Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
husisen: [citat] Hej! Vi fick för en tid sedan reda på att det är våra syllar som luktar. Det enda att göra är att ta bort dom för att få bort lukten... inte helt gratis arbete tyvärr.
martin43: Ja sen skulle jag förstås starkt rekommendera att du ställer in ett el-element och en temp/fuktmätare bums.
Vatthagen: Jag förstår att det måste ha luktat, det vita du ser på väggen är en typ av saltavlagring som blir pga fukt som kommer utifrån, så där ser det ut på vår fristående garagevägg, fast värre. Det kommer fukt som rinner på vår garagevägg, får putsen att krackelera vid temperaturväxling och så tar det sig in genom stenarna, har man sedan plast innanför blir det ju även en
sepani: [citat] Ganska dåligt med dränering (den e gammal). Men det kan ju inte bero av det att tumlaren luktar? Helt torrt i tvättstugan f ö.
Fdriver: [citat] Den där takventilen verkar inte fungera något vidare bra, du kan evakuera fukt med fuktstyrda takfläktar och det rekommenderar jag er att köpa samt att slipa om taket och måla med en bättre fuktbeständig färg än den som målaren säger sig ha använt.
miawik: [citat] Ja, anoZonas som provet har analyserats hos, rekommenderar mig att flytta ut pga hälsofarliga halter. Men eftersom hyresvärd och fuktsanerings företaget inte vill uttala sig huruvida det är ohälsosamt att vistas i lägenheten, vill jag ha hjälp o råd av ngn mer...
Ken Rund: [citat] På 80-talet konstruerade en ingenjör Manneson i Jönköping ett sånt hus. (Före internet så går nog inte hitta info på nätet om det). 3mm plåt, 2 mm hade räckt. Stolpen släpptes ner vreds 90 grader, klick så satt den fast... Mellan väggarna var polyuretan, varmluft gick under golvet o ut under fönsterna. Bärande ytterväggar, dvs innerväggar gick sätta/flytta hur som
Oldboy: Hello Rosemary, Wellcome to the Swedish site for houseowners and builders. A normal wall in Sweden might be like this: https://www.google.se/search?q=ytterv%C3%A4gg+konstruktion&rlz=1C1AFAB_enSE489SE489&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwilyrjZ3dDZAhUBiSwKHdUtAVoQsAQIVQ&biw=1600&bih=769#imgrc=RWBEL-uLAzbo8M: The most common insulation material is glas wool insulation. Sommer houses are in
Plupp 170879: Av ren nyfikenhet, hur slutade detta? Kan i sammanhanget nämna att vi upptäckte mögel och tapetsläpp på ungefär samma ställe i vårt suterränghus som är byggt -70. Min teori är att det till stor del beror på ingjutna elementrör som går under mellanväggen som skiljer pannrum och gillestugan åt. Det jag tror sker är såkallad omvänd fuktvandring. Har nu påbörjat att riva ut allt
skutten11: Då är det nog så som du säger med F.D pannrum och väggen , är det skapligt i övriga källaren efter så lång tid , är det nog ingen fara
dalldall: [citat] Hej. Känner igen mig helt i hur du känner. Vet inte vad jag ska göra här hemma. Känns som huset gör oss sjuka
Tjoa: Beroende på hur du använder garaget får du antingen börja ventilera mekaniskt eller avfukta. Vistas människor där längre stunder bör du ventilera. Annars räcker avfuktning.
Cold Gin: Sista uppdateringen. Problemet är löst. Det va tvättmaskinen som står i groventren i rummet jämte köket. Har kört den med krossade dismmaskinstabletter och klorin i några omgångar o det verkar ha löst problemet.
Fannys: [citat] Jag tipsar bara om ett företag mer stor erfarenhet och som ger gratis rådgivning utan att pracka på en prylar.
Tjoa: Om det bara handlar om inomhusluften och värmen men det inte finns några direkta problem hade jag letat upp en riksbehörig funktionskontrollant ventilation som jobbar på konsultbasis. Är det ett komplext inomhusluft kvalite problem i form av fukt, mögel, svårtydda symptom hade jag pratat med någon som är ansluten till Swesiaq och använder den modellen.
Pagno: [citat] Findus har rätt i sin beskrivning, jag gjorde en miss i skrivandet, det enda material som man använder relativ fuktighet som mätning är betong, eftersom ballasten är sten och inte absorberar fukt. Själv arbetar jag med torkning av snickerivirke/ möbelvirke..:oops: så jag borde veta att använda mig av korrekta termer. Hur som helst, dina mätresultat är helt okej. Mvh P-A
Byggdjuret: [citat] De är inte så lätt alltid att komma ihåg att skriva allting.
Daniel.O: [citat] Okej jag tackar för svaret. Förstår att det är svårt att säga något med säkerhet då det finns så lite fakta. Tror ni att det finns någon risk för vittring av grunden p.g.a. detta?
Janne82: Hej! Vill bara posta en uppdatering om detta, det visade sig att föregående ägare satt igen tilluftsventliationen på flera ställen då dom tyckte det drog för mycket..............man kan ju börja undra vad det är för fel på folk.....Vi hade alltså knappt nån tillförsel av friskluft till lägenheten. Nu har vi öppnat upp ventilerna igen och det är inga problem alls :) Slutet gott
G-bygg: Tack för infon. Blir att slappna av och basta i lugn och ro.
henke_benke: [citat] ett toppen matrial. lätt att bearbeta
Byggdjuret: [citat] Folk betalar mycket mer för att du sanerar vinden än tvättar vinden...
Bernieberg: Lider verkligen med dig i alla tråkigheter! För något år sedan fick vi en vattenskada i bjälklaget mellan bottenvåning och källare. Upptäckte det genom att lysrörsarmaturen i källaren var vattenfylld... ett avloppsrör som rostat sönder. Jag började ganska omedelbart riva från källarhållet för att lokalisera problemet. Putsat tak på vassmatta, sen råspont och så kutterspån i
Leif i Skåne: Självklart finns det asbest där! :crysmile: Det finns över allt var du än mäter på jordklotet finns det 20-100 fiber / kubikmeter luft och det är vad du andas in per timme. Men mänskligheten har inte dött för det. :geek: Du kan vara lugn, det finns inte mer asbest där än vad du träffar på ute i samhället. Läs tidigare trådar.
sir_daniel: Min syster köpte för 2 år sedan ett hus från 40-talet, odränerat sedan dess med allt vad det innebär. Hela källaren var dels full med skit (gamla möbler, textil o annat mög som passerade bäst före på 80-talet..) vi körde dels med avfuktare modell större i 1 månad (kopiösa mängder vatten kom ur den), rev ur allt ner till betongen och dränerade hela huset. Sedan blästrade vi bort