Hej
Jag undrar hur jag ska göra här mellan klinkers & parkett 🤔
Golvvärmerören ligger överst på plattan så hade helst sluppit borra. Dessutom så skulle jag bli tvungen att borra 5mm ifrån kanten på granitkeramikplattan & då borde den ju spricka.
Skulle något slags lim hålla ?
Jag undrar hur jag ska göra här mellan klinkers & parkett 🤔
Golvvärmerören ligger överst på plattan så hade helst sluppit borra. Dessutom så skulle jag bli tvungen att borra 5mm ifrån kanten på granitkeramikplattan & då borde den ju spricka.
Skulle något slags lim hålla ?
Det är en planlist och inte en T-list som du visar. Det finns som T-profil, där man fräser ur lite med ett multiverktyg på färdigt golv, så det blir en springa mellan trä och klinker. Då går det att fylla med PL 400 i skarven och trycka ner listen. Kommer att sitta bra fast. Gärna då med en tyngd på listen, tex 2 hinkar vatten, tills limmet härdat. Skriv in """ golvlist övergång T-profil """ så får du lite att botanisera i.
Tack! Jag glömde att skriva att parkettgolvet har rest sig 5 -10mm i skarven. Så man får tvinga ner golvet med listen. Just därför är jag lite osäker på om limmet "håller"
Har liknande problem vid dörrar där trösklarna, som ännu inte är monterade, behöver trycka ner parketten
Har liknande problem vid dörrar där trösklarna, som ännu inte är monterade, behöver trycka ner parketten
Är golven lagda långt tidigare då och svabben har varit för blöt, med vatten som runnit ner i skarven. Parkett är inte en plastprodukt utan rent trä och då kan det svälla eller kröka sig, vatten/väta som kommerr ner under, gör att underdelen sväller och änden tittar upp. Hur mycket mellarum är det under parketten i änden då, där den tittar upp.människa skrev:
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
59 kr
Läs mer
Nej nej det är ganska nylagt. Ingen fukt. Ingen svullnad. Vet inte varför parketten buktar upp i kortändorna. Vid örrarna som möter långsidan på parketten buktar det inte upp alls lika mycket. Men det krävs inte så mycket kraft för att trycka ner. Skruv hade ju gjort susen. Men som sagt så är det riskabelt att skruva
Har du golvvärme då och ligger det direkt på betong eller spånskivor. Det kan ge konstiga fenomen på överliggande golv.människa skrev:
Nej nej det är ganska nylagt. Ingen fukt. Ingen svullnad. Vet inte varför parketten buktar upp i kortändorna. Vid örrarna som möter långsidan på parketten buktar det inte upp alls lika mycket. Men det krävs inte så mycket kraft för att trycka ner. Skruv hade ju gjort susen. Men som sagt så är det riskabelt att skruva
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Är det tillräckligt med rörelsemarginal mot väggar och alla andra fasta detaljer?människa skrev:
Vanligt vid parkettgolv 1,5 mm per meter bredd av golvet (måttet tvärs brädorna), dock minst 10 mm.
Eller är det en läggning som är i flera rum utan trösklar eller annan rörelsefog?
Sånt kan ju göra att golvet inte får riktigt plats när det ändrar storlek mellan årstiderna.
Det ska vara nog med rörelsefog mot alla väggar. Ligger inte an någonstans. Och som sagt så är det ganska nylagt. Några veckor före jul. Kortsidorna i skarven mot dom andra rummen sviktande upp redan vid läggning. Men jag tycker det har rest sig mer på sistone, så jag skulle vilja få ner det med nivålist & trösklar så snart som möjligt.
Jag hade först tänkt att borra 20mm. 10mm genom klinker & fix & bara 10mm i betongen. 10mm borde finnas över golvvärmerören. (som sagt, rören ligger över armeringen) Men nu ser jag att hålen hamnar 5mm från klinkerkanten, så tror det skulle spricka om jag borrar & pluggar där.
Jag hade först tänkt att borra 20mm. 10mm genom klinker & fix & bara 10mm i betongen. 10mm borde finnas över golvvärmerören. (som sagt, rören ligger över armeringen) Men nu ser jag att hålen hamnar 5mm från klinkerkanten, så tror det skulle spricka om jag borrar & pluggar där.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 056 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 056 inlägg