299 läst ·
2 svar
299 läst
2 svar
Flytspackla gammalt trägolv för att lägga laminat direkt ovanpå?
Hejsan!
Har en färg- och golvbutik som nu har ett erbjudande om att lägga klickgolv för ca 150kr extra per m2. Har ett kök med ca 7m2 golvyta med en massa ojämna mått och kanter så tyckte det skulle vara skönt att få ordnat för ca 1000kr extra då vi har en massa andrar enoveringar vi behöver slutföra för värdering inom ett par veckor. I köket ligger nu ett gammalt trägolv som ligger under en masonitskiva (ej under kyl och frys) med en plastmatta ovanför (ej riktigt golv, är löstagbart).
En person från butiken kom ut och mätte samt föreslog att grovspackla igen glipor och hack i golvet och sen flytspackla över det för en jämn yta och lägga laminatgolvet direkt ovanpå, skulle knappt bli någon extrakostnad. Har inte hört om det innan (är dock okunnig) och pratade med en snickare jag är bekant med som inte heller hört om det tidigare. Finns det några för/nackdelar att göra såhär istället för att lägga en spånskiva (utöver att det blir svårt att återställa gamla golvet)? Uppskattar all hjälp 🙏
Har en färg- och golvbutik som nu har ett erbjudande om att lägga klickgolv för ca 150kr extra per m2. Har ett kök med ca 7m2 golvyta med en massa ojämna mått och kanter så tyckte det skulle vara skönt att få ordnat för ca 1000kr extra då vi har en massa andrar enoveringar vi behöver slutföra för värdering inom ett par veckor. I köket ligger nu ett gammalt trägolv som ligger under en masonitskiva (ej under kyl och frys) med en plastmatta ovanför (ej riktigt golv, är löstagbart).
En person från butiken kom ut och mätte samt föreslog att grovspackla igen glipor och hack i golvet och sen flytspackla över det för en jämn yta och lägga laminatgolvet direkt ovanpå, skulle knappt bli någon extrakostnad. Har inte hört om det innan (är dock okunnig) och pratade med en snickare jag är bekant med som inte heller hört om det tidigare. Finns det några för/nackdelar att göra såhär istället för att lägga en spånskiva (utöver att det blir svårt att återställa gamla golvet)? Uppskattar all hjälp 🙏
Varför vill man ha ett klickgolv i något konstigt material om man kan ta bort en masonitskiva och finna ett riktigt trägolv med bra innehållsförtecking, varför inte bara slipa o olja det?V V__L skrev:Hejsan!
Det låter som ett utmärkt underlag för ett nytt klick-golv. Dvs lägg det direkt på befintligt golv.V V__L skrev:Har en färg- och golvbutik som nu har ett erbjudande om att lägga klickgolv för ca 150kr extra per m2. Har ett kök med ca 7m2 golvyta med en massa ojämna mått och kanter så tyckte det skulle vara skönt att få ordnat för ca 1000kr extra då vi har en massa andrar enoveringar vi behöver slutföra för värdering inom ett par veckor. I köket ligger nu ett gammalt trägolv som ligger under en masonitskiva (ej under kyl och frys) med en plastmatta ovanför (ej riktigt golv, är löstagbart).
Nej som jag ser det är det bara onödigt arbete.V V__L skrev:En person från butiken kom ut och mätte samt föreslog att grovspackla igen glipor och hack i golvet och sen flytspackla över det för en jämn yta och lägga laminatgolvet direkt ovanpå, skulle knappt bli någon extrakostnad. Har inte hört om det innan (är dock okunnig) och pratade med en snickare jag är bekant med som inte heller hört om det tidigare. Finns det några för/nackdelar att göra såhär istället för att lägga en spånskiva (utöver att det blir svårt att återställa gamla golvet)? Uppskattar all hjälp 🙏
Naturligtvis under förutsättning att ert nuvarande golvs jämnhet uppfyller kraven i specifikationerna för det nya golvet. Men jag tänker att masonit & plastmatta har eliminerat alla ev ojämnheter.
Om det verkligen behövs jämnas ut: I valet mellan flytspackel och skiva skulle jag säga att flytspackel eliminerar fjädring bättre än en skiva.
Klicka här för att svara