Hej! Vi renoverar trappan hemma och klär in den i Herrljunga ledstångsfabriks trappsteg i ek behandlade med hårdvaxolja. Nu har vi hamnat snett på det och behöver lägga in golv på vilplanen som ska matcha trappstegen. Vart kan jag hitta enstavig obehandlad ekparkett (går det ens?). Eller går det att välja oljad ekparkett och behandla med hårdvaxolja utan att utseendet blir helt annorlunda?

Tacksam för input.

S
Är det inte hårdvaxolja på ”oljade” golv?

Finns både oljade och hårdvaxoljade golv. Hos oss låg det oljade ekgolv när vi köpte huset, kändes väldigt opraktiskt med små barn så jag tvättade av dem och la på två lager hårdvaxolja. Mailade govltillverkare och frågade först och de sa att det inte skulle vara några problem.

Hittar du bara ett oljat golv som matchar trappstegen och sen väljer en ofärgad hårdvaxolja i samma glans som trappstegen bör det blir bra.

S Snappahaneklanen skrev:
Finns både oljade och hårdvaxoljade golv. Hos oss låg det oljade ekgolv när vi köpte huset, kändes väldigt opraktiskt med små barn så jag tvättade av dem och la på två lager hårdvaxolja. Mailade govltillverkare och frågade först och de sa att det inte skulle vara några problem.

Hittar du bara ett oljat golv som matchar trappstegen och sen väljer en ofärgad hårdvaxolja i samma glans som trappstegen bör det blir bra.
Tack för ditt tips. Ändras färgen på golvet när du tvättade det? eller är det bara att det lilla skydd som fanns från oljan försvann?

Färgen ändrades inte men lystern som oljan gav försvann, så golvet såg "torrt" ut efter tvätten. Sen återfår ju golvet sin lyster av hårdvaxoljan och blir lite lite mörkare. Hårdvaxoljan innehåller ju trots allt olja.

Har även hårdvaxoljat samma golv efter att jag lagt nytt och då hoppade jag över att först tvätta det och la bara på hårdvaxoljan ovanpå. Fungerade lika bra det tyckte jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.