Hej mitt första inlägg på BH så ska bli kul att se om ni kan hjälpa mig med mitt problem.

Har dessa märken på skarvarna på vårt golv i hela vardagsrummet.

Är rätt nyinflyttad så vet ej vad andra ägaren haft för sig men vad jag läst mig till tyder detta på vattenskador. Men finns inga vattenrör i golvet så mycket vet jag. Är mer eller mindre varenda skarv i rummet på 50 kvadrat.

Huset står gjuten platta från 1965, vad jag sett så är det en linoleummatta eller plastmatta (hur vet man vilket?) som är limmad på bottenplattan sen foam sen parkettgolv, ingen lukt och plankorna är fina undertill vad jag sett, golvet är lagt för tätt ser man mot väggar.

Vad tror ni kan va problemet?

Om jag ska lägga nytt golv? Hur ska jag göra med det underlag jag har, vill gärna lägga parkett igen då jag ej har golvvärme så känns det lite varmare att gå på.

• Parkettgolv med synliga märken på skarvarna som tyder på potentiell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träparkettgolv med synliga mörka märken längs skarvarna och en stolben i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Smutts och vatten ner i skarven mellan varje bräda. Kommer bli likadant i allt parkettgolv för eller senare.Överlag verkar golvet i bra skick. Jag hade lärt mig leva med det :) Det är lite konstigt att det är en kant mellan varje stav också, alltså inte bara mellan varje bräda. Kanske har det varit slipat och då kan det bli nyanskillnader just vid skarvar.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Smutts och vatten ner i skarven mellan varje bräda. Kommer bli likadant i allt parkettgolv för eller senare.Överlag verkar golvet i bra skick. Jag hade lärt mig leva med det :) Det är lite konstigt att det är en kant mellan varje stav också, alltså inte bara mellan varje bräda. Kanske har det varit slipat och då kan det bli nyanskillnader just vid skarvar.

Japp det mellan varje stav gör mig förbryllad också. Dom har haft hund som säkert gått in med blöta fötter annars vet jag ej men låter som du har koll

säkert lågprisparkett med.

Kan rekommendera tråden om handdammsugare ;) men så blir det med tiden, tvättar man golv med mopp lär det hjälpa till att svärta kanterna snabbare men lär det vara värt för att få rena golv utan klibb om man har små barn. Om ni väljer att slipa golven så tror jag det blir lite mindre framträdande ett tag också.

Düsseldorff
Det är resultatet av golvet moppats många gånger genom åren.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.