Hej,
För ett några år sedan anlitade jag en golvfirma som slipade mitt golv, har i år upptäckt att golvet har små "vågor". Det syns inte med blotta ögat direkt o känns inte med handen, men tittat man och i vinkel mot ljuset tittat så ser man små "vågor" . Har man slarvat vid slipningen? eller vad beror detta på? Dessa vågor går i en diagonal riktningen över rummet. Får en känsla man kanske inte slipat med finpapper utan bara kört med govt kanske?
(Man strunade helt i att slipa i burspråket o lackade bara golvet en gång, lyckades få hit dem på en 2:a lackning men o burspråket fick jag slipa själv, men slipade långt ifrån tillräckligt vilket syns - jag slipade dagen innan de kom för att göra 2:a lackningen)
För ett några år sedan anlitade jag en golvfirma som slipade mitt golv, har i år upptäckt att golvet har små "vågor". Det syns inte med blotta ögat direkt o känns inte med handen, men tittat man och i vinkel mot ljuset tittat så ser man små "vågor" . Har man slarvat vid slipningen? eller vad beror detta på? Dessa vågor går i en diagonal riktningen över rummet. Får en känsla man kanske inte slipat med finpapper utan bara kört med govt kanske?
(Man strunade helt i att slipa i burspråket o lackade bara golvet en gång, lyckades få hit dem på en 2:a lackning men o burspråket fick jag slipa själv, men slipade långt ifrån tillräckligt vilket syns - jag slipade dagen innan de kom för att göra 2:a lackningen)
Redigerat:
vågorna är nog efter slipvalsen, vet inte riktigt varför det blir så...
det är nog inte bara slipat med grovpapper, golvet ser ju fint ut på bilderna förutom vågorna då
klantigt att inte slipa burspråket, hade dom lämnat fastpris utan att veta om burspråket?
Jag lackar 3ggr med mellanslipningar
det är nog inte bara slipat med grovpapper, golvet ser ju fint ut på bilderna förutom vågorna då
klantigt att inte slipa burspråket, hade dom lämnat fastpris utan att veta om burspråket?
Jag lackar 3ggr med mellanslipningar
"vågorna är nog efter slipvalsen" ...har du sett sådana vågor tidigare? Slipvalsen borde väl inte lämna dessa spår? Finns väl inte spår i själva valsen? Valsen borde ju va slät som en vals på en ångvält. Om det inte är en skadad vals. Kostigast tycker jag ändå är att kan känner inte dessa vågor med fingertopparna, inte heller synligt i "vanligt ljus" bara i "motljus".nino skrev:
Jag ringde o frågade vad det skulle kosta, de frågdade hur stort rummet va, jag sa 22kvm. Fick då ett pris på detta, minns inte om det gick på 3000 eller 5000kr, inkl.moms. Kom hem o såg den svarta randen i burspråket, men mesig o okunnig som jag va så accepterade jag det o tänkte att de inte kom åt där under, men idag vet jag det finns slipmaskinder med läpp som lätt kommer in där.
Hade det varit en seriös golvfirma så skulle de såklart slipar den fjuttiga randen under burspråket, o ville de nu ha mer betalt för det så skulle de såklart få det! ...och självklart ringt mig o bollat detta med mig!
Kan tänka mig han inte hade denna maskin med sig o orkade inte åka o hämta den o hoppats på att jag inte skulle bry mig.
Ja, 3 gånger lackning är väl att önska, men jag fick en, sen 2 efter klagan, o det mellanslipades inget!! Skall tilläggas att det lackades med en sådan jättebred pensel, kanske det räcker med 2 lager lack när man lackar med en sådan? Man kan iförsig känna träts "ådringar" med nageln på golvet, vilket får mig att tro att det är för lite lack.
Jaja, ska se om firman kan bjussa på lite lack, så kan jag slipa burspåkets själv, samt lacka hela rummet själv en till gång med vanlig bredare pensel. Jag är händig o ska nog fixa det :-D
Ja jag har sett vågor tidigare, vet inte riktigt vad det beror på, ev. skulle det kunna vara ett litet skräp (kanske av slipdamm) under ena hjulet som gör att maskinen går ner lite (ninger) varje gång skräpet kommer mot golvet... Du kan få samma fenomen när du planhyvlar en bräda... Spelar dom någon roll?
Lackningen och att dom inte slipa burspråket kan jag förstå att du e förbannad på...
Lackningen och att dom inte slipa burspråket kan jag förstå att du e förbannad på...
Nja, det är det jag frågar mig själv också, ifall det spelar roll. Ja på ett sätt, men ej på ett annat sätt. Stör mig att det blir vågor, borde inte bli det, sen var det ju kostsamt att slipa golvet, stör därför mig på det. Men eftersom det knappt syns så är det inte hela världen. Jag är mer av en man av principer, rätt ska va rätt, o jag är som oftast missnöjd med hantverkareas prestationsnivå tyvärr vilket vi inte ska disskutera i denna tråd.
Eftsom vågorna finns på hela golvet så känns det tveksamt att det skulle bero på smuts, slidam eller liknande, och skulle det nu vara nått som buktar ut från valsen/pappret så är det ändå inte troligt eftersom vågorna ligger så tätt.
Jag vet inte hur man jobbar exakt med denna maskin han hade, tror man går "fram o tillbaka" med hans makin, maskinen såg ut som en mycket stor, hög o tung gräsklippare som jag fick hjälpa till att bära i trappen- 70kilo säkert. (inte denna nätta runda lilla variant som "svävar" som man för i sidleds) Går man fram o tillbaka så skulle en det som buktat ut på valsen ge spår/vågor med ganska breda mellanrum, lika breda som maskinen eller halva maskinens bredd, men dessa vågor jag har ligger med 2cm mellanrum o mkt exakt. Skulle kunna tro att valsen såg ut som en cylinder av diskus-skivor som "plöjt" golvet.
Nä, jättekonstigt verkligen. Skulle va intressant o veta vad det beror på.
Googlade lite efter bilder på slipmaskiner...kanske nu vet vad det beror på... kan det va julen på slipen som gjort spåren? Stor vikt på dessa små hjul... Frågan är då om man går så tätt med maskinen när man slipar? Flyttar man bara maskinen 2-3 centimeter i sidleds innan man "vänder tillbaka" i rummet?
Bild på maskin:
www.blocket.se/vi/20662740.htm?ca=11_s
Eftsom vågorna finns på hela golvet så känns det tveksamt att det skulle bero på smuts, slidam eller liknande, och skulle det nu vara nått som buktar ut från valsen/pappret så är det ändå inte troligt eftersom vågorna ligger så tätt.
Jag vet inte hur man jobbar exakt med denna maskin han hade, tror man går "fram o tillbaka" med hans makin, maskinen såg ut som en mycket stor, hög o tung gräsklippare som jag fick hjälpa till att bära i trappen- 70kilo säkert. (inte denna nätta runda lilla variant som "svävar" som man för i sidleds) Går man fram o tillbaka så skulle en det som buktat ut på valsen ge spår/vågor med ganska breda mellanrum, lika breda som maskinen eller halva maskinens bredd, men dessa vågor jag har ligger med 2cm mellanrum o mkt exakt. Skulle kunna tro att valsen såg ut som en cylinder av diskus-skivor som "plöjt" golvet.
Nä, jättekonstigt verkligen. Skulle va intressant o veta vad det beror på.
Googlade lite efter bilder på slipmaskiner...kanske nu vet vad det beror på... kan det va julen på slipen som gjort spåren? Stor vikt på dessa små hjul... Frågan är då om man går så tätt med maskinen när man slipar? Flyttar man bara maskinen 2-3 centimeter i sidleds innan man "vänder tillbaka" i rummet?
Bild på maskin:
www.blocket.se/vi/20662740.htm?ca=11_s
Redigerat:
nino skrev:
Okej, då är det nog inte från hjulen heller, vilket jag förstod nästan, då man flyttar maskinen mer än 2-3cm i sidleds.
Vågorna/spåren ligger exakt i samma linja som fiskbensparketten i en diagnal riktning genom rummet åt ena hållet. Ska bifoa bild. Och vad jag vet så skall man slipa i träts riktning så det känns som slipmaskinen i alla fall har orsakat spåren.
Ok, men tycker ändå det känns lite konstigt för då borde det väl vara större mellanrum mellan spåren i golvet? ..De sitter så exakt och så tätt. Men kanske det stämmer som du säger.borraren skrev:
Är det hur som helst ett fall att klaga på? Borde de komma hit o slipa om golvet lite?
Haha, ja det e lätt o säga. Pröjsa du nån firma som slipar ditt golf för 5000 kronor, o så blir du missnöjd...tror inte du slipar om golvet själv då utan vill nog att de kommer o gör om jobbet, eller?tank77 skrev:
Baserat på vad som visas på bilderna skulle jag (som lekman iofs) inte heller vara nöjd med resultatet. Med tanke på att golvsliparna redan slarvat med slipningen av burspråket och lackningen är det väl troligt att även "vågorna" är resultatet av slarv. Och låter man dem komma undan med att slarva så kommer de fortsätta med det, så att fler blir drabbade.
Jag skulle ha kontaktat en annan golvslipningsfirma och visat/mailat dem bilderna på "vågorna" för att få ett expertutlåtande på om det anses acceptabelt, samt för att få en förklaring till vad som kan ha orsakat "vågorna" under slipningen. Du kan ju alltid be om ett prisförslag på hur mycket de skulle vilja ha för att fixa till de misstags som gjorts för att få upp deras intresse.
Jag skulle ha kontaktat en annan golvslipningsfirma och visat/mailat dem bilderna på "vågorna" för att få ett expertutlåtande på om det anses acceptabelt, samt för att få en förklaring till vad som kan ha orsakat "vågorna" under slipningen. Du kan ju alltid be om ett prisförslag på hur mycket de skulle vilja ha för att fixa till de misstags som gjorts för att få upp deras intresse.
De lilla runda nätta maskinen du talar om skulle jag gissa är en maskin som polerar golv, inte slipar golv. Jag har sett likadana märken på ett golv som jag och en kompis slipade för några år sedan. De blev när vi gick diagonalt över golvet för att passa golvets riktning, syntes inte heller så väl och kändes naturligtvis inte på grund av att lagret med lack slätade ut ytan. Antar att skicket på maskinen och valsen är avgörande för om du ska slippa få dessa små skönhetsfel.nattugglan11 skrev:Jag vet inte hur man jobbar exakt med denna maskin han hade, tror man går "fram o tillbaka" med hans makin, maskinen såg ut som en mycket stor, hög o tung gräsklippare som jag fick hjälpa till att bära i trappen- 70kilo säkert. (inte denna nätta runda lilla variant som "svävar" som man för i sidleds) Går man fram o tillbaka så skulle en det som buktat ut på valsen ge spår/vågor med ganska breda mellanrum, lika breda som maskinen eller halva maskinens bredd, men dessa vågor jag har ligger med 2cm mellanrum o mkt exakt. Skulle kunna tro att valsen såg ut som en cylinder av diskus-skivor som "plöjt" golvet.
Stämmer bra Tank77, eftersom de flesta hantverkare inte har de som krävs. Pratar vi finhantverkare, dvs väskmakare, beställningsskomakare, smeder, glasblåsare, finsnickare, dekorativmålare osv osv dessa brinner för sina jobb och har sökt sig dill dessa yrken självmant, pratar vi isället golvslipare, grovsnickare, målare osv så är det oftast folk som inte hade lust att plugga annat om du förstår vad jag menar.tank77 skrev:
För att bli en bra hantverkare krävs det praktisk talang, det är inget man tränar upp det finns vid födseln eller ej. En klass på 40st gymnasieelver som läst bygg/snickarlinjen så kanske det är 5 som har talangen. ,
Har du ett svindyrt golv hemma o inte är händig eller inte vågar själv ge dig på det då det kan resultera i katastrof, därför ringer man en firma som jobbar med detta, men tydligen så är inte det en garanti heller för att jobbat ska bli bra. Nästa gång ska jag slipa mitt golv själv givietvis. Nu har jag så pass mkt erfarenhet av dåliga hantverkare både hemma hos mig och hos andra så jag har inget som helst förtroende för klåparna. Dock så tänker jag anlita polacker, inte för priset utan för det fina hantverket, där har jag sett en del mkt bra arbeten.



