Golv
AAT: [citat] Jag böt fabrikat, så jag har några Arbor kvar i södra Roslagen om någon sitter svårt till och behöver.
Beebop&Rockey: Så här blev det när jag lagt i golvbitar och slipat.
MLA72: [bild] Hej! För ca 2 år sedan anlitade jag hantverkare till att slipa och behandla (Lithurin Seal ca 4 varv) garagegolvet från 1977, finns tråd kring det också. Efter 2 vintrars användning, bilar med dubbdäck (salt osv) så har jag använt såpa och varmvatten samt skrubbat betongen. Nåt starkare rengöringsmedel jag borde ha använt när det ser ut så här? Bra eller dålig idé att
HogeN: [bild] Som sakt har sett denna förut och var lite skeptisk efter som det blivit poppis med insta/tiktok/fb reels som visar allt är perfect och enkelt och att metoder görs mer invecklade med flera steg för att se flashigt ut.. så man lärt sig titta många gånger och focusera på runtomkring och inte på huvudsaken... det där ser skumt ut för mig :D
reysti: Tack för input! Tycker också att det ser vaxat ut när jag jämför med andra bilder på vaxat golv. Det blir nog lut + vitpigmenterad olja ändå på övervåningen. När golvet på nedervåningen ska slipas så småningom går det ju alltid att behandla på samma sätt som golvet på våningen ovan.
Tickadan: Ok, tack! Då ska jag kolla in något man kan sätta över.
Pucco: Moelvens lackade hörnlist 31x31 mm av ek köpt på Bauhaus. Den bygger 7 mm på höjden och kan kapas så den blir upp till ca 23 mm bred. Det blir två täcklister av en hörnlist. Man får plocka en list som har liknande färg och virkesstruktur som tröskeln.
Felf: Moelvem säljer även Mellangolv, MDF https://www.moelven.com/se/se/plywood-och-skivor/mdf/funktion-mellangolv-mdf/ skulle jag kunna lägga den uppe på en plast och sedan skruva i MDFen Kanske?
Nickvald: Hej, Jag håller på att dra upp ett gammalt plastgolv från -89 i hallen. Tanken är att jag ska lägga något underlag och sedan vinylgolv på det. Men frågan gäller då limmet. Kan jag låta det klistriga vara eller borde jag skrapa/slipa så det blir rent och fint?
Slimboyfat: [citat] Hur har det gått?
Danne213: Om det är ditt första golv så har du gjort det okej! Bilden är tagen på väldigt nära håll. Har du planer på att lägga fler golv kan du alltid investera i en golvlagningssats från kährs. Den kostar lite men är guld värd, inte bara när det gäller genomföringar men även när barnen (och vuxna) springer runt och orsakar alla slags märken på golv. Ser ut som att golvet ligger
ArneTW: Lättare underhåll? Mindre känsligt i tuff miljö? Hur långt är ett snöre? /ATW
BirgitS: Eller foam som numera är söndernött förutom där det har varit omöjligt att gå? Välkommen till forumet också!
DahlEricsson1000: [citat] Luften runt det hörnet kanske cirkulerar sämre jämfört med andra hörn?
Solskugga: [citat] Ja, vi är fortfarande chockade att det tog sådan tid. Sista dagen skulle de foga ett område på ca 15 kvm, det tog 4,5 h… Men aja, nu är det gjort iallafall
lillehuset: [citat] Tack för svar! Vi ökade på golvvärmen och nu känns det som det torkat upp lite. Det har åtminstone inte blivit mer oxh inga tecken till mer vatten. Så vi skyller på barnen som så många andra gånger! Får bli en tur till ikea för att ordna med golvskydd!
intebrapådethär: Hej! Mitt första tråd här. Vi har gamla mattor på trappan som har varit på plats sen 70 talet. Vi försöker ta bort det, men det har inte gått så väl, på grund av limmet som är kvar.Vi vill bara ha trä ytan, och inte täcka trappan med nåt annat. Vi har försökt ta bort limmet med sandpapper men det verkar vara mer jobbigt än vi förväntade.Vi använder en excenterslipmaskin, och
Mapet890: Om det finns markradon i området så kan det läcka in i sprickor, man kan täta med något silikonliknande, vet inte exakt vilka produkter. Har du inget problem med radon är det säkert inget att bry sig om.
egge80: Häng ut honom med namn och bild så inte fler råkar rådfråga honom, byt ut honom fortast möjligt! Tyvärr har han rätt till att försöka åtgärda sina fel…..
fribygg: [citat] Om du tittar på tex Mörkaskog kostar nog ett 14mm furugolv minst 1000kr/m2 till konsument i dag
Intershade: Har du pratat med någon tillverkare om rörelsefog? Jag har tänkt lägga golvspån som underlag i trappa och det skulle ju underlätta att inte ha någon rörelsefog alls då
S0MMER: I och med att det fungerar i delar av anläggningen men inte andra så skulle det kunna vara fel på ställdonen eller ventilerna. Har du motionerat piggarna? Prova att ta bort ställdonen och tryck ned piggarna några gånger, dom skall åka ned en liten bit och sedan fjädra tillbaka. Vänta sedan ett tag med att sätta tillbaka ställdonen och känn om värme kommer fram. Om det gör det,
projektetthem: Det är not/spont och de är borstade, pigmenterade och oljade flera gånger på fabrik.
KJD: [citat] ja, men Kiiltos produkter är likvärdiga. Dom uppfyller samma spec. Det får duga.
sinuslinus: Kan ju också vara att det var finare papper på kantslipen än den stora maskinen. Slipar man för fint så blir det inte så mycket pigmentering som fastnar. Be de göra om.
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Oavsett vad Thinas resultat av asbestanalysen visade så säger det inget om ditt egen matta eftersom samma mönster kan ha använts till olika typer av matta och det varierar vilket lim som mattan är limmad med. Du måste skicka in på en analys själv.
gone_fishing: Om det är ojämnt, med gammal färg och smuts kan man slipa golvet innan man lägger platorna. Det gjorde jag själv med handhållen maskin som jag hyrde. OBS se till att ha en väldigt bra industri dammsugare, det dammar fruktansvärt mycket!
Gladh: Hej. Jag har försökt få svar på vilket underlag jag behöver om jag vill lägga ett Kärhs LT Click Schwarzwald CLW vinylgolv och det verkar inte helt enkelt, så jag hoppas det finns en golvläggare här i forumet som kan svara på min fråga. Jag har följande underlag. - Raychem Reflectorskiva 13 mm tillsammans med en T2 röd kabel. - 22 mm golvspån. - Lumppapp. - Cellplast - Ventilerad