Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Hade en bekant över som sa att jag hade svartmögel på några plankor på golvet hemma, nejnej sa jag men blev såklart fundersam och orolig senare..
Det är ett jätte gammalt golv, i övrigt ganska slitet och isärtorkat. rör sig om ca 5plankor kanske, av kanske 60st.
Vid när titt tycker jag det inte ser svart ut, dessutom är det hål rätt igenom virket där "prickarna" är.
Men bedöm ni, om det inte är mögel har jag ändå inte en susning hur hålet dykt upp, slitage?
Det är ett jätte gammalt golv, i övrigt ganska slitet och isärtorkat. rör sig om ca 5plankor kanske, av kanske 60st.
Vid när titt tycker jag det inte ser svart ut, dessutom är det hål rätt igenom virket där "prickarna" är.
Men bedöm ni, om det inte är mögel har jag ändå inte en susning hur hålet dykt upp, slitage?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det hål genom hela brädan? Kan inte tänka mig att det är svartmögel, men är det hål rakt igenom är det ju ett skadedjur som gjort hålen. Förhoppningsvis innan golvet lagts.... men varför lägga ett maskätet virke?
Sen rent generellt så ser väl de flesta lackade furugolven ut sådär efter ett antal år med slitage.
Sen rent generellt så ser väl de flesta lackade furugolven ut sådär efter ett antal år med slitage.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Larsa skrev:
Är det hål genom hela brädan? Kan inte tänka mig att det är svartmögel, men är det hål rakt igenom är det ju ett skadedjur som gjort hålen. Förhoppningsvis innan golvet lagts.... men varför lägga ett maskätet virke?
Sen rent generellt så ser väl de flesta lackade furugolven ut sådär efter ett antal år med slitage.
Jaa verkar ju vara någon trämask? Haha. Bör jag vara orolig ? Golvet är nog sedan 1970.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tror inte du behöver oroa dig. Maskarna på - 70 talet maskade så mycket så de nog lugnt
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jag har exakt samma golv men ifrån 1930, ser exakt likadant ut som ditt fast änn mer slitet 
Det är inte mögel (hade bes. för 3 år sen)
Det är inte mögel (hade bes. för 3 år sen)
Är det bara på en fläck?
T.ex. vid hallspegeln eller i gångstråk, då kan det vara märken från klackar från den tiden då skomakaren satte dit klacken med några små stålspik. Var det dålig kvalité på klackmaterialer slets det fortare än stålspiken.
Se det som patina det förhöjer värdet på golvet.
T.ex. vid hallspegeln eller i gångstråk, då kan det vara märken från klackar från den tiden då skomakaren satte dit klacken med några små stålspik. Var det dålig kvalité på klackmaterialer slets det fortare än stålspiken.
Se det som patina det förhöjer värdet på golvet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vänd på frågan, varför i hela friden skulle det vara mögel där?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
tja om inget har förändrats sedan 70 talet så känns det som att eventuella mögelsporer eller maskar har lagt ner verksamheten. Annars kan det vara något helt annat som mer har att göra med människan.
Men oro? Nej det tycker jag inte. Du får göra med din oroa som maskarna.. låta den slingra iväg till andra ställen.
Men oro? Nej det tycker jag inte. Du får göra med din oroa som maskarna.. låta den slingra iväg till andra ställen.
Det är definitivt inte mögel.
Det ser inte heller ut som ngn träinsekt (strimmig el tvärstrimmig trägnagare).
Tycker det ser ut som små spikhål.
Kan det vara att några brädor varit begagnade, el har det legat t ex masonit och golvmatta ovanpå från början?
Man använde tätspikad tunn masonit på brädväggar förut. Tror inte man spikade golven, men det vågar jag inte svära på. Och med förut menar jag före 70-talet. Samma sak med tunna brädgolv. De var ju oftast avsedda att vara just undergolv, dvs inte synliga. Då var det heller inte så noga med utseende.
Hur som, det är ett fint gammalt inslitet brädgolv med patina. Finns absolut inget att oroa sig för. Du hade rätt och din bekant fel.
Det ser inte heller ut som ngn träinsekt (strimmig el tvärstrimmig trägnagare).
Tycker det ser ut som små spikhål.
Kan det vara att några brädor varit begagnade, el har det legat t ex masonit och golvmatta ovanpå från början?
Man använde tätspikad tunn masonit på brädväggar förut. Tror inte man spikade golven, men det vågar jag inte svära på. Och med förut menar jag före 70-talet. Samma sak med tunna brädgolv. De var ju oftast avsedda att vara just undergolv, dvs inte synliga. Då var det heller inte så noga med utseende.
Hur som, det är ett fint gammalt inslitet brädgolv med patina. Finns absolut inget att oroa sig för. Du hade rätt och din bekant fel.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 60 inlägg
Är det inte bara slitage från någon/några som gått med grusiga skor ett antal gånger? Som gjort hål i lacken och sedan kommit skit ner i trät som blivit svart (smutsigt).
