon värme i övrigt i rummet. Det går ganska snabbt att få upp komfortvärme, men det blir ju aldrig riktigt varmt. Så min rekommendation är att lägga in lite isolering (2cm cellplast?) och sedan värme på denna,
13 svar · 2,7k läst
pacman42
pacman42: Jag har läst många trådar om liknande problem, men jag har inte lyckats få reda på hur dehar löst sina problem. Ytterligare ett par lösningar har jag dock identifierat: 1) väg av underlaget med grus och lägg tillbaka dagens EPS-block. Lägg sedan nytt golv ovanpå. Om jag skulle välja denna vägen så har jag ett par problem som inte är lösta. Dels så är inte golvet stumt, så jag
1 svar · 855 läst
J
Josefin.S: [citat] Tack för input!
2 svar · 2,1k läst
·
T
tsm: Nej, vi vill inte riva ut 100 kvm golv. Har fått svar från säljaren att det går bra att lägga i samma längdriktning då det är en flytande parkett under och inte ett råspont/ massivt trägolv, hoppas att han har rätt.
10 svar · 1,4k läst
S
Sean Shankey: [citat] Snyggt! Vi blev inspirerade av denna tråd och kommer troligtvis göra likadant. Innan hade vi tänkt en helt vitmålad trappa. men detta är snyggare! Köpte ni mattan själv? Vet du var den är köpt?
9 svar · 28,5k läst
·
M
mutumba23: Uppdatering. Jag funderar på att istället göra så här i köket: Betong Cellplast 10mm Heatfloor (spårad spånskiva med golvvärmerör) 22mm Värmefördelningsplåt Ångspärr Cellfoam 2mm Laminat 70mm Totalt 410mm Betongplattan i köket har isolering under plattan redan därav bör jag inte behöva isoleringen just i köket och ta Heatfloor spånskivan istället. Detta skulle betyda att jag
6 svar · 3,9k läst
·
tensiden
tensiden: Vi bor i ett gammalt hus där ett av rummen som vi renoverat satt sig såpass att vi hade ett par cm glipa i ett hörn. Vi skarvade i en bit undertill för att bibehålla sockelns höjd genom hela rummet.
4 svar · 6,0k läst
·
B
biggles34: [citat] Klockrent, tack @useless !! (y)(y)(y)
6 svar · 1,4k läst
·
Bennygodman
Bennygodman: [citat] Någon som har mer tips?
2 svar · 804 läst
·
R
ravve007: Perfekt, tack för svar!
3 svar · 1,0k läst
W
WiMa: Hej Jag bor i ett gammalt hus som är byggd 1959 och som har lite konstig planlösning. Min tanke är att flytta köket till vardagsrummet och göra så mycket som jag kan av arbetet själv. Målet är att det ska vara klinker med vattenburet golvvärme. När jag river upp golvet ser jag kutterspån som isolering och träreglar som vilar på betong bjälkar, se bild. Min fundering är att ta bort
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.