Har ett gammalt trägolv som jag ska göra vid.
Ska slipa lite lätt över hela golvet, slipa bort ojämnheter där innervägg suttit tidigare, spackla igen spikhål, betsa ner golvet till mörkare nyans, sen vaxolja hela golvet.
Min fråga, alla de glipor som finns mellan golvplankorna, kan man fylla igen dem då något fiffigt sätt utan att det syns så himla mycket att det är gjort?
Vill helst inte att det ska se ut som ett nåtat trädäck heller. Vet inte riktigt vad som blir bäst att fylla upp med. Jag skulle ju kunna blanda till ett träspackel som går i samma nyans som golvet i övrigt, men det lär spricka lite överallt antar jag och det blir ju inte så fiffigt.
Någon som har några idéer?
Eller ska jag låta gliporna vara?
Tacksam för kloka funderingar om någon sitter inne med sådana
Ska slipa lite lätt över hela golvet, slipa bort ojämnheter där innervägg suttit tidigare, spackla igen spikhål, betsa ner golvet till mörkare nyans, sen vaxolja hela golvet.
Min fråga, alla de glipor som finns mellan golvplankorna, kan man fylla igen dem då något fiffigt sätt utan att det syns så himla mycket att det är gjort?
Vill helst inte att det ska se ut som ett nåtat trädäck heller. Vet inte riktigt vad som blir bäst att fylla upp med. Jag skulle ju kunna blanda till ett träspackel som går i samma nyans som golvet i övrigt, men det lär spricka lite överallt antar jag och det blir ju inte så fiffigt.
Någon som har några idéer?
Eller ska jag låta gliporna vara?
Tacksam för kloka funderingar om någon sitter inne med sådana
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Silikon är ingen höjdare att ha på ytbehandlade ytor när man ska lacka om. Den som vill slipa och lacka om kommer förbanna dig.
Låt de vara tycker jag.
Tänk på att du måste slipa bort all gammal lack.
Låt de vara tycker jag.
Tänk på att du måste slipa bort all gammal lack.
just silikon tror jag är olämpligt då färg och silikon inte går så bra ihop... det finns nog bättre "klet på tub" att använda... Dock tror jag inte på det... Jag tror mest på att acceptera springorna.
har sett golv med infrästa lister enl tidigare tips och jag är inte säker på att jag tycker det är snyggare...
har sett golv med infrästa lister enl tidigare tips och jag är inte säker på att jag tycker det är snyggare...
Ja silikonet ska inte fylla för att få en jämn yta utan mer för att slippa så djupa springor. Få ett slätt golv tror jag är en svår manöver., finns iofs olika träfärgade golvspackel.... Acceptera springorna dom ger golvet karaktär och liv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Dom ger snarare huvudvärk och ångest varenda gång man ska städa 
Klart dom ska fyllas igen, jag tyckte förslaget om att fräsa ur springorna o sen limma i en passande list lät som det skulle kunna bli snyggt.
Gör man det snyggt behöver inte ens nyansskillnader vara negativt, kan bli ett jävligt fräscht och unikt golv.
Klart dom ska fyllas igen, jag tyckte förslaget om att fräsa ur springorna o sen limma i en passande list lät som det skulle kunna bli snyggt.
Gör man det snyggt behöver inte ens nyansskillnader vara negativt, kan bli ett jävligt fräscht och unikt golv.
frågan hur lätt det är att fräsa helt rakt ett jämnbrett spår, läste nånstans om nån som knackat i en kilsågad list, slipat och lackat...
rätt metod är väl att "ta upp" golvet, knacka ihop... det är väl torrare nu än när golvet lades in.
rätt metod är väl att "ta upp" golvet, knacka ihop... det är väl torrare nu än när golvet lades in.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Förr i tiden funkade det så att gliporna med tiden fylldes av damm, golvpolish, golvsåpa och allmänt skräp.
Mitt 12 år gamla grangolv börjar nu naturligt fyllas igen med damm, hundhår, dunbolsterdamm, såpa etc. De första åren var jag halvt hysterisk när jag städade. Numera pillar jag inte i springorna - som ju ändrar vidden alltefter årstiden.
Det sägs ju att allergier numera befrämjas av alltför kliniskt rena hem.
Det sägs ju att allergier numera befrämjas av alltför kliniskt rena hem.
Ser väl ut att vara ett gammalt undergolv som aldrig var menat att synas?
Nåväl, vi har gamla slipade och behandlade undergolv i några rum och vi låter springorna vara. Skräpet som hamnar där åker upp när vi dammsuger så det är inte något bekymmer.
Hade jag ansett att det var ett bekymmer hade jag tagit nåtmassa. Eller lagt nytt trägolv över.
Nåväl, vi har gamla slipade och behandlade undergolv i några rum och vi låter springorna vara. Skräpet som hamnar där åker upp när vi dammsuger så det är inte något bekymmer.
Hade jag ansett att det var ett bekymmer hade jag tagit nåtmassa. Eller lagt nytt trägolv över.
Bäst att använda sig utav en flexande nåtmasss t. ex golvfog som finns i flertalet färger beroende på fabrikat