Hej, lägger spårad spånskiva (Roth) på ett reglat stomme, och planen är att lägga klinker, men vill skjuta det framåt för att undvika arbete, tid och kostnader just nu. Hade först tänkt jag skulle vänta med plåtar och slang och allting.
Blev dock lite tveksam till att skivan ens har tillräcklig bärighet utan slangen i. Det låter ju helt knäppt att spånskivan skulle vara beroende av bärighet i slangen som egentligen bara ska skyddas från slitage till varje pris, men med 3-4mm material på den tunnaste delen börjar man undra?

Har läst igenom monteringsanvisningarna till Roth, LK, Heatfloor och någon mer. Ingen nämner något så jag antar det vara förutsätts.

Någon som vet? Ringer runt på måndag till tillverkarna.

Åsa Lund
Om du ska ha klinker på måste du kolla avståndet mellan reglarna i golvet. Cc max 300.
Tror inte du får räkna bärighet hos spånskivan som golvvärmen ligger i alls. Du behöver ha en skiva till för det.
Kolla BKR branschregler

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om du ska ha klinker på måste du kolla avståndet mellan reglarna i golvet. Cc max 300.
Tror inte du får räkna bärighet hos spånskivan som golvvärmen ligger i alls. Du behöver ha en skiva till för det.
Kolla BKR branschregler
Tack Åsa, i mitt fall har spåntillverkaren angett att laminatgolv (min 7mm) funkar direkt ovanpå. Min fråga är om bärigheten förutsätter att golvslangen är monterad i spånskivan, eller om jag kan köra utan golvslang när jag lägger laminatgolv i ett första steg.

Text på svenska som beskriver användningsområden och rekommendationer för golvtjocklek, specifikt laminatgolv och trägolv.
https://rothboken.se/boken/technical-data-details/?tx_roth_pi1[technicalUid]=390&cHash=301390159693051cfb9f79f485ad2e82

===

För klinker är cc30 det vanligaste regelsavståndet, jag har dock cc40, och använder typ "Ardex konstruktion 51" enligt:
Text på svenska om golvläggning, hänvisning till Ardex Sverige, konstruktionsanvisning.

C
En spårad spånskiva är bärande. Om det ligger slang eller inte i har absolut ingen betydelse, då det inte är på den ledden som den är bärande. Det vill säga, de bärande reglarna måste ligga vinkelrätt mot spåren. Allt detta framgår av monteringsanvisningarna.
Det finns ett annat installationssätt av vattenburen golvvärme med glespanel - i praktiken är de spårade spånskivorna att betrakta som likvärdigt med det, om det hjälper dig att visuellt förstå konceptet. När det sedan gäller ytskiktet rekommenderas det att också läggas vinkelrätt mot slangarna om det är såpass tunt.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Tänk på att du som sagt har absolut noll bärighet i skivan "i fel riktning". Så även om den bär där de länsgående spåren går vinkelrätt över golvreglar, så behöver den stöd under svängarna. Om du inte har stöd under svängen så kan det räcka att du ställer skruvdragaren där så knäcks skivan. Skivorna är väldigt ömtåliga att hantera så de inte knäcks, lyft på en långsida från högen så knäcks den direkt.

Men tänk efter lite här nu…..ska du verkligen lägga golv osv (sätta lister etc?!) utan slang under bara för att skjuta upp en investering på ett par tusenlappar? Det låter knasigt, med respekt för att vi som läser inte förstår alla omständigheter.

Är det tomt i renoveringsspargrisen, vänta en eller två månader extra så att du kan få ner rören och göra det i rätt ordning.

MathiasS MathiasS skrev:
Men tänk efter lite här nu…..ska du verkligen lägga golv osv (sätta lister etc?!) utan slang under bara för att skjuta upp en investering på ett par tusenlappar? Det låter knasigt, med respekt för att vi som läser inte förstår alla omständigheter.

Är det tomt i renoveringsspargrisen, vänta en eller två månader extra så att du kan få ner rören och göra det i rätt ordning.
Det är kanske framför allt tid (att vänta) som inte finns. Rummet blockerar hela nedervåningen och har gjort så allt för länge = tonåringar som bor i barnrum och inte längre bjuder hem sina kompisar osv ;). Så, ja, andra aspekter än tekniska. Vi behöver också lägga tiden på elkonvertering somr rätt angelägen.
Att lägga byggmax-laminat/flytande klickgolv ses som en dröm i jämförelse med år av rotande i betong och flytspackel.
Listan är lång. Ja, det är med i kalkylen;)

Har sovit med
H hempularen skrev:
Tänk på att du som sagt har absolut noll bärighet i skivan "i fel riktning". Så även om den bär där de länsgående spåren går vinkelrätt över golvreglar, så behöver den stöd under svängarna. Om du inte har stöd under svängen så kan det räcka att du ställer skruvdragaren där så knäcks skivan. Skivorna är väldigt ömtåliga att hantera så de inte knäcks, lyft på en långsida från högen så knäcks den direkt.
H hempularen skrev:
japp, vi har cc40 +cc20 under vändskivor med stöd av Subfloor stålreglar under vändspårets ytterkurva.

C cffol skrev:
En spårad spånskiva är bärande. Om det ligger slang eller inte i har absolut ingen betydelse, då det inte är på den ledden som den är bärande. Det vill säga, de bärande reglarna måste ligga vinkelrätt mot spåren. Allt detta framgår av monteringsanvisningarna.
Det finns ett annat installationssätt av vattenburen golvvärme med glespanel - i praktiken är de spårade spånskivorna att betrakta som likvärdigt med det, om det hjälper dig att visuellt förstå konceptet. När det sedan gäller ytskiktet rekommenderas det att också läggas vinkelrätt mot slangarna om det är såpass tunt.
låter bra. Då vågar vi köra på med lamninatgolv ovanpå.

har en annan fundering gällande bärighet för frammatning av golvslangen: vill ansluta till första spåret mitt på en vanlig ”rak” skiva, som går förbi utanför fördelaren. Vågar man slitsa upp det spåret, för att ta upp slangen underifrån? Eller försvagar man den för mycket då? Vad rekommenderas annars? Framled ing är dåligt dokumenterad av dom flesta, (Uponor sågar upp med dosfräs i sin video).

Vi får för brant kurva om vi skulle leda på den första slingan i vändskivan (som är slitsad vid leverans redan).

• Gilla
axn
  • Laddar…
Bara hacka ut det som behövs, skivan bär ca 15-20 cm med ett golv över. Går det att få in en bräda mellan slangen och under spånet så skruva dit en bit på tvären.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.