Golv
Tompafix: [citat] Om du ska lägga ett klickgolv ovan så kan du ju alltid skära med mattkniv och peta i lite mattlim om du vill ha det stumt innan du lägger golvet. Om bubblan nu beror på att mattan släppt just där.
Henningelvis: [citat] Då tror jag att det är tvärtom. Lacken där man går ofta är så sliten att du känner träet direkt. Det glider inte som ett nylackat golv. Min gissning är att problemet försvinner om du lackar om golvet.
Gina Göransson: [citat] Hej! Ca 7 km2. Det är tre små rum med sten, parkett och plastmatta. Den har funkat förut. Men nu går den på maxvärme när jag startar den.
jonaserik: Bara hacka ut det som behövs, skivan bär ca 15-20 cm med ett golv över. Går det att få in en bräda mellan slangen och under spånet så skruva dit en bit på tvären.
FredrikR: [citat] Jag skruvlimmade, enligt LKs rekommendationer. Dock har vi klinker som ytskikt och minns inte om instruktionen för matta såg lika ut. Ser ut som de rekommenderar spontat golvspån innan spackel och matta.
Nygge72: [citat] Ja precis, var typ dreva jag tänkte på, men var osäker om det var/är bättre att luften ändå får röra sig lite (med kalldrag som bieffekt). Jag har underlag i kork inköpt redan, som rekommenderades av golvtillverkarna för just de syftena du nämnde. Men tack för tipset ändå
mexitegel: Det är en hel vetenskap där det blir massor av motstridiga regler hela tiden. Ju mer man läser ju värre blir det. Jag har haft flera sömnlösa nätter över hur vi skulle lägga golven i sovrummen som ansluter från en långsmal hall :crysmile:. Har man golvvärme ska man dessutom lägga planken tvärs slangen…
Beckett: Jag har tyvärr inte utsatt golvet för normalt slitage, då jag skyddar golvet med mattor. Men jo nog har det blivit några fler repor, inte så att det syns så lätt, men hade jag tömt rummet och belyst rummet så hade jag nog sett desto fler. Jag fick rätt när jag drog in konsumentombudsmannen, då jag inte kunde lämna tillbaka golvet så fick jag iaf hälften av summan tillbaka. En liten
robber: [citat] tyvärr har annat prioriterats, blir någon slags olja och slipa i vår är planen men så var planen förra året mer så får se hur det går :)
Gräsand: Har ingen erfarenhet av att pigmentera hårdvaxolja själv, utan kört på det utbud Osmo har. Lut "dödar" ju träet på ytan och den mognadsprocess som gulnar golvet avstannar, vilket lär göra att upplevelsen av golvet blir mer så som det ser ut nylagt. Inom byggnadsvårdskretsar är detta hädelse. Samtidigt är det en enkel metod att få ett fint resultat, så är du inte brydd om vad som
Sara00K: [citat] Hej igen! Nu har jag beställt detta golv och hantverkarna ska lägga det nu. Nu ringer dom och frågar om golvet är tänkt att läggas mönsteranpassat? De säger att iom att kanterna är fasade så syns skarvarna tydligt om man lägger flytande. Hur gjorde ni?
Tompafix: Dubbla lager lumpapp är inga problem. Hur hård är plastmattan? Plastmatta och foam kan ibland bli lite väl svampigt.
bart112: Har bygg igen en dörr mellan två rum och behöver således lösa golvlister. Vi är nöjda med modellen och skicket på de som redan sitter men har inte hittat modellen någonstans. Huset är byggt -99 och socklarna är troligtvis sedan dess så det kan ju självklart vara så att dom har inte finns att få tag på längre men vill ändå chansa. Kan ju faktiskt finnas någon som känner igen
lundgren91: [citat] Hej, vi tog en liten paus i renoveringen men jag testade innan iaf lite och vi kommer att slipa upp mattan i trappen och måla den vit bara sen lägga ”halvmånar” i tyg där man går då. Testat att slipa och måla och färgen sitter bra. Lär inte slitas heller eftersom man går på halvmånarna.. Så blir de för oss! Visa gärna din trapp sen om du är klar innan ;)
AndersS: Låt det vara till nästa gång ni ska göra något med väggen.
BirgitS: [citat] Om du inte har några konstruktionsritningar eller teknisk beskrivning så kan kommunen ha det sen bygglovet beviljades. Det kan ju redan vara isolering under och då är det ju onödigt med mer isolering i och med att takhöjden påverkas.
JohanLun: [citat] Ja, jag hatar fult lagda billiga golv, så helt klart värt arbetet. Man måste vara jävligt noga och mäta på millimetern, såga med sänk eller cirkelsåg när man lagt golvet, fräsa med handöverfräs, men i stort är det inte gigantiskt mycket mer jobb...
Emil Granberg: Har nu blivit dags att ge sig på husets biarea (oisolerad platta på mark). Vi har en del laminatgolv över från renoveringen av huvuddelen, som nu ska användas i biarean. Den samlade uppfattningen här verkar vara tätskikt (platon/plast+foam med ventilerade socklar) om man lägger laminat direkt ovanpå betong. I dagsläget är det plastmatta ovanpå 12mm asfaltboard. Plastmattan är inga
Fredrik99: Kährs har ett holländskt mönster som är rätt snyggt, inte samma men lite liknande känsla kanske? Kikade på den innan jag valde fiskbensparkett.
Mats-S: [citat] Minns att proffset jag pratade med berättade att dom hade ett jobb på en skärgårdsö och hade glömt oljan hemma, så dom körde med smör som även det funkade. Men han hävdade bestämt att motorolja var det effektivaste att använda. Jag har ingen åsikt, har inte testat något annat, men han grundade sitt uttalande på ganska stor erfarenhet :thinking:
NEO_AMiGA: Gammal tråd och @Juliecorn har inte varit aktiv sen i maj men testar ett lyft... Hur gjorde ni och hur blev det? har du postat det någonstans? [citat]
nino: Jag brukar köra över golvet med en typ skurmaskin med 120korn slipnät, den kommer åt allt utom kanske 3-4cm från golvlisten då slipper man den där kanten ni har fått. Nu kan det kanske bli bra när rummet är möblerat men det är definitivt inte ett 100 bra jobb. Har du någon aning om vad man använde för produkter? Bona vitlack är svår att misslyckas med
UlfMå: [citat] Hallojse!! Vet att mitt svar kommer sent som den. Men! Jag vet exactly vad det är du såg. Det är ett amerikanskt kem företag som tog fram en speciell syra som löser upp specifika mineraler som finns i natursten men i stort sätt alla typer av plattor och klinkers. Jag har själv jobbat med halksäkring och golvrenovering och det är ett helt fantastiskt halkskydd. Har behandlat
myrstack: Tror en bild från sidan med en rätskiva eller annat rakt föremål kan vara på sin plats här men spontant ser det inte bra ut
Ingela1978: [citat] Oj mitt svar blev lite konstigt ovan. Men tusen tack igen!
Rickard.lj: [citat] Går fint med ryggslipa då, gå försiktigt över fixen bara
Snuttan1470: Jag lånar tråden, och hoppas det är ok. Jag är fullständig nybörjare både på [bild] att lägga klinkers, foga, såga lister mm så jag är måttligt stolt över mig själv som fått till nya klinkers runt kaminen, och dessutom sågat till självhäftande lister runt om. Mitt parkettgolv sviktar också, men listerna är så mjuka så ”de hänger med” i sviktandet. Nu till frågan: Jag