Tyvärr var det samma effekt förra lördagen vid samma tid.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Earth hour gör inte någon skillnad i praktiken.
Det gör skillnad genom att öka människors medvetandegrad.
 
  • Gilla
Peternow och 6 till
  • Laddar…
Med det var en bra "kvällsblaskarubrik" :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Släcka lampor i earth hour, ja då kan man med gott samvete ha tänt dygnet runt i övrigt, man har ju deltagit och varit en bra människa... Lite religiöst, som att bete sig som ett svin på fre-lö för att man ändå går å biktar sig på söndag.
 
  • Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
Hade väl varit bättre att man stoppat ett par tusen vindkraftverk, så hade vi dessutom sluppit de blinkande röda lampornas tyranni en stund.

En kärnreaktor är knappast något man knäpper av och slår på en gång i timmen.

Vet ni förresten att det län, där invånarna är mest positiva till vindkraft är det län där det finns minsta antal verk "per capita"?
Just det, Stockholms län naturligtvis. En god illustration till begreppet NIMBY.
Där fanns år 2011 6 stycken, nu lär det vara "hela" 9.

I min lilla kommun, Laholm, fanns det 63 stycken 2011. Nu är det nog ett tiotal till.

Källa:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=yaKn_c0WrQCOPgN2HKTPHw&bvm=bv.63808443,d.bGE
 
  • Gilla
Pedars och 8 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hade väl varit bättre att man stoppat ett par tusen vindkraftverk, så hade vi dessutom sluppit de blinkande röda lampornas tyranni en stund.
Fast dom kostar inget att köra. Vindkraftverken stägs inte ens av när elpriset är negativt, vilket händer ibland i Danmark.

KnockOnWood skrev:
Vet ni förresten att det län, där invånarna är mest positiva till vindkraft är det län där det finns minsta antal verk "per capita"?
Just det, Stockholms län naturligtvis. En god illustration till begreppet NIMBY.
Samma med varg.

Inte för att vi har några på Gotland.

Däremot vindkraft. Får nog säga att folk här är hyfsat positiva, speciellt sedan man började med vinstdelning till de närboende.


O2 har för övrigt redan varit avstängt i evigheter, och lär inte komma igång förrän till hösten. Där kan man snacka om Jordår istället. ;)
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Vet ni förresten att det län, där invånarna är mest positiva till vindkraft
Är det verkligen Stockholm? I din källa hittar jag bara stöd för mängden verk, inte befolkningens inställning. Och en snabb googling gör att jag hittar detta:

http://www.som.gu.se/digitalAssets/...--sikter-om-olika-energik--llor-1999-2012.pdf

Enligt den är per 2012 såväl 'östra mellansverige', 'västsverige' och 'övre norrland' mer intresserade än stockholms län (Tabell 5). Låt vara med ganska liten marginal, kanske inte ens statistiskt säkerställd. (Dock säger rapporten att 'de tre storstäderna' är intresserade, men då vet vi ju inte vilken av de tre som bidragit mest...)

Men du kanske har bättre källor och då lyssnar jag gärna.

Som lite perspektiv på NIMBY (som jag iof. tror du har rätt i är applicerbart på stockholm, men hävdar att det gäller på Sverige som helhet, inte bara här...) kan jag säga att jag som just nu sitter på landet, med nära nog siktavstånd till Forsmark, och har en liten stuga uppe i Norrland ändå är klart positiv till såväl vattenkraft som kärnkraft, trots dess avigsidor som jag har "in my back yard". Nu är ju ett sampel ingalunda talande för populationen, men så tänker jag...
 
  • Gilla
Joojje och 1 till
  • Laddar…
" Vi har gjort en uppskattning av elförbrukningen och bedömningen är en minskning på cirka 160–200 MW under Earth hour. Förbrukningsminskningen motsvarar cirka en procent av förbrukningen en normal dag i mars, säger Olof Klingvall, pressekreterare på det statliga affärsverket Svenska kraftnät som övervakar stamnäten för el i Sverige.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Enk Projektet skrev:
" Vi har gjort en uppskattning av elförbrukningen och bedömningen är en minskning på cirka 160–200 MW under Earth hour. Förbrukningsminskningen motsvarar cirka en procent av förbrukningen en normal dag i mars, säger Olof Klingvall, pressekreterare på det statliga affärsverket Svenska kraftnät som övervakar stamnäten för el i Sverige.
Tur att det är så liten andel, hade det varit verkligt stora fluktuationer hade det varit svettigt i kontrollrummet på SVK och vi hade riskerat en blackout om reglerkraften inte räckt till. Det första året stödtände jag några lampor för att underlätta balansansvariges roll (eller var det bara för att se om någon blev irriterad?).

imho: Energibesparing är bra, Earth hour är det inte (och riskerar dessutom att göra så att vissa tror de "gjort en insats")
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Fånigt påhitt redan från början....först stort fokus på att alla ska sätta i LED för att spara energi...det är ju bra men tyvärr en väldigt lite del av dom flesta personers totala förbrukning...och på det så ska man sen släcka sin LED som ändå inte drar någonting.....näe...slå av värmen 4-5 timmar i jan-feb istället.... alt kylan i juli-aug... ;)
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
...Energibesparing är bra, Earth hour är det inte (och riskerar dessutom att göra så att vissa tror de "gjort en insats")...
Håller med till fullo. Min egen högst overifierbara statistik säger att det är de som hakar på Earth Hour är total aningslösa övrig tid.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Earth Hour stängde ett kärnkraftverk, det gjorde en kvarglömd dammsugare också!
 
  • Gilla
toolman77 och 5 till
  • Laddar…
M
KnockOnWood skrev:
Vet ni förresten att det län, där invånarna är mest positiva till vindkraft är det län där det finns minsta antal verk "per capita"?
Just det, Stockholms län naturligtvis. En god illustration till begreppet NIMBY.
Där fanns år 2011 6 stycken, nu lär det vara "hela" 9.
Stockholm har väl inte så många bra platser för vindkraftverk? Å andra sidan kanske de kunde dämma upp Mälaren och bygga vattenkraftverk :-)

ps. Pröva ordet färst, då det syftar på antal istället för storlek som minst gör. (få, färre, färst jämfört mot liten, mindre, minst) :D :beer:
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.