Hej!

Vi la under veckan klinkers (granitkeramik) med extremt blank yta. Vi älskar det men det är såååå halt!! Är en ganska stor yta i hallen, ca 20 m2. 60mmx60mm. Finns det något att göra? Är så ledsen :( Osynligt halkskydd? Har läst att man får fläckar och den glansiga ytan försvinner? Eller vad kan vi göra? :(

Är dom bara 6cm stora bitarna borde ju fogarna bidra till fäste, annars är det nog bara leva med det.

P
A Amaryllis92 skrev:
Hej!

Vi la under veckan klinkers (granitkeramik) med extremt blank yta. Vi älskar det men det är såååå halt!! Är en ganska stor yta i hallen, ca 20 m2. 60mmx60mm. Finns det något att göra? Är så ledsen :( Osynligt halkskydd? Har läst att man får fläckar och den glansiga ytan försvinner? Eller vad kan vi göra? :(
Sockiplast:)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Skreb
Stefan N Stefan N skrev:
Är dom bara 6cm stora bitarna borde ju fogarna bidra till fäste, annars är det nog bara leva med det.
skrev fel, 60x60 cm

Finns det inget halkmedel? Jag menar blinka klinkers finns ju av en anledning....

Var på en mässa i Spanien för många år sen, där fanns ett osynligt halkskydd man kunde lägga på klinker.
Tyvärr kommer jag inte ihåg Vilken tillverkare eller vad produkten heter men den finns.
Var en typ rutschkana som det rann vatten i och halva delen var behandlad och den andra obehandlad och det var enorm skillnad

Googlade lite snabbt och jag funderar på om det var Faber

J
Konstigt, vi har blankpolerade granitklinkers men upplever dem inte hala. Ändå har vi en mopp från biltema till endast det golvet eftersom den har en sprayflaska inbyggd, och vi kör med fönsterputs där. Det är inte nån som sprayar håret eller så där? Det brukar bli enormt halt. Annars funkar det nog med lite sockervatten eller Coca-Cola :cool:

Det är lagt igår, sambon säger att det inte är lika halt idag efter fogning o tvätt. Ska se efter sen när jag kommer hem från jobbet

Hemma nu! Inte halt ett dugg. Två tvättar o torkning och det hala försvann.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
J
Härligt! Ja en tunn film av cement är nog glashal.

A Amaryllis92 skrev:
Hej!

Hallojse!! Vet att mitt svar kommer sent som den. Men! Jag vet exactly vad det är du såg. Det är ett amerikanskt kem företag som tog fram en speciell syra som löser upp specifika mineraler som finns i natursten men i stort sätt alla typer av plattor och klinkers. Jag har själv jobbat med halksäkring och golvrenovering och det är ett helt fantastiskt halkskydd. Har behandlat marmorgolv som jag först renoverade till ett vackert högblankt golv och sedan syra behandlade ytan. När syran ligger på golvet, och det är tiden som avgör djupet på dom mikroskopiska porerna som på intet sätt förändrar blankhet eller färg. Inga dimmiga områden eller missfärgat. Viktigt dock att jobba med hård svamp på skaft och hålla syran i rörelse. Ta hanterbara sektioner av golvet, ett åt gången. Sedan blandar jag en stor tryckflaska med vatten och bakpulver eller bikarbonat och sprayar rikligt för att neutralisera syran så gott det går. En vattensug och tömmer i en 250 L kemsäker tunna med lock och spolar och suger upp vattnet tills den lite såpiga ytan på golvet är borta. Inte låta det gå i avloppet om du inte vill bidra till att döda alla bram microorganism er. När golvet sen är torrt så är det lika fint som tidigare och det känns glatt och ytan len å fin. MEN!!!kommer det vatten på golvet så fylls porerna och när din vikt genom din fot står eller går på klinker golvet pressas vatten mängden upp och skapar ett vaccum mellan golv och fot eller sko. Garanterar att det är omöjligt att halka. Har själv testat att behandla ett halvt golv och spola vatten så att det gick att ta fart och glida över den obehandlade golvytan, men så fort du komma till där syran fått jobba tog det tvärt stop.
Jag har nu en egen syra framtaget av en svensk kemfabrikör men vill du ha originalet är det no-slip floor safety chemicals DU skall söka. Rekommenderar Amazon. Ett väldigt dyrt medel men du har ett fungerande skydd sålänge inte stenen slits ner till samma djup som syran skapat dessa djupa porer. Men undvik feta skurmedel som såpa eller tvålflingor el liknande. Den typen av medel täpper till porerna och man får skura å skölja tills allt är borta från golvet och man känner att stoppet är tillbaka. Använd spraytank och blötlägg golvet med ett antibactrielt medel. Jag använder en matsked /20ml Ajax kök, antibakteriell på tio liter vatten och sprayar och skurar lätt med rotborste. Spola av med rikligt med vatten. Vips ett halksäkrat och rent klinker golv för många årtionden framåt.
Lycka till
U. Mårtensson
Nordic renovation & floor safety.
martensson2018@gmail.com

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.