1 399 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Projekt slipa och lacka parkett
Tjenare! Flyttar in i ett hus med i princip endast parkettgolv i december, skulle tro att det är originalgolv, huset är från 50 talet och det är mycket slitet på sina ställen. Skulle uppskatta det till ungefär 65kvm uppdelat på tre sovrum á 10-15, ett vardagsrum på 20-25, och 2-3kvm hall.
Detta vill jag ta tag i direkt så jag slipper släpa omkring på sängar och soffor när man är inflyttad och bekväm. Att få tag i en golvfirma som kan göra det när jag vill var inte så lätt, och först hade jag inte en tanke att ge mig på det själv, men sen pratade jag med lite folk på jobbet och andra bekanta, och tydligen är det inte lika svårt med de nya oscillerande maskinerna jämfört med de äldre valsarna, åsikter?
Så om jag nu hyr en sån, så är det smidigast och mest ekonomiskt att hyra den över en helg fre-mån, men jag funderar på hur man ska lägga upp det för att hinna med utan att stressa. Tanken är att jag ska lägga två lager bona white och sedan ett lager matt topplack, tips?
Mellanslipningen, hur mycket måste man slipa? Tänkte om man kan köra ett skaft med papper på i mellanslipningen istället för maskinen, isåfall skulle jag kunna fokusera på att grundslipa allt fint under hela helgen.
Mycket text men tänker att det bättre med för mycket än för lite info
Detta vill jag ta tag i direkt så jag slipper släpa omkring på sängar och soffor när man är inflyttad och bekväm. Att få tag i en golvfirma som kan göra det när jag vill var inte så lätt, och först hade jag inte en tanke att ge mig på det själv, men sen pratade jag med lite folk på jobbet och andra bekanta, och tydligen är det inte lika svårt med de nya oscillerande maskinerna jämfört med de äldre valsarna, åsikter?
Så om jag nu hyr en sån, så är det smidigast och mest ekonomiskt att hyra den över en helg fre-mån, men jag funderar på hur man ska lägga upp det för att hinna med utan att stressa. Tanken är att jag ska lägga två lager bona white och sedan ett lager matt topplack, tips?
Mellanslipningen, hur mycket måste man slipa? Tänkte om man kan köra ett skaft med papper på i mellanslipningen istället för maskinen, isåfall skulle jag kunna fokusera på att grundslipa allt fint under hela helgen.
Mycket text men tänker att det bättre med för mycket än för lite info
Hej!
Först ska jag bara påpeka att jag inte är någon professionell golvslipare, men slipade mina golv själv för typ 15-20 år sedan efter konsultation med ett proffs
Jag använde valsslip, fungerade utan några konstigheter eller problem. Man får givetvis vara koncentrerad och se till att man inte stegrar/tippar den för då har du direkt en grop i slipningen. Inga synpunkter på oscillerande maskiner, har aldrig testat.
Viktigt att du slipar rejält med grovslipningen, för fuskar du där kan du aldrig ta igen det på mellanslipning och finslipning. Samma sak med mellanslipningen, slipa rejält för att underlätta finslipningen, finslipningen kan aldrig fixa fusk från tidigare slipningar.
Så du ska alltså INTE mellanslipa manuellt, det finns INGA genvägar här
Fuskar du så blir det bara att göra om 
Ett supertips om du vill slippa "gegga" på slippapperet:
Innan du börjar grovslipningen, olja in hela golvet med typ någon billig motorolja. Går bra med att dränka in en trasa med olja och sedan köra den över hela golvet så att du får en jämn oljad yta.
Varför detta? Oljan fungerar som smörjmedel och minskar hettan och friktionen så att sandpapperet inte geggar igen.
OBS! Det här gäller alltså endast första grovslipningen, inte påföljande mellan och fin.
Ang lacken har jag inga tips, vet att jag gjorde som proffset sa men kommer inte ihåg vad det var
Som sagt, så här gjorde jag och det höll bra framtill nu då vi totalrenoverade villan och la in helt nya golv. Men notera att jag inte är proffessionell golvslipare
Först ska jag bara påpeka att jag inte är någon professionell golvslipare, men slipade mina golv själv för typ 15-20 år sedan efter konsultation med ett proffs
Jag använde valsslip, fungerade utan några konstigheter eller problem. Man får givetvis vara koncentrerad och se till att man inte stegrar/tippar den för då har du direkt en grop i slipningen. Inga synpunkter på oscillerande maskiner, har aldrig testat.
Viktigt att du slipar rejält med grovslipningen, för fuskar du där kan du aldrig ta igen det på mellanslipning och finslipning. Samma sak med mellanslipningen, slipa rejält för att underlätta finslipningen, finslipningen kan aldrig fixa fusk från tidigare slipningar.
Så du ska alltså INTE mellanslipa manuellt, det finns INGA genvägar här
Ett supertips om du vill slippa "gegga" på slippapperet:
Innan du börjar grovslipningen, olja in hela golvet med typ någon billig motorolja. Går bra med att dränka in en trasa med olja och sedan köra den över hela golvet så att du får en jämn oljad yta.
Varför detta? Oljan fungerar som smörjmedel och minskar hettan och friktionen så att sandpapperet inte geggar igen.
OBS! Det här gäller alltså endast första grovslipningen, inte påföljande mellan och fin.
Ang lacken har jag inga tips, vet att jag gjorde som proffset sa men kommer inte ihåg vad det var
Som sagt, så här gjorde jag och det höll bra framtill nu då vi totalrenoverade villan och la in helt nya golv. Men notera att jag inte är proffessionell golvslipare
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Mina golv hade fernissa från 20 talet och det va ingen lek, klibbade igen slippapprerna nått grymt. Smorde golvet med smör så gick det bättre. Jag skulle inte välja motorolja, hellre rapsolja, solrosolja eller smör om slippapprerna sätts igen.
Minns att proffset jag pratade med berättade att dom hade ett jobb på en skärgårdsö och hade glömt oljan hemma, så dom körde med smör som även det funkade. Men han hävdade bestämt att motorolja var det effektivaste att använda. Jag har ingen åsikt, har inte testat något annat, men han grundade sitt uttalande på ganska stor erfarenhetG OMathson skrev:
Klicka här för att svara