Hallå, jag bor i ett hus från sent 60tal sen några år tillbaka. Runt om huset har jag några sprickor i själva sockeln/källarfasaden. Några är minimala och ser hur att ha uppkommit genom att ha borrat hål in till källaren. Men det är 3st som känns mer rejäl, 0.5cm kanske.
Har aldrig oroat mig över dom förens nu, plötsligt livrädd att huset är påväg att rasa ihop ???
På besiktningen förekom det i protokollet "sprickor förekommer". Besiktningsman tyckte jag skulle göra.
Hur gör jag det och med vad ? Finns det läge till panik ?
Har aldrig oroat mig över dom förens nu, plötsligt livrädd att huset är påväg att rasa ihop ???
På besiktningen förekom det i protokollet "sprickor förekommer". Besiktningsman tyckte jag skulle göra.
Hur gör jag det och med vad ? Finns det läge till panik ?
Någon med koll? Känner lite panik
Här är dom
Okej, när uppkom sprickorna? De små tycker jag ej du ska vara orolig för men de stora borde du fylla i med husfix eller ett spackel. Då kan du ju se om det rör på sig.
Har du källare? Är dom genomgående?
Själv misstänker jag att sprickorna speciellt den stora har uppkommit efter dräneringen. Orolig ska du inte vara om dom inte rör på sig, annars tar du dit en expert som kan granska det grundligare.
Själv misstänker jag att sprickorna speciellt den stora har uppkommit efter dräneringen. Orolig ska du inte vara om dom inte rör på sig, annars tar du dit en expert som kan granska det grundligare.
Vet ej säkert, före jag köpte huset iallafall. Enligt tidigare ägaren har han haft de så länge han kan minnas. Tror ej de för på sig tycker de ser likadan ut som tidigare. Kan tyvär inte se om dom är genomgående är uppreglade väggar inneG Ganescha skrev:Okej, när uppkom sprickorna? De små tycker jag ej du ska vara orolig för men de stora borde du fylla i med husfix eller ett spackel. Då kan du ju se om det rör på sig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hus rör sig hela tiden. Att det uppstår sprickor är normalt sett ingen fara.
Jag har sprickor i mina väggar som rör sig med årstiden.
Om du ändå känner dig orolig, så håll koll så att de inte växer synbart
Oroa dig inte!
Jag har sprickor i mina väggar som rör sig med årstiden.
Om du ändå känner dig orolig, så håll koll så att de inte växer synbart
Oroa dig inte!
Ok tusen tack, ska jag laga dom med något elastiskt ? Isf vad ?B Byggdjuret skrev:
Själva putsen hur långt ner ska man ha puts, under backen? Har ställen där putsen släppt närmast backen
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag skulle nog ha lagat dessa med vanligt putsbruk eller liknande. Men inget extra elastiskt. Men jag är ingen expert på puts
Klicka här för att svara