Upptäckte lite vatten som kommit fram under en ventilerad golvlist.
Det är i ett ytterhörn i källarplan. Så det är både kallt och fuktutsatt.
Jag funderar på om vattnet kommer från insidan vägg och rinner ned på golvet, eller om det är mer troligt markfukt som burits av luft upp och kondenserat när den blåser ut genom öppningen i listen.
Vad borde jag kolla först?
Väggen är tretex som ytskikt och murad vägg bakom, okänt hur tretex är reglad mot yttervägg.
Det finns dränering på utsidan som är ca 10 år gammal och av okänd kvalitet.
Golvet är oisolerad bottenplatta, platonmatta och träplank (gissningsvis är planket som syns på bild ca 20-30mm tjockt.
Jag vet att det är riskkonstruktion men jag har inte riktigt tid att riva huset och bygga nytt den här veckan så tar gärna tips på hur jag tar reda på mer innan jag startar ett stort projekt.
Bild två från annan vinkel. Det ljusblå som syns är antagligen en bit av platonmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i ett ytterhörn i källarplan. Så det är både kallt och fuktutsatt.
Jag funderar på om vattnet kommer från insidan vägg och rinner ned på golvet, eller om det är mer troligt markfukt som burits av luft upp och kondenserat när den blåser ut genom öppningen i listen.
Vad borde jag kolla först?
Väggen är tretex som ytskikt och murad vägg bakom, okänt hur tretex är reglad mot yttervägg.
Det finns dränering på utsidan som är ca 10 år gammal och av okänd kvalitet.
Golvet är oisolerad bottenplatta, platonmatta och träplank (gissningsvis är planket som syns på bild ca 20-30mm tjockt.
Jag vet att det är riskkonstruktion men jag har inte riktigt tid att riva huset och bygga nytt den här veckan så tar gärna tips på hur jag tar reda på mer innan jag startar ett stort projekt.
Bild två från annan vinkel. Det ljusblå som syns är antagligen en bit av platonmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder du under eller övertrycks fläkt?H Hank_Ö skrev:
Kan ju vara att det är extrakallt i hörnet, så långsam urtorkning men ändå uppstår kondens.
Luften står alltid "extra still" i hörn också, så ventilationen blir svårare att lösa just där.
Men bättre/mer ventilation överlag hjälper mycket & ibland får man tillföra värme också.
Klicka här för att svara