Fönster & Dörrar
cecar33: Ta det lugnt med rivning. Gör ett inspektionshål som du lätt kan laga för är det endast marginellt med fukt så se till att det får torka ut. Men börja med att förhindra att mer vatten tränger in tills du vet omfattningen av skadan. Därefter såga ett hål lagom stort (10x20 cm kanske ) för att kunna kolla, ett i varje fack på var sida golvbjälkarna.
zalkin: Tack för tipsen 123abc. Ska kolla lite vad de andra tycker men jag tycker själv att det kan vara värt en investering för att göra det svårare att bryta sig in. Bra idé med summern!
JPM: Man får inte göra system på ex. OFG, D12. Du måste köpa ett låssystem. En låssmed som gör system utan att det är ett system riskerar att bli av med sin licens....
vectrex: Helt omöjligt att svara på utan att veta mer detaljer om konstruktionen av huset.
josefagren: Tack för svaren, Tanken (från trafikverkets sida) är ju såklart att det skall bli tystare, inte snyggare. Alternativet är att trafikverket kommit hit och monterar ett extra ljudglas på befintliga fönster gratis. Jag vill däremot hellre göra det själv och byta mina (enligt mig fula) fönster i samma veva och få subvention för att kunna välja ljudklassad variant. Men eftersom det inte
AnneFi: Vi har faktiskt köpt fönster till vind och källare på skånska byggvaror. På bottenplan har vi tänkt att välja någon annan tillverkare sp eller ekstrand tror jag de hetet. Våra dörrar är från yeldwen
Oldboy: [citat] Är tveksam till att det blir helt bra. Tror inte att du kommer att få betsen att ta på det bruna om det är lasyr, och om det tar så kommer det förmodligen att bli ännu mörkare. Det sista gäller förmodligen också om det är betsat tidigare. Det kan kanske gå om du hittar en bets som stämmer otroligt bra med den gamla, och då inte målar över den gamla utan bara kompletterar
Rooney: Vi har en vanlig altandörr av märket Salamander Streamline. Vi kan låsa altandörren både från insidan och från utsidan med samma nyckel.
Odjuret: Vill någon ta sig så är de inga problem.... Då får man som sagt bosätta sig i en bunker utan dörrar och fönster... Bara en liten lucka för mat.... Men de som verkligen vill ta sig in... vet att man har Mona-Lisa på väggen och en rembrandt under sängen.... 3minuter är nån magisk gräns...
JPM: Vem är tillverkaren.... En säkerhetsdörr som inte stänger utan att den ska modifieras i slutblecket kan riskera att tappa sin klassning. Tillverkarna brukar vara noga att påpeka detta. De bör ju faktiskt känna till vad de har för usla montörer. Det är också en gåta att hyresvärden vill godta detta.
123abc: Utan bilder så är det svårt att gissa vad de beror på men det vanligaste med fönsterdörrar är att gångjärnen ger efter med tiden och kan behöva bytas men även spanjoletten kan vara sliten eller trasig.
tacho: Uppföljning av tråden: Dörren sitter på plats efter att jag kapat 10 mm i överkant och 8 mm i underkant. Dessutom tog jag bort ~10 mm av överstycket, så totalt fick jag kapa ca 28 mm för att få in hela paketet. Inga problem alls att såga i dörren med sänksågen. Tackar för all hjälp! Bifogar även en bild för er alla att njuta av ;)
Oldboy: Kan det vara så att luften kommer mellan karm och vägg pga dålig drevning?
Masken84: Hej du behöver en vredskylt till insidan Assa 4356 vreskylt och en ny ´cylinder 712:a ASSA oh täckkåpor till det 3212:1 Assa. Hade nog bytt kista med ser ut som det är den gamla som gik o öppna med bladmått
Masken84: Tjocklek på karm vara allt från 92mm, 105mm eller 110mm. beror vilken tillverkare.
fahlis: En alternativ lösning är en utanpåliggande skjutdörr. Visserligen inte lika elegant, men kan utan svårighet monteras i efterhand om det finns en ledig väggyta bredvid öppningen. Billigare också.
Fred vom Jupiter: Kan det vara klassiska Saxi ni har? Företaget finns faktiskt kvar och kan troligen utföra service. Min fasters svärfar jobbade där på 70-talet. http://www.saxi.se/se/Vikväggar/Typ%20A.asp
pelpet: Jag hade lyxat till det och sett till att hela partiet blir så öppningsbart som möjligt, och att altanen utanför har en höjd som matchar golvet inne rätt bra. Då får man en flytande övergång mellan inne och ute. Verkar hur härligt som helst att ha.
engs: [citat] Tror att en förklaring ligger i att några få tillverkare har i stort sett hela marknaden. Inwido som har ett helt gäng varumärken under sig, har 45% (enligt länken nedan, inget jag grävt djupare i) av marknaden. Upptäckte det när jag försökte ta reda på vad det var för fönster vi hade för att kunna komplettera med samma modell där det inte är bytt än. Blev inte så
henrikgran: Täta vid innerbågen och inte vid ytterbågen för att undvika kondens
henrikgran: Om man skall återgå till frågan om just fönster så rekommenderar jag glaskasset som är limmad i bågen. Annars är det bara att plocka bort den utvändiga glaslisten och sedan lyfta ur glaset. Med en limmad kasset är det betydligt svårare, tro mig :) Sen finns det speciella fönsterlås man monterar invändigt. Vill man kan man även sätta extra stängningsbeslag. Detta gör inte
Kromo: Tack ja det verkar vara en sådan nu gäller det bara att hitta rätt storlek.
Jerpa: Ett tillägg är att det är inte jag som valt att ha det så här. Inte min morfar heller som jämt bott i huset, utan det gjorde nån av de vi lånade ut huset till. Varför dom gjorde så, ingen aning.
Demmpa: Köp (ek)bitar och fräs egna trösklar med hjälp av en överhandsfräs. Vi gjorde så i bostadsrätten vi bodde i för flera år sedan.
SSSS: [citat] Tack! Var precis detta jag ville höra! Tydligt och bra svar! Beställer ett 5x12 fönster i morgon och skulle det mot förmodan vara ett större "hål" än 1200mm får snickaren fixa det.
Stefan N: Folk sätter in plast för att det är billigt, inget annat.
malsah: Hej Undrar om det är någon som har några erfarenhet av sparfonster.se? har googlat runt men har inte hittat en rad skrivet om detta företag..
AndersS: Det är viktigt att handtagen du köper har inbyggda återfjädringar och inga stora tunga klumpar, ger du avkall på detta har du snart en dörr med hängande handtag då låskistans fjäder blir får hårt belastad.