Snart dags att lägga in nytt golv i renoverat vardagsrum,ca 35m2. Har inte valt golv än,kollat runt på olika och då även byggmax barlinek golv. Har kollat forum lite överallt men hittar mest några år gamla foruminlägg så hade behövt lite nya responser! Har förstått att byggmax golv barlinek bytt låssystem på sina parkettgolv för nåt/några år sen,så därför hjälper inte gamla forumtrådar så mkt.. Nya är ju då 5gs låssystem. Så är det några som lagt in nåt byggmax golv och kan ge lite feedback om hur kvalite/läggning osv är?
Att nåt ekparkett golv från byggmax fått "bäst i test" i Testfakta som jag såg är ju egentligen skit samma.. I testet är de ju inget om varken läggning av golv eller om skarvar är tydliga eller om de ser för jävligt ut efter nåt år ;)
Tacksam för svar.

Lade ett golv med barlinek för några år sen. Golvet är hur snyggt som helst och tål repor väldigt bra. Det enda jag minns var att jag fick banka som f-n för att sammanfoga bitarna. Inte alls som i t.ex. arga snickaren där man bara knäpper ihop bitarna och sen knackar lite lätt, jag fick slå med all kraft med slägga, vilket var lite jobbigt. Slog nästan sönder det där verktyget man använder för att foga ihop bitarna. Vet inte om jag gjorde rätt, men det ser hur snyggt ut som helst när det är lagt. Det var mitt första och enda klickgolv jag någonsin lagt.

/S

Jag lade in ett barlinekgolv för ett par år sedan. Det var med deras 5gs låssystem. Jag upplevde inte att det var så besvärligt att lägga och jag tycker att det verkar hålla bra. Det enda negativa är att jag istället skulle valt ett golv med högblank lack. Men det kan man inte skylla på varken Byggmax, Barlinek eller 5gs-systemet :-)

La ett i 1 stav-ekparkett ifrån kährs i vardagsrummet, för några månader sen. Väldigt lätt lagt och alla bitar passa bra.

Sen köpte jag ett väldigt mörkt golv ifrån byggmax som jag la klart idag. Flera bitar som var kantstötta och trasiga. Men åkte in och fick ett nytt paket. Inte svår lagt men man fick slå hårdare än hährs. Sen så var det många kortskarvar som tanda... Dock inte så mycket så man stör sig men ändå mer än hährs golvet.

Men i det stora hela är jag nöjd vad jag fick för pengarna.

Tackar för alla svar. Det känns som att är man bara noga när man lägger golvet,och verkligen sorterar ut ifall det är nån dålig planka så ska det nog inte va några problem med Byggmax parkettgolv. Och byggmax måste ju som de andra golvförsäljare ha garantier och liknande..
Får väl kolla runt lite och se vad det blir för golv,finns nästan för mycket att välja på ;)
Men blir ett ljusare ek golv iallafal. Liknande detta
https://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ek-3-stav-vitlackad-p13452

Robert63 skrev:
Apropå Byggmax, de har ett ekgolv för 149/m2. Är det ren dynga? [länk]
Troligen inte, förutsatt att man gillar utseendet med 4 stavar, olika stavlängder, kvistar osv. Och det kanske man gör - jag skulle nog inte ha något att invända mot "varierande ådring med ett levande utseende och naturliga, livliga..." som det heter på reklamspråk. Sen är det ju tunnare slityta och gör nog inte att slipa om mer än en en gång - men hur ofta gör man det när det är budgetgolv?

Vad som är svårare att tåla, tycker jag, är ju dålig passform, kortändar som inte passar utan flisar, osv. Det har jag lite svårt att inse att det här golvet skulle ha mer av än vanligt, för underlaget i form av plywood borde vara lika för alla produkter.

Men säger de budgetgolv så får man nog rätta sig efter det.

Jag har också sneglat på Byggmax golv men har ändå fastnat för Kährs billigare golv, Cremona för typ 370 kr/kvm, och det har funkat mycket bra att lägga. Inget överdrivet bankande och bara någon enstaka planka med misstänkt dålig passform på 20 kvm totalt. Däremot var det ett misstag att handla från ByggHemma med transport via DHL - inget av paketen var utan spräckta plankor. Nu gick det att lägga dem utmed väggarna ändå så det blev inget problem, men det är bättre att hämta själv med släp.

• Gilla
oedvinss och 1 till
  • Laddar…
Jag la Byggmax/Barlinek oljad ekparkett för 6-7 år sen i stora delar av huset. Kvaliteten var helt i klass med Kährs/Tarkett och sorteringen var mycket bra, knappt en enda kvist på runt 50 kvm. Känns som det motsvarar sorteringen snäppet under 1a sortering hos t ex Kährs. Det har hållit mycket bra.

Nu ska vi bygga ut och jag var på Byggmax och tittade på samma golv. Det är helt annan sortering numera, mycket mer kvistar och färgvariationer. Efter att ha läst olika kommentarer på nätet verkar det som att Barlinek har sänkt kvaliteten avsevärt både på passform och sortering. Så det blir inte Barlinek den här gången.

Jag har samma fråga, glömde att läsa detta.:p

Det blev golvet som jag länkade till i nån kommentar ovanför. La in det idag. Det var hur bra som helst att lägga,5gs systemet var väldigt smidigt,inget krångel alls.. Läste instruktionen noga o kollade även Balineks instruktionsvideo på youtube innan jag la det. Skarvarna blev jämna o fina,några enstaka (ca 3?) var de någon liten glipa på,inga kasserade eller dåliga brädor på sammanlagt ca 37m2. Även jag va tveksam att köpa det pga en del dåliga efrarenheter av folk på forum,men de måste fått dåliga exemplar av brädpackar eller gjort nåt fel i läggningen,kanske inte kollat riktigt i instruktionerna eller nåt..? Nu återstår ju iofs att se om det är lika fint om typ ett par år;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
dannedd och 3 till
  • Laddar…
La in Byggmax Barlinek i kök 30kvm. Upplever idag 2018 att kvaliten måste ha försämrats avsevärt sedan bäst i test testet 2012 och 2015.

Det upplevs vara mycket mjukt och skadas vid minsta stöt. Både kanter flisar och själva ytan skadas lätt.
Jag satt med snickarbyxor på golvet och knapparna på byxans ben gjorde avtryck i golvet.
Undrar om nått nytt test finns idag 2018 på samma golv?

Låssystemet på ena kortsidans undersida är av typ MDF och det är en smal liten låskant som är 4mm bred, som sticker upp och ska låsa ihop kortsidan. Men den lossnar dock väldigt lätt, så fort man kommer åt med fingrarna på den.

Det är även en liten gummilist ovanför på samma ställe på kortsidan som verkar bra. Antar att den ska skydda, så inte vatten åker ner mot MDF låsningen, som då förmodligen sväller. Hoppas den fungerar?

Sorteringen måste också va sämre då det är en del kvistar.

Det är däremot grymt lätt att lägga och behövs knappt knackas ihop. Bara väldigt lätt lätt knackning. Kanterna skadas och åker upp och det knackas för hårt eftersom golvet är så mjukt.

Redigerat:
F
L Lelle Lind skrev:
La in Byggmax Barlinek i kök 30kvm. Upplever idag 2018 att kvaliten måste ha försämrats avsevärt sedan bäst i test testet 2012 och 2015.

Det upplevs vara mycket mjukt och skadas vid minsta stöt. Både kanter flisar och själva ytan skadas lätt.
Jag satt med snickarbyxor på golvet och knapparna på byxans ben gjorde avtryck i golvet.
Undrar om nått nytt test finns idag 2018 på samma golv?

Låssystemet på ena kortsidans undersida är av typ MDF och det är en smal liten låskant som är 4mm bred, som sticker upp och ska låsa ihop kortsidan. Men den lossnar dock väldigt lätt, så fort man kommer åt med fingrarna på den.

Det är även en liten gummilist ovanför på samma ställe på kortsidan som verkar bra. Antar att den ska skydda, så inte vatten åker ner mot MDF låsningen, som då förmodligen sväller. Hoppas den fungerar?

Sorteringen måste också va sämre då det är en del kvistar.

Det är däremot grymt lätt att lägga och behövs knappt knackas ihop. Bara väldigt lätt lätt knackning. Kanterna skadas och åker upp och det knackas för hårt eftersom golvet är så mjukt.
Fan va tråkigt att läsa.
Går själv i tankarna gällande detta golvet. Men blir väl att tänka om då..

Tack för att du delar med dig

Efter att ha läst här blev det svårt att välja. Väljer mellan Berlinek plankgolv och Kährs 3-stavs ekpatkett. Berlinek snyggare men Kährs bättre kvalitet?

F
U UHK skrev:
Efter att ha läst här blev det svårt att välja. Väljer mellan Berlinek plankgolv och Kährs 3-stavs ekpatkett. Berlinek snyggare men Kährs bättre kvalitet?
Jag landade i Kährs efter att ha velat fram och tillbaka flera gånger, la ca 55m2 strax efter att jag skrivit kommentaren ovan och är väldigt nöjd med resultatet.

Om något år lägger jag nytt golv på nedervåningen också, återstår att se om det blir Kährs den gången också eller om det blir byggmax.

Har nu beställt utgående Barlinek "Classic". Bra pris på 1-stav. Får se om det var värt det. Återkommer om detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.