mexitegel
mexitegel: Det är tillåtet insllra högsta grad, men be admin flytta till köpes och säljes :)
1 svar · 82 läst
S
sturnus: [citat] Because... I don't know Swedish? Unfortunately, Google Translate translates quite well into Polish, but not so well the other way around. That's why I prefer English because I know what I've written, and what Google comes up with in Swedish is... But of course, you're not obligated to read it ;-)
11 svar · 246 läst
O
O: [citat] Det låter som ett utmärkt underlag för ett nytt klick-golv. Dvs lägg det direkt på befintligt golv. [citat] Nej som jag ser det är det bara onödigt arbete. Naturligtvis under förutsättning att ert nuvarande golvs jämnhet uppfyller kraven i specifikationerna för det nya golvet. Men jag tänker att masonit & plastmatta har eliminerat alla ev ojämnheter. Om det verkligen behövs
2 svar · 291 läst
yonna
yonna: I mitt barndomshem med parkett i bägge våningsplan inkluderade även trappan. Har du funderat på hur snyggt det skulle bli att byta till parkett även där? (OT: Detta hus, byggt 1939, låg ute för försäljning förra året och det var kul att se mäklarbilderna och de fortfarande vackra golven. Viss betydelse är nog att endast två ägare vårdat huset fram till förra året.)
121 svar · 57,2k läst
·
R
robbieswe: Hej! Jag tänkte köra på Epoxy på garagegolvet nu under våren. Som ni ser så är plattan lite ojämn, lite vågig och någon enstaka spricka. Om vi bortser ifrån att plattan ska se skinande perfekt ut, för det är inte målet. Kommer resultatet med epoxy bli tillräckligt bra eller den kommer släppa om man inte spacklar till och slipar? Ni som har erfarenheter kom gärna med tips och trix
0 svar · 158 läst
·
Demmpa
Demmpa: Sökning på nätet efter "termostat t2 manual" gav bl.a. följande träffar, https://www.aeservice.se/pdfer/t2floortemp.pdf https://borettslageteufemia.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/02/t2-termostat-bad.pdf https://skridskoakaren.bostadsratterna.se/system/files/skridskoakaren_bostadsratterna_se/b60f0f778b8c1bf921787976224f605e/Golvvarme_bruksanvisning_0.pdf
1 svar · 123 läst
O
O: [citat] Trä är ett levande material. Det ändrar färg med tiden. Efter lång tid stabiliserar sig färgen. Att slipa förändrar färgen. Vax påverkar färgen lite. Pigment kan ju ändra färgen. Men om underlaget är ojämnt mättat med gammal lack eller vax kan det bli flammigt. Vill man vara säker på att färgen inte skall förändras skulle jag satsa på vinylklick. Det kan man lägga
1 svar · 118 läst
rakt09
rakt09: jag hade valt en rotationslåst 150 mm excenterslip med mesh-slip'papper' och ansluten dammsugare. den är en fröjd att använda och trots sin ringa storlek adekvat för jobbet. min egen heter makita bo6040, modern variant bo6050. finns liknande så kallade rotexmaskiner hos bosch, fein och festool. om man nu önskar avverka någon mm klaras det utan ansträngning. en 'vanlig' excenterslip är
3 svar · 202 läst
M
Milla62: Hej ! gäller nybygge. behöver svar från sakkunniga: Vilka lagstadgade regler finns för betongplattans tjocklek med ingjuten vattenburen golvvärme. Har läst på nätet att det måste vara minst 10 cm tjocklek på betongplatta för att sedan gjuta in golvvärmerör för att uppfylla boverkets, EKS krav med flera. Dock jag själv inte hittar dessa regler. Tacksam för förklaringar och
0 svar · 155 läst
T
Togy: Kom någon på en bra lösning? Jag har samma problem. Kan en ångtvätt vara ett alternativ?
12 svar · 3,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Dags för underhållet av parkettgolv då. Se här: https://tarkett.se/skotsel-av-hardvaxoljade-parkettgolv https://www.barlinek.se/underhall/skotsel-och-underhall-golv-oljade-med-naturolja/ https://www.hornbach.se/projekt/rengor-och-behandla-parkettgolv/ https://parkettspecialisten.se/skotselrad-for-oljebaserade-tragolv/
1 svar · 141 läst
ClasseClas
ClasseClas: Till lackfräs och slipmaskin behövs det en grovdammsugare. Lackfräsen kan ta grovt även i lägsta läget så kör med 60-papper först.
2 svar · 188 läst
Matti_75
Matti_75: Parkett med plastfolie under kräver 90% så du borde ha liknande
1 svar · 132 läst
BeijerByggSäljare Arvika
BeijerByggSäljare Arvika: Hej! Jag ska lägga 22 mm golvspånskivor och sedan flytande laminat på ett äldre golv av spontade massiva golvbrädor (alltså brädor/plank – inte skivor). All svikt är åtgärdad, men ena sidan av rummet ligger ca 8 mm lägre, med en mjuk övergång på ca 0,5–1 m. Brädgolvet följer alltså en svag böj/lutning. Jag lägger lumppapp mellan brädgolv och spånskivor. Är detta
0 svar · 109 läst
·
D
d.sad: [citat] Ja bilderna är inte de bästa men irl så syns det otroligt mycket.. tack för ditt svar. Vi får se hur det går i helgen 🙏🏼
7 svar · 575 läst
·
J
jawen: [citat] Ofta lägger man parketten i riktning mot fönstret i rummet (släpljus), så då brukar "standard" bli minst 2 olika läggningsriktningar. Jag lade inte så med mitt 21 mm massiva ekgolv. Lämnar du en 2 mm springa vid just dörröppningarna, så är det lätt att med mjukfog i liknande färg fylla glipan, & få den 2 mm glipan att "försvinna". (sedan en skillnad om fogen blir längs
1 svar · 362 läst
D
Du och 19till: Hade inte varit orolig.
1 svar · 226 läst
O
O: [citat] Det finns två alternativ som jag ser det. Vet man hur man hanterar en slipmaskin och hur man lackar golv är det ett utmärkt förslag. Vet man det inte är det ett uselt förslag Med tanke på att TS måste fråga här har jag min uppfattning klar.
3 svar · 218 läst
·
GoForIt
GoForIt: Ta mindre ytor, och tänkt till så att du inte "fogar in dig i ett hörn". När du sedan blir mer erfaren kan du jobba med flera ytor, i olika steg, samtidigt. Och låt fogen torka. Det vanligaste nybörjarfelet är att man tvättar för tidigt.
1 svar · 148 läst
P
para: En sockel på varje sida
4 svar · 301 läst
·
J
jawen: [citat] Använder du under eller övertrycks fläkt? Kan ju vara att det är extrakallt i hörnet, så långsam urtorkning men ändå uppstår kondens. Luften står alltid "extra still" i hörn också, så ventilationen blir svårare att lösa just där. Men bättre/mer ventilation överlag hjälper mycket & ibland får man tillföra värme också.
1 svar · 145 läst
·
S
shiftlock: [citat] Tack för bra tips. Fick idag reda på att det är "vanlig" parkett, som slipats och vitlaserats, så kommer att slipa om det.
2 svar · 159 läst
·
L
Lise Wichmann Hansen: [citat] Tack för tips! Kanske jag behöver ta lite till närmast hålet men resten av rummet känns det som att det sitter. Just på denna plats har man släppt ut vatten från tvättkärlet under förmodligen många år, så det finns en logisk förklaring varför det är så tydligt sämre här. I resten av källaren där jag sedan tidigare har satt klinkers så har jag mattat färgen med
4 svar · 226 läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Vill bara flika in att det finns snickare som är typ magiska! Jag har haft otroligt komplicerade behov som "mina" snickare har löst på ett närmast ofattbart snyggt sätt. Samma sak med rörmokare. Så det gäller helt enkelt att få tag på rätt personer.
19 svar · 1,2k läst
·
P
Pelle81: Ja frågan om det ligger gnider mot läkten då kanske. Svårt o säga var ev reglar sitter? För det kanske vore det bästa o dra i dem.
2 svar · 191 läst
ebolasmurf
ebolasmurf: [citat] Klippte med en sax som jag tror är gjord för elarbete. Den klarar av att klippa mindre elkablar. Väl på plats använda jag en mattkniv för det sista finliret :) Lär funka utmärkt i det utrymmet. Kul för barnen att få ett ”kojutrymme” 😁
10 svar · 12,7k läst
·
B
Bullebock: Läser denna tråd nu 16 år senare! Kan nån faktiskt ge ett rimligt tekniskt svar till mig och TS och inte bara säga saker för att andra sagt saker? Mitt köksgolv från 1880-1900 är spikat i bjälkar som ligger direkt i lera och jord ända upp till brädorna. Samma var det i hallen innan. När köket ska renoveras ska jag gräva ut, makadam, isolera 30-20cm beroende på vad som går. Sen
12 svar · 3,1k läst
H
holge: [citat] Undviker gärna kakel.
2 svar · 184 läst
·
R
Rabben: [citat] Nej plattor. Typ balkong/ garageplattor 😊
21 svar · 14,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ovanpå platonmatta ska det gå att lägga godtyckligt golv, eftersom platonmattan stoppar all fukt. Sen är det ju omöjligt att veta om all fukt kan ventileras via platonmatta etc. eller om du behöver ett nivellgolv eller mekanisk ventilation.
1 svar · 255 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.