klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Beror på hur du skall anävnda den - den där skarven kommer definitivt kännas igenom en matta, så vill du inte det bör du fixa den. Jag lade mattor genom att nmatttejpa dom i kanterna oich vid trösklarna, funkar fint.
2 svar · 821 läst
·
S
spikar-på-skruvar: [citat] I ett av rummet sviktar golvet lite. Där tror jag eventuellt det finns en gammal vattenskada. Det kommer jag ta tag i sist. Annars är det riktigt stumma golv.
2 svar · 930 läst
E
Erion: [citat] Jag lyckade inte skrapa mycket utav den mörka lagret, men annars har jag skickat två olika påsar, där en bit av plastmattan och sen lim och damm som uppkom från skrapning. Borde räcka, eller? Är Previa bra för såna tester, jag själv vet inte, sökte upp på internet och från alla resultat av olika lab, jag kände igen Previas namnet men vet inte vad de gör.
11 svar · 8,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Man ska alltid följa tillverkarens anvisningar för att undvika problem och kunna reklamera om man trots allt får problem.
1 svar · 3,0k läst
V
varmvattenbror: Jo har tänkt i de banorna också, ni går jag ju och kollar i ljusreflektioner efter skavanker. Vid besiktningen brukar man ju inte precis ligga längst med golvet. Har tidigare påpekat massa tryckmärken vid ytterdörren som var där när jag flyttade in, samt att det ser ut som någon gått in med skorna på i korridoren till vardagsrummet. Då jg aldrig haft skorna utanför stenläggningen i
2 svar · 1,9k läst
P
psu: Ett par bilder till. Produkterna är från Bona, lacken är traffic Raw.
1 svar · 1,4k läst
·
N
NoCluewhatsoever: Hur gick det för er till slut? Ska byta golv i en lägenhet och köpte ett laminatgolv från byggmax (99 kr/m2) och blev väldigt förvånad när detta också har som instruktioner att man skall klicka ihop kortsidorna först och sedan lyfta långsidan för att klicka fast denna. Trodde jag missuppfattade instruktionerna men det verkar inte som så .. Nu är rummet visserligen bara 5 m långt
7 svar · 9,6k läst
·
E
Element-Bosse: [citat] Får se hur mycket tur jag har Bra idé att lägga kakel på kakel men bör golvvärmen kunna värma det extra lagret med kakel? Och hur är det ifall jag nu skulle ha fuktskador under nuvarande kakel? Borde jag märkt av det isf? Brukar lukta lite avloppsvatten till och från i tvättstugan, kanske är det helt normalt då det kommer från golvbrunnen..
7 svar · 4,4k läst
·
ilj
ilj: [citat] Det såg förjävligt ut rent ut sagt, isoleringen blöt av fukt som trängt upp från plattan och bjälklaget till viss del murknat. Så det blir att riva hela härligheten och bygga nytt.
11 svar · 3,4k läst
·
F
fivefootnine: Nu har jag löst problemet (åtminstone tillfälligt) med hjälp av "karrkvitt". Pulvret som egentligen bara är mycket fint talkpuder tog bort knarret helt och det har varit knarrfritt i en månad nu.
4 svar · 2,9k läst
BirgitS
BirgitS: Det var tråkigt! Jag hoppas att du får ordning på huset med hjälp av juristen. Men du kan väl lägga in något lämpligt underlag på den sidan som kylen åker mot så att det blir lika högt på båda sidorna.
7 svar · 1,1k läst
P
Peter321: Jag kan inte riktigt bestämma mig för jag ska göra med (golv-)listerna här. Hur hade ni gjort? Stilen ska vara lite gammaldags / sekelskifte med lite bredare foder etc. Och till detta epoximålat betonggolv. Jag vet att det "bara är ett garage" men jag vill att det ska bli så fint som möjligt. :cool: Längs med väggen till vänster går en putsad lecasockel (50x250). Till höger är det
0 svar · 2,0k läst
·
C
cpt: [citat] nej det är några bitar här och där. Känns jäkligt hård/plastig färgen. Så visst, kan ju gå att skrapa loss med spackel kanske! någon annan som kan med erfarenhet svara gällande två komponent?
7 svar · 2,8k läst
·
M
Mjolnir: Tack, ska prova när jag kommer hem! :)
2 svar · 821 läst
·
pacman42
pacman42: Lös det själv, inte så mycket arbete.
2 svar · 1,1k läst
·
pjgb
pjgb: Det fixar @findus42! https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-945#post-4808077
5 svar · 1,0k läst
·
zarkov
zarkov: [citat] Ja, kanske det. Gammal plastmatta till vänster, nytt laminat till höger: [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
O
OdugligMenErfaren: [citat] Tror nog att jag använder namnet Flex slarvigt, det heter nog närmare bestämt ”betongslip”. Märket är nog Flex, har blivit ett tilltalsnamn för mig bara :D
3 svar · 1,6k läst
·
M
Mar.bart: [citat] Det ska vara klinkerplattor.
5 svar · 1,4k läst
D
Dennis86: [citat] Hej ! Vi köpte huset via fastighetsbyrån/ mäklare som nybygge. Vi var inte med på slutbesiktningen. Men besiktiningsprotokollet vsr blankt. Ja huset är betalt. Ringde även till hustillverkaren där de står i deras papper att snickarna själva står för allt ovan golv. Samt att metoden de använt inte är godkänd av hustillverkaren då man slutat med denna metod 2019 pga
2 svar · 1,9k läst
V
Villa Tunnbrödet: För andra som googlar efter samma sak, så finns en tydlig bild på Isodräns hemsida, figur 33: Arbetsinstruktion Källare (isodran.se)
4 svar · 9,7k läst
J
JF.: Hej! vad skulle ni uppskatta att de skulle ta att lägga 10kvm kalksten i fallande längder samt fogning? Rummet är avlångt och det krävs inte några special skärningar.
0 svar · 1,1k läst
A
Argastesnickaren: [citat] Bjelin har två typer av golv. Ett härdat golv som inte är slipbart men har hårdare yta och ett vanligt trägolv som går att slipa. Har själv deras vanliga enstavs trägolv och det är riktigt snyggt.
1 svar · 1,7k läst
T
tank77: [citat] Ja, det har jag redan skrivit i ett inlägg längre upp på sidan!
9 svar · 3,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Jag skulle inte oroa mig eller göra något ingrepp. Låt bli att hoppa precis på det stället när du druckit en flaska vin så kommer inget hända :)
3 svar · 1,3k läst
·
Skogåsrenovering
Skogåsrenovering: [citat] Tack! Det stämmer. Köpte Kährs tuplex till källarvåningen men vanlig xps easy till övriga plan. Tack för tipset! :)
4 svar · 1,4k läst
L
Lill O: Jättefint!
15 svar · 6,9k läst
·
L
15 svar · 6,9k läst
·
björnuf
björnuf: [citat] Hej har du fått något svar, mvh Ulrik
1 svar · 1,5k läst
E
Erett: Hej! Jag vill ställa upp ett antal akvarium i varierande storlek på ställningar, vilket naturligtvis blir tungt och kommer belasta golvet en hel del. Huset jag bor i är från Svenska trähus (Nivishus T85), byggt sent 50-tal på betongplatta (10 cm tjock). Jag räknar med en maximal belastning på ca 1500kg/m2 för akvarierna inklusive ställning och diverse tillbehör. Ritningar från när
0 svar · 970 läst
·
AdnanH
AdnanH: Hej! Har ett hus från 68 så är gjort i lättbetong(blåbetong) och nu ska vi byta golv då det gamla golvet har gjort sitt. Vi flyttade in i huset förra året så jag vet inte exakt vad som finns under nuvarande golv. Det är lite ojämnt i mitten så misstänker att det är reglat direkt på betongen och sedan har man lagt golvet. Vi har krypgrund under. Så till min fråga. Vi planerar
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.