Hej!

Jag har installerat golvvärme på bottenplan med halv källare under och platta på resterande. Enligt instruktion och anvisningar (enligt golvbranschen riktlinjer) har jag sedan lagt en ångspärr, grålumpapp och parkettgolv. Men jag hittar inte någonstans hur ångspärren "ansluts" mot vägg. Slutar den, likt golvet, intill väggen? Eller bör den löpa upp längst väggen och lägga sig bakom golvsockeln? Eftersom inga större fuktmängder bör finnas i bjälklaget har jag inte planerat för att använda mig av ventilerande socklar. I bjälklaget finns kutterspån.

Tack på förhand.

Anledningen till plasten är inte fukt i bjälklaget utan att hindra att den varma fuktiga luften inne i rummet inte ska leta sig ner i konstruktionen där det kan vara svalare och sedan kondensera (fälla ut vatten).

Låt plasten rikligt gå upp på väggarna ca 10 cm på varje sida och efter golvet är lagt och du ska montera golvlister så skär du bara av plasten. Det lilla med luft som kan leta sig ner där är försumbar. Har man plast i väggarna och det är tillgänglig kan man tejpa mot den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.