Vi har slipat ett ekgolv och fått ljusare färg plus lack pålagt efteråt.
Är överlag ganska nöjd med själva golven, men vår kille säger att trösklar är nästan omöjliga att få bra. De har försökt flera gånger. Oftast blir de alldeles för vita och nu har vi gett upp men är egentligen inte nöjda. De är fula på flera ställen! Ljusa på sidan på några, ojämna i färgen på andra. Tröskeln till badrummet är vit runt skruvarna, ser jättekonstigt ut.
Sedan är det även en vit rand längst väggen på en del ställen. Vi förstår att det kanske inte blir lika bra som att köpa nytt och lägga in, men vad ska man kunna förvänta?

• Trappsteg i trä med synliga skruvar och en bit av linoleumgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tröskel vid dörröppning med laminatgolv och vita dörrfoder.
    Skapa konto
  • Tröskel mellan två laminatgolv med olika mönster vid dörrpostens fot.
    Skapa konto
  • Laminatgolv möter vit fotlist med synlig kabel längs väggens kant.
    Skapa konto
  • Vit dörrfoder ovanför en brun laminatgolv med märken och en repa.
    Skapa konto
  • Närbild på en dåligt monterad parkettgolvskiva med ett synligt glapp.
    Skapa konto
F Fredgbg skrev:
Vi har slipat ett ekgolv och fått ljusare färg plus lack pålagt efteråt.
Är överlag ganska nöjd med själva golven, men vår kille säger att trösklar är nästan omöjliga att få bra. De har försökt flera gånger. Oftast blir de alldeles för vita och nu har vi gett upp men är egentligen inte nöjda. De är fula på flera ställen! Ljusa på sidan på några, ojämna i färgen på andra. Tröskeln till badrummet är vit runt skruvarna, ser jättekonstigt ut.
Sedan är det även en vit rand längst väggen på en del ställen. Vi förstår att det kanske inte blir lika bra som att köpa nytt och lägga in, men vad ska man kunna förvänta?
Nu har jag inte slipat nåt golv själv (än), men tanken är att jag ska, och vad jag läst hittills är att det är vanligt att det blir färgskiftningar i kanterna på rummet eftersom man inte kommer åt med golvslipnaskinen där och därför kör typ excenterslip, som inte tar lika hårt så därför lägger sig inte lacken likadant eftersom det inte är likadant slipad yta, men detta säger jag utan erfarenhet..

Jag brukar köra över golvet med en typ skurmaskin med 120korn slipnät, den kommer åt allt utom kanske 3-4cm från golvlisten då slipper man den där kanten ni har fått.
Nu kan det kanske bli bra när rummet är möblerat men det är definitivt inte ett 100 bra jobb.

Har du någon aning om vad man använde för produkter? Bona vitlack är svår att misslyckas med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.