10 199 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Skära granitgolvplattor
Någon som skurit granitgolvplattor i format 30x30 och 10mm tjocklek?
Går det bra med en kakelskärare eller måste man ha annat verktyg då det handlar om sten?
Om man skall skära till kantbitar som sätts längst ned på väggen, antar jag att man endast får till två bitar per platta, då man vill ha en snygg och oskuren kant upptill?
Går det bra med en kakelskärare eller måste man ha annat verktyg då det handlar om sten?
Om man skall skära till kantbitar som sätts längst ned på väggen, antar jag att man endast får till två bitar per platta, då man vill ha en snygg och oskuren kant upptill?
Allt beror på plattans karaktär. Har du tur går de att kapa plattskärare men oftast inte. Hyr i så fall en vattensåg för jobbet. Då blir snitten mycket fina.
Till sockeln som oftast inte överstiger 8 cm skulle jag med vattensågen kapa 3 bitar ur varje platta och fasa/slipa av överkanten.
Till sockeln som oftast inte överstiger 8 cm skulle jag med vattensågen kapa 3 bitar ur varje platta och fasa/slipa av överkanten.
Ok, tack för tipset, jag ska höra mig för om någon sådan finns hos våra uthyrare.
Är inte riktigt med på vad som menas med skjutbar "land", men vad har en sådan för fördel jämfört med de vanliga överkapssågarna?
Är inte riktigt med på vad som menas med skjutbar "land", men vad har en sådan för fördel jämfört med de vanliga överkapssågarna?
Ibland kan det faktiskt bli billigare att köpa en egen iallafall, vi köpte en kakelsåg på Swedol. Den var jättebra och kostade 425:- plus moms, och så köpte vi en extra diamantklinga för säkerhets skull. Den kostade 30:-.
Vi använde denna kakelsåg för att kapa och detaljsåga våra 60x30cm granitkeramikplattor, 1 cm tjocka.
Swedol finns på lite olika ställen i landet, har även postorder.
Vi använde denna kakelsåg för att kapa och detaljsåga våra 60x30cm granitkeramikplattor, 1 cm tjocka.
Vinkelslip funkar om man är snål (som jag ibland)
Dammade något fruktansvärt, men står man ute gör det inget...
Sågade drygt 15plattor 30x30 granitkeramik utan problem.
Och en vinkelslip har man nytta av till lite annat också, inte bara kakel/klinker..
Dammade något fruktansvärt, men står man ute gör det inget...
Sågade drygt 15plattor 30x30 granitkeramik utan problem.
Och en vinkelslip har man nytta av till lite annat också, inte bara kakel/klinker..
Fast frågan är om man vågar skära riktig granit med den. Även om granitkeramik är hård, men Granit måste vara ännu hårdare...malinahlen skrev:Ibland kan det faktiskt bli billigare att köpa en egen iallafall, vi köpte en kakelsåg på Swedol. Den var jättebra och kostade 425:- plus moms, och så köpte vi en extra diamantklinga för säkerhets skull. Den kostade 30:-.
Nä, vi är less på värdelösa maskiner...det är så tråkigt att jobba så._bystrom_ skrev:
Verktygen gör halva jobbet
Kan rekommendera Ryobis kakelsåg (funkar för både våt och torr skärning). Är inne på mitt tredje granitgolv och den är fortfarande lika bra. Byggde en kapjigg för att få exakta snitt. Det fanns inga 30x30 plattor i de färger jag ville ha så jag kapar 30x60 istället (31 x 61 om det ska vara exakt)
Klicka här för att svara