Har fått en vattenläcka under diskmaskinen. En besiktningsman har mätt upp fukt i golvet och meddelar att klickgolv, underliggande plastmatta och spånskivan under måste tas bort så att fuktmätning i betongen under kan göras. Huset är från ca 55.
Såklart svårt att säga men tror ni det är asbest i mattan? Finger pekar på en hörna av en skadad plastmatta, vilande på en spånskiva, möjligen påverkad av fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprullad plastmatta med möjlig vattenskada och synliga slitage, misstänkt för asbest, från ett äldre hus.
Skapa konto
Delvis avlägsnat golv med synlig plastmatta och fuktspår på spånskivan.
Skapa konto

BigR
Om jag inte visste skulle jag utgå ifrån att det är asbest i lim från 50-tal. Men det är inte mycket till hjälp med någons tro baserat på några bilder. Du får skicka en bit på provtagning om du vill veta. Du kan googla företag.

Ser ut som en plastmatta från 80-talet. Kan inte tänka mig att den är limmad med något asbesthaltigt lim.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Finns inget som tyder på att limmet skulle vara asbesthaltigt, svartlim är svart.
Fram till 1977 innehöll vinylmattor oftast ett vitt kartongliknande lager med asbest som "bärare" av vinylskiktet.
Tror (observera tror) inte att din matta har något asbestlager. Tycker det ser ut som undersidan är präglad med små runda upphöjningar. De asbesthaltiga mattor jag sett har varit helt släta under.

Som sagt var; Mattan ser för ny ut för att vara från asbesteran. Även limmet ser modern ut. Det som syns på undersidan av mattan verkar vara ytskiktet på spånskivan som har följt med, inte något fiberförstärkt lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.