Vi håller på att renovera ett stenhus där vi gjuter igen grunden och lägger vattenburen golvvärme. På vissa delar vill vi ha brädgolv. Vi får rekommendationen att betongen ska ångspärras alt fuktspärras. Jag undrar varför man gör det? Finns det inte en risk att betongen, som ju är tät och isolerad under och som då oxå blir "tät" ovanpå, inte kan ventilera bort ev fukt. Det känns emot all logik att bygga in ett material som kan hålla fukt på bägge sidor? Är inte isoleringen under betongen tillräcklig som ångspärr/kapillärbrytare?

Ångspärr under trägolv är måste vid platta på mark, för att vara på den säkra sidan. Isoleringen är inte ångtät och betong tål till skillnad mot trä vatten rätt bra.

Betong är tyvärr inte fukttätt. Man måste lägga fuktspärr. Till skillnad mot trä tar betong därimot inte skada av fukt.

Riskerar man inte att stänga in fukt i plattan då, med tex mögel som följd?

Betong möglar inte.
Om ångspärr skall installeras skall det alltid göras närmast inneklimatet.

• Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Samtidigt är ju trägolvet fukttransporterande och inte ångtätt så skulle det komma fukt i plattan kommer det ju att transporteras uppåt med värmen och ventileras ut i rummet?

Jag vet att betong inte möglar men jag tänker på ytan mellan ångspärren och betongen.

Tänkte precis som föregående, att ev fukt ventileras upp igenom golvet men det verkar ju helt enkelt vara praxis att ångspärra.

Det som troligen händer i stället är att golvet slår sig.

• Gilla
ebolasmurf
  • Laddar…
Ytan mellan ångspärren och betongen måsta vara ren från organiskt material annars lär det mögla.
Trägolvet kan andas i rummet.
Fukt i plattan får man ta bort med dräneringen, det funkar dåligt att ventiler bort i rummet om där finns trägolv.

Plattan ligger ju ofta ovanför markytan och dräneringen ligger ju under så hur den torkar plattan förstår jag inte helt.

JAg undrar helt enkelt varför man ångspärrar isolerad betong. Är det endast för att skydda golvet från ev fukt underifrån? Om man hade lagt klinker på betongen så ångspärrar man inte eller?

Och förstå mig rätt, jag tycker bara att det låter så konstigt att bygga in ett material som kan hålla fukt helt och hållet.!

Dräneringen sänker fukthalten i marken under isoleringen, då kan betongen torka.
Isoleringen är inte ångtät vilket innebär att betongen kommer vara i jämvikt med markens luftfuktighet, vilken ofta är hög.
Klinker tål fukt och då kan man bygga utan ångspärr och låta fogen andas åt bägge håll vilket är bra. Men trä skulle suga i sig så mycket vatten att risk för mögle finns och nästan garanterat orsaka deformation Fuktspärren är till för att skydda trät mot "tillskjutande" fukt underifrån. Plattan måste dock tillåtas torka (länge) innan man lägger på plasten om man vill vara säker på att undvika problem, detta slarvar även de stora byggbolagen med.

Jag får helt enkelt ångspärra betongen då, även om jag tycker att det är obehagligt;)

Tack för hjälpen!

/Jakob

Läser denna tråd nu 16 år senare! Kan nån faktiskt ge ett rimligt tekniskt svar till mig och TS och inte bara säga saker för att andra sagt saker?

Mitt köksgolv från 1880-1900 är spikat i bjälkar som ligger direkt i lera och jord ända upp till brädorna. Samma var det i hallen innan. När köket ska renoveras ska jag gräva ut, makadam, isolera 30-20cm beroende på vad som går. Sen gjuta och i med vattenburen golvvärme. 30mm furugolv på detta. Golven i huset är ca 40cm ovan mark och det är stenhus.
Ni menar alltså att den uppvärmda betongplattan kommer vara blötare en min nuvarande 140 år gamla konstruktion som är direktkontakt med marken. Mitt nya köksgolv på 30mm kommer inte hålla 140år pga fukt? Det rimliga är ju då att lägga plasten mellan makadam och markskivan isåfall för att stoppa markfukten.
Och att brädorna skulle slå sig? Inte ett dugg här iaf!

Det är fysikaliskt helt omöjligt att en betongplatta som håller 27 grader skulle vara blöt. Helt omöjligt. Alla vet idag att hus behöver andas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.