Oldboy
Oldboy: Om inte skorstenspipan är igenkorkad av fågelbo så kan det hjälpa att öppna spjället (för ventilationen). Även om det är eldningsförbud så går det att ställa några ljus i eldstaden för att driva på ventilationen.
2 svar · 1,0k läst
L
Limajo: Huset såldes kvickt, blev tom lite budgivning över vårt utgångspris. Så så avskräckande var det visst inte. :)
16 svar · 28,8k läst
blackarrow
blackarrow: Plåtburen med pall kan man ha att stapla ved i. Lätt att flytta oxå. Gammalt användningsområde tex, Hickory rökessens, liquid smoke. Jag har mina misstankar om hur en hickorybiff blir rökt industriellt... Undrar om biffen får kallas kallrökt?
30 svar · 11,7k läst
·
useless
useless: Som sagt var; Mattan ser för ny ut för att vara från asbesteran. Även limmet ser modern ut. Det som syns på undersidan av mattan verkar vara ytskiktet på spånskivan som har följt med, inte något fiberförstärkt lim.
4 svar · 19,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Sen kan man ju hantera allt dammande material med viss försiktighet, bara för att ett byggdamm inte har tillräckligt små fibrer (som asbest) för att nå ner till lungblåsorna i lungorna betyder ju inte att det vare sig är nyttigt eller oskadligt. Så det är alltid bra att skydda sig mot att andas in damm när man håller på och river och grejar i hus, och det kommer ju samtidigt minska
4 svar · 7,5k läst
·
C
Clevhage: Obehandlat trä utomhus är aldrig problemfritt, du behöver inte vara orolig för insidan. Det du kan göra är att låta trät torka ut ordentligt, alternativt ta bort och ersätt med tryckimpregnerat eller målat/oljat virke.
5 svar · 5,5k läst
·
P
Pelle8787: [citat] Hej, jag har tyvärr inte känt efter där, men det bör vi nog göra om vi tittar på det igen. Jag tänkte också på det vita lagret som ligger på bild 5 (den längst ned) till vänster högt upp i bild, det är förmodligen en regel av något slag med vattenledning eller elsladd bredvid sig och där ser det ut att vara något vitt som jag inte kom åt.
2 svar · 1,8k läst
·
D
Daniel 109: Ja, det är standard i äldre källare. Där är det inget problem imman inte isolerar på ett olämpligt sätt invändigt. Men med källare så har du inte problem med fuktiga syllar.
11 svar · 3,9k läst
M
Mattias1978: Fick svar från jourhavande biolog (fantastiskt förresten att det finns en sådan) att det är en snedstreckad ekstyltmal som inte gör någon skada inomhus. Gillar tydligen eklöv och jag bor vid en ekbacke så där var förklaringen.
3 svar · 9,7k läst
·
B
Byggdjuret: [citat] Då ska jag inte låta dig lösa eventuella konflikter! Men om jag vill förvärra en liten konflikt då ska jag följa dina råd direkt! :D
25 svar · 16,7k läst
BirgitS
BirgitS: Porslin i färg var mest populärt under 70-talet, liksom brunt, men ett äldre par som renoverade i början av 80-talet kan ju ha velat ha något som inte var modernt utan valt något som var i mer 70-talsstil. När det gäller asbest brukar man mest tala om det i samband med svartlim men helt säker på om det finns i limmet eller mattan etc. kan man inte vara utan att lämna in för
3 svar · 18,9k läst
·
N
Norrbottningen: [citat] Har ventiler i alla rum, även kamin som eldas i om det kan göra något ? Dräneringen är väl tänkt ska göra om på några år, verkar funka bra trots att den är gammal, fördel kanske att gillestugan bara är halvt under backen :) Ja tanken är att om det verkligen skiter sig tillslut mot min vilja. River jag ut och putsar istället..
2 svar · 7,1k läst
B
Byggdjuret: Jag skulle nog ha lagat dessa med vanligt putsbruk eller liknande. Men inget extra elastiskt. Men jag är ingen expert på puts
10 svar · 6,3k läst
·
K
Kuhrazee: Tack för er hjälp! Ska börja riva det.
6 svar · 6,0k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Att tvätta rent och eventuellt att måla/ betsa är ju mer en smaksak för utseendet än för funktionen. Beror ju mycket vad du tänker för användningsområde för förrådet - är ju kanske skillnad om det är stolsdynor av tyg eller spadar, spett och gräsklippare, som ska förvaras.
5 svar · 15,3k läst
·
W
Westis: Ja då behöver jag ju löda på ventiler på plåten in till råsponten och luftspalt därifrån
6 svar · 8,0k läst
·
P
Pagno: Mångfotingar är otrevliga i de massor du har vid dig, de är inte skadliga för byggnader, de är rovdjur och äter andra insekter. Så min tanke är att du har för fuktigt med stenläggningen och grunden in i garaget, som kanske är oisolerat, eller isolerat men ouppvärmt, fukten är för hög oavsett, annars förekommer de inte i dessa mängder. Om du har myrproblem kan de vara ute efter
7 svar · 14,6k läst
M
mangas colorados: [citat]
3 svar · 4,3k läst
M
3 svar · 4,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Tack själv, det var roligt att höra!
1 svar · 2,2k läst
P
Anonymiserad 161035: [citat] Hade samma, rev bort allt putsade med gypsum 0,5cm sen målade jag med silikatfärg blev kanon. Luktar ingenting frääsht och friskt
7 svar · 6,3k läst
·
S
sulfobus: [citat] Det är riktigt att man kan mäta markstrålning, men det kräver känsligare instrument och längre mättid. Den "vanliga" gammamätningen detekterar endast strålningen från uran i byggnadsmaterialet, inte radonet i sig.
12 svar · 9,9k läst
E
Erik_X: Kontrollera i vattenarkivet om ån ingår i ett rensningsföretag. Ingår det i ett rensningsföretag så skriv ett brev till ordföranden i rensningsföretaget och begär rensning. Om din fastighet är delägare och företaget är vilande kan du väcka det och rensa efter vatten dommen.
4 svar · 1,7k läst
Larsa
Larsa: TS skriver ju att det är hål igenom hela brädan.... grus, broddar och spikskor känns inte så rimligt.
16 svar · 7,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Kan tänka mig att det blir kondens där du ser mögel eftersom väggen blir nerkyld av det öppna fönstret och sen slinker det in lite varmluft från det uppvärmda rummet samtidigt som luften blir rätt stillastående bakom en så stor och lång gardin. Du behöver nog få till bättre ventilation i form av luftflöde på de ställen där du har upptäckt mögel.
2 svar · 2,5k läst
·
K
Anonymiserad 22996: Var med om samma sak med ett soffbord från Ikea (lack tror jag det hette). Luktade så starkt att det fick stå ute (under tak) i några dagar. Sen hade doften avtagit.
4 svar · 8,2k läst
findus42
findus42: Isoleringen känner jag igen:sick:. Inte asbest men långtrådig glasfiber som svider och kliar om den tillåts komma närmare naken hud än tre meter. Inte rolig att andas in heller. Andningsmask och heltäckande klädsel så är det uthärdligt att riva bort skräpet. Det är för sådana tillfällen som jag har engångsoveraller i bilen. Mvh Findus
5 svar · 6,4k läst
·
H
hempularen: Puts innehåller normalt sett inte asbest. Jag tror att man tom. kan säga att så extremt ovanligt med asbest i puts, att du kan vara säker på att det inte är asbest. Men om det nu är mycket puts som lossnar, så är det lämpligt att använda skyddsmask. Allt byggdamm är onyttigt att andas in i större mängd.
5 svar · 16,6k läst
B
Byggdjuret: [citat] Jo det är klart luft som går genom filter måste vara mycket värre framförallt f7 klads Klassat :D
56 svar · 18,6k läst
·
B
Byggdjuret: [citat] Kim är en sann miljövän. Han kompenserar för sina kärnvapen :)
293 svar · 41,9k läst
·
I
Itaka: [citat] Hittade själv en lokaltidning från den 2:e maj 1945 med huvudrubriken "HITLER DÖD".
31 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.