Såg här såg det ut på vägen i hörnet bakom ena gardinen i sovrummet, var lite bakom den andra (inte hörn) gardinen också, fast inte alls lika mycket. Såg en grå fläck för 1-2 månader sen också, men torkade bort den för tänkte att det bara var lite smuts från de nyligen uppsatta gardinerna som skavt emot och samlat på sig smuts när det förvarats under flytten samt renovering.
Brunt hörn i rum med möjliga mögelfläckar på väggen och vita spår efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite längre upp på vägen var där även en parti i hörnet på ett par centimeter med en lite mer struktur, som ett riktigt tjock spindelnät.
En fläck och avskalad färg på ett hörn av en brunmålad väggyta som indikerar möjlig fuktskada.
Skapa konto
Vägg med misstänkt mögel längs en vertikal fog eller spricka med skiftande nyanser.
Skapa konto

Provade att torka bort det igen, och verkar ligga utanpå färgen, för ser inte rester av det när jag torkat av med lite papper med vatten + yes på (bara vatten funkade också bra). Dock påverkade det tyvärr nyansen på färgen något...

Rummet och helt nymålat (brunt, vi vill ha mörkt när vi sover). Har hållit på att renovera stora delar av huset under senaste halvåret, bl.a nya undergolv + flytspacklat in golvvärme i detta rummet och flera andra på ovanvåningen.

Huset är ett tegelhus från 30-talet, rummet är på ovanvåningen, så tycker varken det borde finnas någon fukt, eller något som kan mögla...

Till saken här att vi murat igen de flesta friskluftsventiler i huset och kört bland annat det fönstret i konstant vädringsläge de senaste månaderna för att kompensera. Kommer inom de närmsta veckorna driftsätta vår nya ftx-anläggning. Har haft lite problem med kondens på ruttorna när de krupit under nollan under vintern, annars inte märkt några fuktproblem.

Liten översiktsbild, fönstret brukar inte vara så mycket öppet.. men ville vädra ut ordentligt...
Mörkt sovrum med bruna väggar och grå gardiner i hörnet, golvlampa och delvis öppet fönster.
Skapa konto

Vad säger ni, är det mögel? Har jag något allvarligare problem, eller kommer det läsa sig med bättre ventilation? Borde jag inte ha gardiner mot den kalla tegelväggen? (dubbel tegel, ca 30 cm tjock inkl. puts)

Jag har satt ett par träreglar som distanser bakom sänggaveln, men minns inte att jag såg något konstigt där bakom när jag gjorde det för ett par veckor sedan.

Såg nu att där verkar vara fläckar bakom sänggaveln också nere vid golvet, ska snart få hjälp att flytta sängen så jag kan kontrollera (och torka rent).

Var uppe på taket för att se om det såg konstigt ut där, men takrännorna var rensade och såg inget fel på tätskiktet, väggen såg också hel och ren ut nerifrån marken när jag tittade upp på den.

Skaffade nyligen ett nytt hemlarm, rökdetektorerna mäter även fuktkvot, den säger att vi just nu har RF 40% i det rummet, alla rum ligger mellan 34-44% RF, vinden ligger på 51%. Så allting verkar ju vara inom goda säkerhets marginaler.

Jag funderar på om det kan vara fukt som kommit upp från flyttspacklingen, hade kört ett par veckor med byggfläktar och öppna fönster här innan vi la parketten i julas, så tycker det borde varit tillräckligt torrt.

BirgitS
Kan tänka mig att det blir kondens där du ser mögel eftersom väggen blir nerkyld av det öppna fönstret och sen slinker det in lite varmluft från det uppvärmda rummet samtidigt som luften blir rätt stillastående bakom en så stor och lång gardin. Du behöver nog få till bättre ventilation i form av luftflöde på de ställen där du har upptäckt mögel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.