borjerik
borjerik: [citat] Hej. Jag sprayade på och såg till att det var tätt i kanterna - typ med böcker o annat så det inte ångade bort. Prova o återkom om hur det gick.
9 svar · 13,1k läst
·
David Wallin
David Wallin: [citat] Limmet på bild två ser ut som limmet från min hall (hus byggt 1974). Om det innehåller asbest eller inte kan jag inte uttala mig om, men däremot kan jag berätta att det var förhållandevis enkelt att skrapa bort när jag samtidigt körde med värmepistol.
2 svar · 1,4k läst
·
M
Maxitupla: Det kostar inte mycket att förbereda för golvvärme när plattan gjuts, om byggarna vill göra det enkelt. Det behövs bara golvvärme slang. I ditt fall behövs kanske 200 meter slang. Jag la själv ut golvvärme slangen enligt tillverkarens ritningar. Satte ingen fördelningsstock eller ventiler, utan gjorde hela huset (60 m2 golv) som en enda lång slang. Slangen "kommer upp och vänder"
1 svar · 1,6k läst
L
Luugen: Kährs kom ut men jag fick driva ärendet via företaget som sålde golvet. Lagt om delar av golvet men enstaka lås har släppt igen inom bara 1v. Ångrar att jag inte limma golvet då låsen inte funkar.
3 svar · 2,8k läst
·
N
Nygge72: [citat] Man tackar och bockar. Dessa gjorde fina snitt alltså?
6 svar · 1,5k läst
·
T
Tompafix: [citat] Visst menar du väl att dessa 5mm är från gamla golvet till överkant av den låga delen av tröskeln?
7 svar · 2,5k läst
·
M
milimani: Någon som vet om denna produkt helt slutat att tillverkas? Skulle behöva några kvm av 60x30-plattor av just denna sort nämligen…
0 svar · 708 läst
nino
nino: Du kan ju ha 3 rader igång också
4 svar · 1,7k läst
·
Thebjork
Thebjork: Tack för kloka svar :)
9 svar · 5,7k läst
TheJesper
TheJesper: Stöddig som jag var tänkte jag att det där med att "ta bort överflödig olja efter 15-20 minuter" enligt herdins instruktioner är väl inte så noga om man penslar på ett väldigt jämt och fint lager... Ska man då klampa på hela golvet efter man penslat in oljan så jämt och fint liksom... Slutresultatet är att golvet blir lite mer blankt. Har inte märkt att det blivit jätteklibbigt
8 svar · 5,8k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Missfärgad plastmatta (om det är plastmatta) brukar inte gå att göra så mycket åt, det kryper in i plasten så att bara skura/slipa på ytan hjälper oftast inte. Jag har "löst" det i mitt kök genom att lägga mattor över på de värsta ställena.
2 svar · 1,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Precis, skippa plasten/futkspärr under golvspån.
4 svar · 1,5k läst
Deodot
Deodot: Hej, Vi ska lägga ett undergolv i hallen. På detta ska läggas 20mm stenskivor. Vi har ca 24-25 mm att utnyttja till undergolvet. Om vi sätter reglar cc 30 bör det räcka med: Spontad konstruktionsplywood 18mm + gips 6mm = 24mm ? Tack på förhand för hjälp!
0 svar · 530 läst
F
fragariav: Vi har ett vitlackerat ekparkett och det stod en krukväxt på golvet som blev övervattnat. Vi tog bort direkt och lät allt torka och då såg golvet fint ut. Sen när vi tyckte att krukfatet också hade torkat lät vi det stå på golvet (fatet är i keramik och har möbeltassar på undersidan). Morgonen efter såg golvet ut såhär under fatet. Det är små svarta prickar som inte går att
0 svar · 2,0k läst
·
Plätt Fia
Plätt Fia: [citat] [citat] Har 5 steriliserade katter (systrar) De bråkar om rangordningen när de vill vistas inomhus på vinterhalvåret. Har kattlucka så de kan gå hur de vill. På sommaren är det inget större problem. Har nu satt in 5 lådor. Tyvärr har grannens hankatt bestämt sig för att bo här nu. :( Hanhunden verkar triggad av om katterna kissar. Har flyttat in honom i sängkammaren på
10 svar · 5,9k läst
J
Johisco: [citat] Vet ej. Inte jag utan golvfirma, kanske var lite otydligt.
2 svar · 2,4k läst
·
6
62_an: Vi har varit till en affär och känt på Flotex och vi har bestämt att istället köra på Marmoleum och komplettera med lösa mattor, det blir mer flexibelt.
2 svar · 1,2k läst
V
villabjerne: [citat] Vad kul med lite liv i en gammal tråd! Jodå vi körde på betonggolv som vi slipade själva och sen behandlade med betsil. Ganska tidskrävande men lärorikt :) Resultatet är vi väldigt nöjda med! Har inte slipat ner till ballasten utan enbart ”jämnat till” ytan. Då har vi de naturliga skiftningarna från glättningen kvar. Blev i vår mening levande och snyggt. Vi har en total
16 svar · 8,1k läst
·
A
Aleksandra Aleksandersson: Hej! Nyss köpt vi en villa 60 -talet med källaren. Och påbörjade renovering. Överalt i huset har vi brun matta. När ville jag riva den var under mattan nån sorts av spånskiva. När man går på golvet låter det betydligt med varje steg. Vet inte vad ska vi göra nu? - vad är för matta? Linoleummatta ? - ligger spånskiva direkt på betong? - måste vi ta bort allt till betongen ? -
0 svar · 967 läst
·
T
tim19: Vilken av AMA Hus toleransnivåer, klass A eller klass B, gäller egentligen för ett lamellparkettgolv? I AMA Hus, "44.BB Ytskikt på golv" längst ned på sidan (s. 93 i vår version) under rubriken TOLERANSER, sista stycket står följande; "Beläggningar av lamellparkett och lamellbrädor av laminat ska uppfylla kraven för klass A". Om det i kontraktet för entreprenaden står att
0 svar · 4,7k läst
·
K
Kristoffer Hamberg Lind: Vi har köpt ett hus från 1902, i trappen upp sitter en ocharmigt 80 tals matta. Den är limmad och häftad. Inga problem att ta bort mattan. Under mattan sitter det en 1cm tjock spånskiva som är skruvad samt limmad. Någon som har ett bra sätt att få bort spånskivan. Jag testade på ett steg med ett stämjärn och en mindre kofot och visst fick jag bort mycket men blir ändå lätt man
0 svar · 1,3k läst
B
BosseHåkansson: Hej! Ska välja golv till ett "hobbyrum" och hade nästan bestämt mig för att lägga ett vinylklick. Då var det något som sa att dom lätt hoppade isär/gick sönder i kortsidorna pga det är så tunnt. Ska lägga det på betongplatta som jag har tänkt att jämna till så gott det går (+-2mm/m). Fick istället rekommendationen att limma vinylremsor på plattan istället. Någon som lagt
0 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Eftersom det är en rätt smal korridor är det viktigt att kontrollera att golvtillverkaren tillåter läggning tvärs korridoren. Det brukar finnas ett antal regler som måste uppfyllas, t.ex. alla rader ska ha minst en skarv, ett minsta avstånd mellan skarvarna, en minimilängd för en bräda.
5 svar · 3,3k läst
·
N
Nygge72: Så här ser det ut vid dörr [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
M
Mellanbarn: Jag körde snål och lat. En lite skruv bakom listen gör att golvlisten lutar lite:cool:. Tillräckligt för att dölja en liten springa på ett ganska undanskymt ställe i sovrummet. Men då hade jag redan listerna.
9 svar · 2,3k läst
G
Gräsand: Något du kan testa med innan du går på med produkter är vatten. Om träfibrerna fortfarande är hela (vilket de borde vara efter klackar) är det möjligt att resa träet. Fukta en disktrasa och lägg över ”gropen”. Stryk sedan med strykjärn. Ångan tränger in och fibrerna reser sig.
4 svar · 1,3k läst
G
Gräsand: [citat] Precis så. Nu lär det ju synas ganska väl vilka trappsteg som är nymålade, annars är det fint att märka upp de trappsteg som får användas.
7 svar · 3,4k läst
Ulltand
Ulltand: Golvet i hallen måste ligga samma riktning som rummet breder ut sig. Allt annat platsar på lustiga huset.
10 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.