2 565 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Byggfirman i konkurs, hur bråttom att göra klart flytspackling?
Vi har hamnat i en riktigt tråkig sits. Tog in ett företag för att göra en stor renovering av bland annat badrum i källaren. Nu har de gått i konkurs. Allt har stannat av och enligt byggarna så ger konkursförvaltaren dem inte praktisk möjlighet att fortsätta. De var mitt uppe i att gjuta ny platta i badrummet, bland annat lagt golvvärme, armeringsnät och flytspacklat, men de hann inte klart så en del av armeringsnätet ligger fortfarande exponerat.
Vi vet inte när vi kan komma igång med arbetet med en ny firma, kan gå på några dagar men skulle också kunna dröja flera månader. Vad kan hända om man inte snarast fortsätter flytspackla och lägga tätskikt osv?
Vi har eventuellt en firma som kan fortsätta flytspackla redan till veckan, oklart om de har tid att ta över hela jobbet. Men vet inte hur konkursförvaltaren ställer sig till detta.
Vad hade ni gjort i vår sits?
Vi vet inte när vi kan komma igång med arbetet med en ny firma, kan gå på några dagar men skulle också kunna dröja flera månader. Vad kan hända om man inte snarast fortsätter flytspackla och lägga tätskikt osv?
Vi har eventuellt en firma som kan fortsätta flytspackla redan till veckan, oklart om de har tid att ta över hela jobbet. Men vet inte hur konkursförvaltaren ställer sig till detta.
Vad hade ni gjort i vår sits?
Oftast så kan spacklet ligga så utan problem, men det finns nog spackel som behöver täckas, men det kan räcka med att man primar ytan.
Vet du vilket spackel dom använt?
Isåfall skulle jag leta upp en säljare eller teknisk support och ringa dom, brukar vara kunniga folk och dom får betalt för att svara på sånna frågor.
Vet du vilket spackel dom använt?
Isåfall skulle jag leta upp en säljare eller teknisk support och ringa dom, brukar vara kunniga folk och dom får betalt för att svara på sånna frågor.
Tyvärr vet jag inte vilket märke det är, men det kan jag nog kolla upp. Armeringsnätet då? Golvvärmeslingorna?
Armeringen bör vara rostfri så den är det nog ingen fara med.
Golvvärmen bör man ju inte trampa på så mycket...
Men ring din byggare och fråga vilken leverantör av spackel och vilken produkt, det bör han ju kunna svara på
Golvvärmen bör man ju inte trampa på så mycket...
Men ring din byggare och fråga vilken leverantör av spackel och vilken produkt, det bör han ju kunna svara på
Har ni inte betalt något eller lite , finns det stor chans att förvaltaren säger att fortsätt med jobbet, det är pengar in och intresse för det är stort. Kontakta denna och gör en överenskommelse om att betala för arbete och materiel för varje moment. Inte något i förskott.
fortsätter arbetarna så blir det pengar ut också lön samt matererial.
Mycket tveksam att de fortsätter, finns knappast någon leverantör som levererar material till en firma som har inledd konkurs....
Och arbetarna vill nog säkerställa sin lön... högsta prion är skatter till staten, sedan konkursförvaltarens kostnader...
Konkursen beror kanske på att likvida medel saknas, då är dt svårt att bedriva verksamhet..
Konkursförvaltaren kommer troligen se till att fakturera upparbetad tid och material...
Mycket tveksam att de fortsätter, finns knappast någon leverantör som levererar material till en firma som har inledd konkurs....
Och arbetarna vill nog säkerställa sin lön... högsta prion är skatter till staten, sedan konkursförvaltarens kostnader...
Konkursen beror kanske på att likvida medel saknas, då är dt svårt att bedriva verksamhet..
Konkursförvaltaren kommer troligen se till att fakturera upparbetad tid och material...
Ska kolla upp spacklet, bra idé!
Ska sägas att jag inte varit i kontakt med konkursförvaltaren, än. Men på vår projektledare lät det som att förvaltaren gör det svårt för dem att bygga klart, vi kommer inte få garantier på jobbet och måste själv ordna med alla inköp av material och hyra av maskiner, byggarna får inte ha kvar bilar osv.
Vi har förresten inget kontrakt, bara en muntlig överenskommelse. Och det är väldigt mycket av jobbet kvar. Vi vill nog hellre försöka få en ny firma att göra klart och förhoppningsvis få garantier på deras jobb… Men vill inte behöva bila bort och göra om gjutningen pga att jobbet drar ut på tiden…
Ska sägas att jag inte varit i kontakt med konkursförvaltaren, än. Men på vår projektledare lät det som att förvaltaren gör det svårt för dem att bygga klart, vi kommer inte få garantier på jobbet och måste själv ordna med alla inköp av material och hyra av maskiner, byggarna får inte ha kvar bilar osv.
Vi har förresten inget kontrakt, bara en muntlig överenskommelse. Och det är väldigt mycket av jobbet kvar. Vi vill nog hellre försöka få en ny firma att göra klart och förhoppningsvis få garantier på deras jobb… Men vill inte behöva bila bort och göra om gjutningen pga att jobbet drar ut på tiden…
Ja vi lär få en faktura för arbetstid och material. Men det vi fått är en halvfärdig platta. Som vi eventuellt riskerar att få riva upp och betala för igen. Hade varit bättre utan påbörjad gjutning. Hur tror ni en ny firma ställer sig till att ta över?
Vi har betalat fakturan för januari för rivning som de utfört. Nu återstår jobbet de hann göra i februari i form av mer rivning och gjutning och lite VVS. Tror att nya fakturan borde bli minst lika stor som den förra, det har gått åt väldigt mycket material vet jag och de har jobbat ganska mycket! (Det var ca 40 kvm som skulle renoveras, stort badrum o lite andra ytor…)
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vilken typ av avtal har du? Är det ett fastpris jobb? Löpande räkning? Löpande men du har fått en prisuppskattning?
Är det fastpris i någon form så skall du inte betala en spänn mer. Vänta tills du ser var slutnotan hamnar på.
Är det fastpris i någon form så skall du inte betala en spänn mer. Vänta tills du ser var slutnotan hamnar på.
Inget skriftligt avtal, endast muntligt. Fått prisuppskattning på delmoment. De sa att de hade för fullt upp för att hinna räkna på totalpris, så här i efterhand kanske de förstod att de aldrig skulle hinna klart? Men vi var av olika skäl väldigt måna om att komma igång, hade redan haft flera andra företag som avböjt sig jobbet.
Betalat löpande, hittills bara betalat för rivning.
Betalat löpande, hittills bara betalat för rivning.
Klicka här för att svara