Golv
Ljunkis: [citat] Okej, tack för svar. Jag kommer ha ventilerat golv. Mreglarna lägger jag cellplatskivor som följer med från Granab. Har lagt på thermoreflekt som ångspärr och extra isolering (tun aluminium folje, med bubbelplast på båda sidor). Så mitt problem blir att jag varken kan limma eller vill skruva. Kommer lägga spåratspån, för vattenburengolvvärmeMen hitta någon gammal
tank77: [citat] Ja, antingen gjuter plattsättaren eller mattläggaren fast brunnen så får vi den i våg på köpet. Har aldrig stött på en rörmokare som gjuter fast brunnar och gör en snickare det så blir oftast brunnarna sneda då dom skiter i efterföljande hantverkare. Likadant i träbjälklag så får man själv kortla upp till monteringsplattan som brunnen sitter i osv......
BirgitS: Förlåt, jag tänkte på de fall då mattan är limmad på en betongplatta, jag glömde bort att du förstås har ett bättre uppbyggt golv. Men motsvarande gäller att det går inte att räkna med att ta bort mattan utan att ta bort spånskivorna under, om du hade funderat på det alternativet.
DrKron: Hej! Jag bor i en villa som är byggd -67. Vi har nu kommit till källaren och det tidigare "panelrummet" som vi ska renovera. Rummet inreddes gissningsvis någon gång på 70-talet med träreglar och furupanel. När jag rivit ut panelen så har jag hittat fuktskadat virke på några få ställen, men det ser överraskande bra ut med tanke på ålder. Under parkettgolvet var det (uppifrån och
tergo: om du får en vattenläcka och vatten på golvet så är det bra om skivorna inte når ner till golvet
Blå baronen: Hela köket ska bytas och då lägger vi in ett vinylgolv i köket. Just nu har vi laminat från pergo med lumppapp men ska byta till vinyl. snickarna tycker det är smidigare att lägga in golvet när hela rummet är utbytt istället för att anpassa efter köksmöblemanget. Vi kan inte riva ut plastmattan det är för mycket jobb. Kan det bli dålig lukt om vinylgolvet ligger rätt på
Martin_jkpg: [citat] Tack för inspirationen!
Utsliten och utdömd: 109säck x 25kg/säck / 1.65kg/(mm och kvm) / 16kvm = 103mm medeltjocklek i alla rummen blir väldigt tjock som ovanstående sagt så krävs det att flyta i flera omgångar om det blir tjockare än 30mm Alltså Max 32 säckar per lager
BirgitS: Välkommen till forumet! Svårt att se säkert på bilden men för mig ser det mest ut som springor mellan trästavarna och springor försvinner ju inte för att man slipar. Är det något annat än springor?
MaxOlsson7: [citat] Tusen tack för svaret och länken! Det verkar ju onekligen vara problemet att vi har lagt hela längder utan ändskarvar i hallen. Hade ändå snickaren som lade golvet på plats efter att golvet hade bågnat sig som sade att det "kommer lägga sig". Bara att riva upp och lägga på nytt med ändskarvar. Tack igen!
Tompafix: [citat] Duktiga golvläggare kan absolut byta delar av parketten. Den stora frågan är vart knarret kommer ifrån. Kan ju vara under själva parketten som är orsaken så då behöver man bryta upp större områden.
Rickieehn: Hej det är så att jag ska höjja upp ett golv 20 cm i mitt hus med betongbjälklag och krypgrund. Ska köra 45x95 regelverk och sen spånskiva o parkett. Det kommer bli en luftspalt från underkant regelverk till betonggolvet på ca 6-7 cm. Det kommer byggas igen så det kommer inte bli ventilerat. Nu till min fråga. Vart ska man lägga ångspärren? Eller behövs det ens någon? Vore väldigt
ErvinBenz: Hej efter många år min fråga är vad har du gjort ???har du bytat golvet eller ?
Dublin: [citat] https://www.bauhaus.se/cellplast-s100-1200x600x20mm-21-6-m-30st-per-paket
Jessica Eriksson: Ok ja det är utseendet Vilken färg ? Finns även någon plast man kan lägga över väl , men tror det är dyrt [citat]
BirgitS: [citat] Instämmer och det stämmer även med att den totala tjockleken är under 10 mm. Välkommen till forumet också!
KemoLemo: Jag börjar uppifrån Parkettgolv Spårad spånskiva med vattenburen golvvärme Masonit över reglarna Isolering mellan bjälklag Takskiva som var befintlig https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/innerpanel/vaggpanel-och-panelskiva/takskiva-moelven-regina-tak-siluett/p-1568217-1568218 Reglade nya reglar och fyllde med isolering och sen så skruvades gips upp. Det som låter mest är
Dublin: Har du bestämt dig för att ha kvar inspektionsluckan är det nog snyggast med en lucka som du "fyller" med klinker - typ en sån här https://www.elkington.se/produkter/mark-och-golvluckor/classic/
snowjim: [citat] Bra catch! helt rätt, asbest är i grunden naturliga mineraler som människan valde att skapa produkter på utan att först förstå riskerna.
HogeN: rättverktyg är halva jobbet.. skulle spacklat hela golvet först eller halva delen och flyttat materialet på den sidan.. skaffat en 90L hink och satt den på hjulplatform och spillrör blandat spilled en del och rullat med piggroller tills rummet var klart.. var man pedant så hade man nivåmarkering här och där.... MEN det finns lika många metoder som det finns människor på jorden =)
Ludde Jakobsson: Trägolv är väl aldrig helt underhållsfria.. Personligen gillar jag hårdvaxolja och tycker väl att om man får göra om det var 5 år så är väl det OK? Lack blir ju repigt och olja måste ju oljas om.
BirgitS: [citat] Och då var det inte heller bostadsrum i en källare så de kan ha tillkommit senare. Men det ser ut som att det är en dörr i syrummet så det kanske är någon form av souterräng.
Bubblan11: Hej! Någon som har erfarenhet av vitlaserade/vitpigmenterade ekgolv som gulnat efter ett tag? Funderar på att lägga in Kährs Antium Ek 1-stav, mattlackad. Någon som har erfarenhet av det golvet?
Johannestp: [citat] Om de hade tagit någon form av ansvar när skadan uppkom så hade de haft chans till betalning men eftersom de inte uppförde sig som ett seriöst företag så har de inte heller rätt till pengarna. Det var ju ren tur för mig att jag inte var tvungen att bekosta ett nytt golv. Städfirman hade ju aldrig gjort det…
BirgitS: Mycket i branschreglerna gäller även sådana toaletter eftersom toaletter (WC-rum, toalettrum som det står många gånger) ska uppfylla kravet på tätt golv och då måste golvet vara utformat så att mattan inte spricker. Det borde t.ex. innebära att tabell 2 ska följas. Enligt kapitel 8.2 ska det vara skivmaterial (eller massiv konstruktion som betong). Hur är det med priset för
Annaastrom: Nu va det ett tag sedan men jag kan meddela att det gick alldeles utmärkt att slipa, betsa och måla detta golv :) här kommer lite efter-bilder