Hej!

Anlitade en lokal firma för att bygga ett kallförråd åt mig på tomten och förrådet stod klart i augusti förra året.
Nu i helgen när jag skulle plocka ut lite saker så upptäcker jag att nästan hela förrådet är täckt av mögel, det är råsponten och reglarna som är täckta.

Har byggarn något ansvar i detta eller landar det i knät på mig?
Om det är mitt ansvar, vad gör jag?

Det finns idag ingen ventilation insatt utan det hade jag tänkt att göra nu till våren, är det det som spökar?
Förrådet är inte byggt helt tätt så lite drag bör det vara trots allt.

• Mögeltillväxt på trävägg och reglar i ett nybyggt kallförråd utan ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kallförråds inre hörn med mögelskador på råspont och reglar, ingen ventilation syns.
    Skapa konto
  • Vägg av råspont med synligt mögel och mörka fläckar, indikerar fuktproblem i nyligen byggt förråd.
    Skapa konto
  • Vägg av råspont med mögel, synliga reglar, utan ventilation i kallförråd.
    Skapa konto
Ganska säkert beror det på bristande ventilation. Du bör ha intag + utlopps- ventiler för att få cirkulation. Helst placerade diagonat i rummet. Fixa ventilation. Tvätta bort mögel och ev. måla med färg, som kan släppa igenom fukt.

Okej, tack!
Eftersom det endast är råspont räcker det att då sätta ett ventilationsgaller likt nedan?
Hur ska dessa placeras, nedtill vid dörren på framsidan och upptill på baksidan?
Till vänster och förrådet (öst) så växer en stor thuja så vet inte om gavel-gavel är aktuellt?

• Rund ventilationsgaller i rostfritt stål mot vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Förråd med markerade väderstreck, råspontklädd fasad, svart tak, belägen i en trädgård.
    Skapa konto
Försök få det ungefärligt på diagonalen t.ex. "ut" uppe till höger på västsidan och "in" nere till vänster på norrsidan.

Okej!
Ska jag tvätta rent eller åtgärdar det sig själv med rätt klimat i förrådet?

Att tvätta rent och eventuellt att måla/ betsa är ju mer en smaksak för utseendet än för funktionen. Beror ju mycket vad du tänker för användningsområde för förrådet - är ju kanske skillnad om det är stolsdynor av tyg eller spadar, spett och gräsklippare, som ska förvaras.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.