Hej!
Ska sätta klinkers i sista rummet i källarn...
Hus från 1954
Varit tvättrum från början. Det fanns ett hål i översta lagret och runt detta lät det ihåligt och knasade lite när man gick på det. Nu har jag knackat bort allt som lät ihåligt. Se bild. Vad ska jag fylla med? Det är 1-2,5 cm lager som fattas. Funkar finbetong?

• Skadat golv med bortknackat översta lager och avlopp, cirka 1-2,5 cm djup, i ett gammalt tvättrum, förberett för fyllnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonggolv med avlägsnat ytskikt, där ett område på 1-2,5 cm saknas, exponeras. Underlag delvis blåmålat. Från en källarrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Köp en säck flytspackel av valfri sort, härdar snabbare än finbetong.

Är du säker på att allt annat sitter fast? Och fäster fixen på det målade?

Färgen skulle jag absolut ta bort innan klinker.

C
Lagade liknande partier i mitt golv med finbetong, det har funkat bra. Gick över ytorna med en bred bilmejsel för att komma ner till "färsk" betong och ruffa upp ytan lite och sedan rengöra noggrant och vattna upp ordentligt innan gjutning, allt för att säkerställa en bra vidhäftning.

Med det sagt så är #1 att säkerställa att ytan är tillräckligt plan för plattsättning.
#2 vad är planen med färgen? Slipa bort?
#3 säkerställ att resten av finsatsen har bra vidhäftning så att det inte släpper på samma sätt på andra ställen. Ser inte så bra ut om man zoomar in på kanten.

Kontentan är att det bästa alternativet kan vara att bila bort finsatsen och flytspackla innan plattsättning.

• Gilla
Lise Wichmann Hansen och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Köp en säck flytspackel av valfri sort, härdar snabbare än finbetong.

Är du säker på att allt annat sitter fast? Och fäster fixen på det målade?
Tack för tips! Kanske jag behöver ta lite till närmast hålet men resten av rummet känns det som att det sitter. Just på denna plats har man släppt ut vatten från tvättkärlet under förmodligen många år, så det finns en logisk förklaring varför det är så tydligt sämre här.
I resten av källaren där jag sedan tidigare har satt klinkers så har jag mattat färgen med vinkelslip, tänker det får räcka här också Det är inget finrum utan får bli nån good enough variant.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.