Hej!
Vi är igång med att lägga nytt parkettgolv och har då tagit bort det gamla golvet och behöver nu laga undergolvet på sina ställen innan nya golvet läggs på. Tjockleken på nuvarande brädor är 17 mm och vi har hittat en liknande som är 15 mm och har samma bredd som den befintliga vilket skulle göra bytet smidigt.
Denna skillnad på 2 mm kommer det märkas när man sedan lägger på underlagsfoam och sedan ny parkett?

Stort tack på förhand!
Filip

15mm boards are too thin for the floor. Also 17mm. This material is for walls and ceilings, not floors. You need at least 22mm.

• Ledsen
Suvi5700
  • Laddar…
F Filip321 skrev:
Tjockleken på nuvarande brädor är 17 mm och vi har hittat en liknande som är 15 mm och har samma bredd som den befintliga vilket skulle göra bytet smidigt.
Eftersom det bevisligen fungerat nu med 17mm ser jag ingen anledning att det inte skall fungera fortsatt.
F Filip321 skrev:
Denna skillnad på 2 mm kommer det märkas när man sedan lägger på underlagsfoam och sedan ny parkett?
Det är väldigt svårt att veta. Det blir en skillnad men om man märker den eller inte vet man knappast innan man provat. Det är ju frågan om en individuell upplevelse.
F Filip321 skrev:
behöver nu laga undergolvet på sina ställen
Om det bara är på mindre ytor kommer det rimligen att fungera. Dock bör man kolla vad den nya parketten har för krav på underlagets jämnhet. Vid behov får man komplettera med masonit eller liknande för att fylla ut. Naturligtvis är det bäst att he ett helt jämnt underlag till parketten.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
O O skrev:
Eftersom det bevisligen fungerat nu med 17mm ser jag ingen anledning att det inte skall fungera fortsatt.
For some reason the floor is being repaired
F Filip321 skrev:
har då tagit bort det gamla golvet och behöver nu laga undergolvet på sina ställen innan nya golvet läggs på.

Jag har lagt lumppapp för att få en jämn golvyta på gamla spontade undergolv när jag lagt flytande golv ovanpå.
Vad är det för golv ni tänker lägga och i vilken riktning jämfört med undergolvet?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
S sturnus skrev:
15mm boards are too thin for the floor. Also 17mm. This material is for walls and ceilings, not floors. You need at least 22mm.
Men vafan, om det funkat med 17 mm i 50 år då gör det så i framtiden med. Beror ju på regelavstånd med.
Som någon sade här . Om det inte är så stora ytor använd lumppapp och lägg emellan

A AndersS skrev:
Jag har lagt lumppapp för att få en jämn golvyta på gamla spontade undergolv när jag lagt flytande golv ovanpå.
Vad är det för golv ni tänker lägga och i vilken riktning jämfört med undergolvet?
Vi ska lägga ekparkett. Riktning är vinkelrätt till undergolvet.
När det gäller lumppapp lägger man det över undergolvet och sedan sån foam på det och sedan ekparketten över det?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men vafan, om det funkat med 17 mm i 50 år då gör det så i framtiden med. Beror ju på regelavstånd med.
I once renovated an old, dilapidated house. To cut costs, the owner ordered a prefabricated spiral staircase. When the first tenant arrived, it turned out the husband weighed 160 kg, so the decision was quickly made to wait a longer, but they wanted a regular staircase. So it's not always the case that if it worked, it will continue to work. But it's possible that the "17" is lying on some other old boards. Or maybe it's the attic, and the rooms were for the children. You know... no dynamic loads :-D

F Filip321 skrev:
När det gäller lumppapp lägger man det över undergolvet och sedan sån foam på det och sedan ekparketten över det?
HDF boards are 2mm thick. These are the same boards used in IKEA wardrobe backs, for example. Byggmax offers 2.4mm boards, and the 0.4mm is compensated by foam.

F Filip321 skrev:
Japp, så hade jag gjort, lumppapp för att få ett jämnt golv och sedan någon form foan/skiva ovanpå enligt golvtillverkarens rekommendation.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
S sturnus skrev:
I once renovated an old, dilapidated house. To cut costs, the owner ordered a prefabricated spiral staircase. When the first tenant arrived, it turned out the husband weighed 160 kg, so the decision was quickly made to wait a longer, but they wanted a regular staircase. So it's not always the case that if it worked, it will continue to work. But it's possible that the "17" is lying on some other old boards. Or maybe it's the attic, and the rooms were for the children. You know... no dynamic loads :-D
Varför skriver du på engelska?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför skriver du på engelska?
Because... I don't know Swedish? Unfortunately, Google Translate translates quite well into Polish, but not so well the other way around. That's why I prefer English because I know what I've written, and what Google comes up with in Swedish is... But of course, you're not obligated to read it ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.