Hej om ett tag skall jag ge mig på att lägga nytt klickgolv i ett rum. Nu ligger matta i rummet (ej asbest då det är provat) som skall rivas ur.

Jag upplever det dock som de kan "dra" lite kallt efter väggen, kommandes ifrån golvet i rummet, så frågan är om/hur man kan täta däremellan så man får lite bättre inomhusklimat.

Huset är en tegelvilla från -72 så säkert både trä som torkat lite, samt att Olja/el var billigt då så man kunde kosta på sig att elda för kråkorna lite.

Vet ej ännu hur det ser ut under golvlisterna eftersom jag inte tagit bort dem ännu, utan vill undersöka vad man kan göra

Tack på förhand
 
Mats-S
Börja med att ta bort golvlisterna, svårt att bedöma om man inte vet om det är något problem där undergolvet möter väggen. Om det glipar där så går det ju att dreva för att minska kalldraget.

Jag kan även varmt ;-) rekommendera det här som mellanlägg mellan laminatet och undergolvet:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...lvfoam/smartunderlayplus-pergo-15-m2/p-426880
Lite dyrare, men du får ett skönare mjukare golv att gå på, samt att det även har en viss isoleringseffekt.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Börja med att ta bort golvlisterna, svårt att bedöma om man inte vet om det är något problem där undergolvet möter väggen. Om det glipar där så går det ju att dreva för att minska kalldraget.

Jag kan även varmt ;-) rekommendera det här som mellanlägg mellan laminatet och undergolvet:
[länk]
Lite dyrare, men du får ett skönare mjukare golv att gå på, samt att det även har en viss isoleringseffekt.
Ja precis, var typ dreva jag tänkte på, men var osäker om det var/är bättre att luften ändå får röra sig lite (med kalldrag som bieffekt).

Jag har underlag i kork inköpt redan, som rekommenderades av golvtillverkarna för just de syftena du nämnde. Men tack för tipset ändå
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.