F
Fdriver: Om du har tillräckligt mycket "material" kvar så skrapa ihop det och värm i en sked under ett stearinljus och se om det smälter och hur det luktar. Det kan vara så enkelt att det är en utspilld matdosa från en byggare eller en kaffeslask.
9 svar · 1,7k läst
·
C
Cold Gin: Svårt att se mögel på isolering om det inte är ordentlig fuktskada. Här är som sagt allt synligt borttaget. Att det luktar gammalt i ett 50 år gammalt hus är ju väl medveten om men att det luktar fukt/mögel är ju inte bra vare sig hur gammalt huset är. Dock har jag nu damsugit upp (inte vanliga damsugaren) och tagit bort damm o gipsrester. Även dragit bort en del isolering och just
5 svar · 1,7k läst
·
O
Odjuret: [citat] Japp så är det å äga hus! Du har fått en ny busig vän som älskar att hitta på hyss! Det bästa man kan göra är att skratta!:D
9 svar · 4,7k läst
S
Stefan1972: [citat] Är det en liten ö så kan man ju livligt föreställa sig att "importen" av gener från närmaste fastland är liten och att det också bidrar till att de är friska. De flesta allvarliga sjukdomar är nog ändå genetiska. Även renlevnadsmänniskor kan dö i cancer i 50 års åldern likaväl som storrökare kan puffa ända in i det sista. Så förekomsten av asbestfibrer i den normala
19 svar · 3,9k läst
PNO
PNO: Enligt saneringsfirman som tog hand om asbest i min källare så var asbest i rörisolering i form av ett orange, nästan pulverliknande material som användes vid böjar och T-rör. Det som ser ut som glasull som i dina bilder menade de är just glasull. De kollade genom att försiktigt sätta kniven i alla krökar och T-rör och se om det kom ut något orange. Gasväv och gips är det utanpå
10 svar · 4,1k läst
·
O
Odjuret: Japp som ovan, bara att tvätta med något bra medel och sedan måla om. Se dock till att ta bort orsaken till möglet.
3 svar · 1,2k läst
P
Putte81: [citat] Tack för svar! Ja, givetvis vill jag att entreprenören mäter ordentligt,och jag själv tänkte också dra i en mätare på några ställen (blir o riva upp plasten på invändiga väggarna för att kunna mäta korrekt. Stommen har stått med råspont och underlagspapp sen 21 dec, allt är så täckt det kan vara med plast och presenningar utvändigt. Hammarbandet ser ut att vara täckt
3 svar · 3,0k läst
L
Liteavvarje: Då fordras det en ventilation bakom tillkommande vägg för att ta hand om fukten , blir lite som akutjobb och dessvärre finns problemet kvar och kan bli större när varm luft kommer in bakom
1 svar · 1,7k läst
K
Kojak: [citat] Muterad vägglus, korsning mellan asiatisk vägglus och kackerlacka från Mellanöstern
13 svar · 10,4k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Å fy. Ja det visar ju verkligen att man aldrig kan veta säkert. Sannolikhet är en sak, men ibland sker ju det mindre sannolika lika fullt. Om TS vill kan han/hon ju skicka prov på analys, kan kanske vara värt några hundralappar för att slippa behöva noja.
6 svar · 7,2k läst
·
Valkyr
Valkyr: AT connection är ju en silikonfri fogmassa, så att kalla det silikon är direkt fel. Dessutom en fogmassa som har ganska lång genomhärdningstid om man är van vid målarfog eller silikon. Vad färgskiftningen beror på kan jag tyvärr inte komma på annat än att den tar längre tid på sig att torka i vinkeln?
7 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: För att få fler förslag/idéer så posta om dränering, då når du nog de flesta som har kunskap om det. Glöm inte bilder, och övriga data och förutsättningar. Ju bättre du specificerar förutsättningarna och slutmålet, desto bättre råd kan du få. Jag tror att du behöver reda ut var vattnet kommer från, och om dränering och dagvatten fungerar. Att gjuta in gamla rör med okänd
12 svar · 4,8k läst
L
Lärospånet: Som tidigare nämnt - använd halvmask med dammfilter. Finns mycket skräp i byggdamm. Färgen kan innehålla t ex bly, mm. Asbest kan dessutom dyka upp där man minst anar, t ex övertäckta urbruktagna elinstallationer mm.
6 svar · 16,0k läst
·
C
Crapbag: [citat] Tack för tipset, ska ta en ordentlig titt!
8 svar · 4,4k läst
·
O
Odjuret: Jag hade själv hellre valt det företag som väljer att dra en skruv rätt igenom istället för att ta in en forma som plockar ner hela taket för ett antal tusenlappar medans man själv för helt andra kostnader när det gäller taket.
11 svar · 5,7k läst
N
Wand: Tror mitt "tips" kan jämföras med att ta med bästa högaffeln till fronten, vid ett kärnvapenkrig. :crysmile: (Inget ont menat till nån, det var bara jag som inte tyckte det var så märkvärdigt;))
28 svar · 7,0k läst
·
useless
useless: Det finns många sorters rötsvampar. Det finns en del sidor på nätet med bilder på olika svampar och dess angrepp där man kanske kan se vilken man har drabbats av.
3 svar · 4,7k läst
·
D
D746: Enda egentliga anledningen är att det blir smidigare, ser precis hur isoleringen hamnar och slipper jobba från vinden när inte vindpappen är ivägen. Tanken var sen och häfta fast vindpappen på insidan av innertakskivorna, innan man skruvar upp dom, blir ju en liten glipa mellan varje skivkant i vindpappen då, men det känns försumbart. Eventuellt fästa vindpappen i glespanelen och sen
4 svar · 6,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Berätta mer om allt så jag kan förstå bättre tack.
3 svar · 948 läst
useless
useless: I ett hus från Asbesteran kan man förvänta sig att det finns asbest lite här och där, så det kan aldrig vara dolt. Sen verkar det ju vara ok att påstå vad som helst vid en försäljning, så det är ofarligt att hävda att man har gjort en total asbestsanering...
9 svar · 1,7k läst
Ljus
Ljus: Håller med! Ser ut som gammalt lim.
4 svar · 1,9k läst
·
S
skogstomten: 3hål borrade för 10år sen är inget att vara orolig för. Är en "begränsad" mängd asbestdamm som kunnat komma från de små snittytorna vid borrningen. 3 hål med en 70mm dosfräs är som ett enda 65cm sågsnitt i motsvarande skiva. Dvs att man kapat EN skiva EN gång för 10år sen i det rummet. De som fått skador av asbest har i regel yrkesmässigt jobbat dagligen i många år med tex
25 svar · 42,5k läst
B
brandklipparen: Tack för svar frustrerande inte komma på vad det var.
5 svar · 4,1k läst
·
K
Konradsson87: [citat] Smakar salt. Tänkte helt enkelt bara skrapa bort det där och låta det vara. Eftersom det bara var bakom garderoben som låg kloss emot undrar jag om det är den som är orsaken i och med resten av hela väggen är jättefin
22 svar · 4,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bättre ventilering?
4 svar · 2,1k läst
S
slurppe99: [citat] Nej det heter Stockholmsvit på målarspråk. Det finns faktiskt att beställa.
19 svar · 8,9k läst
·
D
D746: Utifrån och in: Ny lockfasad, vindpapp, gullfiber, gammal fasad, gullfiber, innervägg. I vissa väggar består dom två sista stegen av spånisolering och plankvägg.
12 svar · 10,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Förra ägaren till vårt hus slog i några små spikar på sidorna i trappöppningen, i övre bjälklagshöjd, och la tunna frigolitskivor där.
4 svar · 3,5k läst
S
sblixten: Gör som ovan beskrivit med sandpapper och olja, men stryk gärna på någon mögeldödare först.
7 svar · 4,2k läst
·
T
TheGame: Ser ut som fuktskador svårt att.säga
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.