74 684 läst ·
52 svar
75k läst
52 svar
Bästa behandlingen för att få ljusa, tåliga furugolv (se bild)?
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Tack 
Vi anlitade en firma som slipade golvet, lutade och oljade. Jag vet tyvärr inte vilket fabrikat de använde. När vi gjorde det själva första gången använde vi Faxe och det var bra.
Vi anlitade en firma som slipade golvet, lutade och oljade. Jag vet tyvärr inte vilket fabrikat de använde. När vi gjorde det själva första gången använde vi Faxe och det var bra.
Hej,AndersMalmgren skrev:
Behandlingen kan tyvärr inte göra golven tåligare för tappade föremål. Dock för hur lätt det är att sköta det. Vi har vaxolja på våra golv, vitpigement, grymt nöjda med utseendet, och även löjligt lätt hålla rent. Men jack blir det, men det är mer för att det är moderna golv, inte kärnvirke på samma sett som förr..
[bild]
[bild]
Det här var väldigt jämnt och fint resultat. Hur gjorde ni för att få det så här?
Vi kämpar på och har vitlutat och nu behandlat ett varv med naturlig hårdvaxolja och ett varv med pigmenterad, men det är fläckigt. Vi lyckas inte få det sådär jämnt som ditt är.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Tack! Det är vitlut och toppvax från osmo. Har inte exakt koll på produkterna då vi inte gjorde det självaG gtheman skrev:
Sent svar, men kände ändå att jag kunde bidra då vi precis testar olika lut.ToveNilsson skrev:
Så här blev resultatet efter att vi använt Welin & CO Gammeldags trälut utan kalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ska testa deras vitpigmenterade (kalk) och även Herdins vitlut också. För ovan var vi inte förtjusta i.
Bona har en produkt (Nordic Tone) som ska ge samma effet som lutning, fast det inte är lut.
Gammal tråd och @Juliecorn har inte varit aktiv sen i maj men testar ett lyft... Hur gjorde ni och hur blev det? har du postat det någonstans?
Juliecorn skrev:
Vi ska slipa golven på vår övervåning. Tiljorna är 120 mm breda och nåtade. Vi Ska lägga nya furugolv på entréplanet senare och vill ha så lika golv på våningsplanen som möjligt. Jag tycker att det är extremt svårt att veta vilken behandling man ska köra för att få vilket resultat.
Några menar att man ska slipa sen betsa ljust för att sedan använda hårdvaxolja med vitt
Andra menar att man ska vitluta och därefter vitolja
Andra menar luta och därefter hårdvaxolja med vitt
Ska man nåta de nya golven också? Eller ska man ta bort all nåtning? Jag vill få det så likt golven på bilderna som möjligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden