BigR
Jag har ingen erfarenhet, men när jag nu ser dom så sätter jag dom på inköpslistan. Ska väl enkelt installeras under våren. Kan väl inte vara så stor skillnad på olika märken/leverantörer?

Jag har monterat Biltemas, skulle vara väldigt lika de låsfirmor sätter upp, till en bråkdel av priset.

Ett annat steg i rätt riktning är väl att man tar bort fodret kring dörren och verkligen ser till att karmen inte kan ge vika och på så sätt få upp dörren - Dvs, genom att precis vid låskistan sätta in träklossar mot regel så att den inte kan ge efter om man kommer med en kofot.
Det samt brytskydd så har man nog en ganska säker och bra lösning.

Sen är en granne som håller koll på huset medans man är borta alltid en bra sak.

Måste erkänna att jag är lite nervös efter att ha läst TS tråd om inbrott.

Tack för synpunkter.

Har precis inhandlat ett exemplar av Biltemas brytskydd.
Första intrycket är gott, tillverkat i 2 mm plåt, frågan om hur kvaliteten på plåten är, styrka, hårdhet och seghet återstår att prova när jag får en spillbit vid nästa montage, som blir på en lägre dörr.
En skillnad mot de vanligaste profilerna på marknaden är att den del, som monteras på karmen är bredare och i alla de fall dörr karmen är monterad med foder så måste detta lossas, profilen bygger 25 mm. Samtidigt ger detta fördelen att skruvarna blir bättre centrerade i karmen. På de andra profilerna hamnar skruvarna ganska nära kanten mot falsen på karmen.
Funderar starkt på att även försänka profilen som monteras på dörrbladet (2 mm) så att ök plåt hamnar i nivå med dörrbladets utsida. Normalt ska det monteras ovanpå dörrbladet och då är undersidan på profilen åtkomlig att försöka sätta kofoten i. Fäller jag in profilen så försvinner den möjligheten, dock lite tråkigt att hålla på o fräsa o sedan måla i spåret nu vintertid.

Återkommer med utvärdering när jag har hunnit montera brytskyddet.

Jag har aldrig använt biltemas brytskenor men kan inte tänka mig att det skulle vara något konstigt med deras brytskenor.
Tyvärr så fungerade inte just brytskenorna just nu på deras hemsida så kunde inte kontrollera dom.
http://biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Dorr-och-fonster/Brytskydd-87298/

Men att fälla in dom låter totalt onödigt och det leder inte till någon ökad säkerhet.
Ett brytskydd eller brytskena ska monteras längs hela dörrbladet och har som funktion att du inte ska få grepp med kofoten samt skapa en negativ brytvinkel.
Detta borde även biltemas brytskena åstadkomma och den är garanterat bättre än ingenting alls.
Om du kapar av skenan så måste du måla där du kapat så den inte rostar, just rostskyddet är det jag skulle oroa mig för med biltemas skena då jag inte vet hur den håller.
Men glöm inte att kontrollera att springan inte är för stor mellan karm och dörr först samt även att spanjoletten fungerar korrekt.
Utöver det så bör du ha ett bakkantsbeslag eller stiftade gångjärn så även gångjärnssidan av dörren är skyddad.
Och utöver allt ovan så bör du ha ett låsbart handtag på insidan.

Biltemas hade ett bra pris på 399kr mot ca 500-800kr hos en låssmed för en beprövad produkt.
En låssmed kontrollerar hela dörrenheten vid ett montage och kan även göra en "säkerhetsbesiktning" av huset när han är på plats.
På det företaget jag jobbar så kostar en brytskena monterad och klar 1200-1500kr+resa beroende på modell och färg.

123abc skrev:
Jag har aldrig använt biltemas brytskenor men kan inte tänka mig att det skulle vara något konstigt med deras brytskenor.
Tyvärr så fungerade inte just brytskenorna just nu på deras hemsida så kunde inte kontrollera dom.
[länk]

Men att fälla in dom låter totalt onödigt och det leder inte till någon ökad säkerhet
Tack, du kan helt klart de här frågorna.:)
Biltemas brytskydd, har tvärsnitt enligt bifogad bild.
SANY0864.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte det kändes mest logiskt, om jag vore inbrottstjuven och träffade på ett heltäckande brytbleck, att försöka först få bort brytskyddet och jag skulle då sikta på att få kofoten under kanten på den del som sitter på bladet, th på bilden ovan. Är brytskyddet monterat ovanpåliggande så kan man ju komma åt springan mellan plåt o dörrblad. Fäller man ner det så "livar" dörrbladet och plåtens överkant o det ges ingen angreppsyta utan att hacka i dörrbladet.
Angriper dock tjuven direkt i springan mellan de två plåtarna så är ju nersänkningen bortkastad.
Vore det ett kort bleck och ej ett heltäckande blir det en annan situation.
Säger din erfarenhet att det sistnämnda angreppsättet är det vanliga bland tjuvar?
Tänker jag helt fel, vore skönt att slippa överväga att fälla in blecket?
Bör väl också vara klokt att passa på och "rikta" gångjärnen så att dörrbladet går korrekt innan man monterar brytskyddet (såg att du var inne på det).

En annan tanke är att även limma brytskydden, men då blir det inte kul om man behöver demontera dem av någon anledning, vad tror du?

• Gilla
r3tina och 1 till
  • Laddar…
Brytskyddet ser helt okej ut och påminner om secu strip typ 3, antar att det medföljer envägsskruv för montering.
Börja med att fästa upp den med någre vanliga skruv och testa funktionen sedan byter du dessa mot envägsskruv (tänk på att dom vanliga skruvarna du använder inte får vara grövre än envägsskruvarna).
Skyddet ligger skruvat dikt emot och skruvad ut i kanterna vilket oftast betyder att man får göra ett extra hål i den änden den kapas i.
Visst skulle det kunna vinna lite tid om brytskyddet fälls in men det är marginellt och gör varken till eller från i verkligheten, sedan om du fäller in den i dörrbladet så måste du nog även göra det i karmen för att det ska passa och det är inte värt besväret.
Meningen med brytskyddet är att du inte ska komma åt med verktyg och få grepp för att bryta och att det ska ta längre tid.
Att dom bryter upp en dörr med brytskena på är ytterst ovanlig och beror då oftast på dålig spanjolett eller felaktigt avstånd mellan dörr och karm vilket gör att dörren kan ryckas upp utan verktyg.

• Gilla
Sson85 och 1 till
  • Laddar…
123abc!
Nu har jag tillräckligt med information så jag känner mig säker på vad jag ska göra och hur.:thumbup::thumbup:

Om det sitter stift på gångjärnssidan och brytskydd på motsatt sida kan väl tjuven fortfarande bryta upp dörren i kortsidans springa?

Varför ska man använda envägsskruv? Det gör man väl bara i offentliga byggnader etc.

(Jag antar att det är skruvar som bara går att skruva i och inte ur?)

Får lite björnlige-nostalgi när jag läser tråden. :)
Vill tjuven in så kommer han in så länge man inte har hund eller ett riktigt vasst larm.

En tjuv som vill in behöver bara reka hund o larm, sedan är han inne tyst och enkelt på <30s med en borrmaskin och tigersåg.

kalubah skrev:
Om det sitter stift på gångjärnssidan och brytskydd på motsatt sida kan väl tjuven fortfarande bryta upp dörren i kortsidans springa?
Den dagen jag ser en dörr som dom brutit upp på kortsidan ska jag tänka på detta inlägg.
Jag har aldrig i mitt yrkesutförande sett detta och det krävs betydligt mer kraft längs kortsidan.
Sedan sitter kortsidorna ofta dumt till, antingen krockar du med marken eller så får du bryta ca 210cm över marken.

Nyfniken skrev:
Varför ska man använda envägsskruv? Det gör man väl bara i offentliga byggnader etc.

(Jag antar att det är skruvar som bara går att skruva i och inte ur?)
Envägsskruv används för att tjuven inte ska kunna skruva ner brytskyddet, vilket inte vore speciellt bra.
Ett brytskydd ska inte gå att plocka bort utan åverkan.

Nimajneb skrev:
Får lite björnlige-nostalgi när jag läser tråden. :)
Vill tjuven in så kommer han in så länge man inte har hund eller ett riktigt vasst larm.

En tjuv som vill in behöver bara reka hund o larm, sedan är han inne tyst och enkelt på <30s med en borrmaskin och tigersåg.
Larm skyddar inte mot inbrott, larmet talar om att du har ett inbrott.
Hundar hjälper inte mycket vid inbrott men kan kanske skrämma ynglingarna på glid i området.
Ett bostadsinbrott är sällan rekognoserat och larm är inte alltid så lätta att manipulera.
Borrmaskin och tigersåg är inte dom vanligaste inbrottsverktygen och oftast inte så tysta heller.

Redigerat:
  • Gilla
dahlqvist16
  • Laddar…
123abc skrev:
Larm skyddar inte mot inbrott, larmet talar om att du har ett inbrott.
Hundar hjälper inte mycket vid inbrott men kan kanske skrämma ynglingarna på glid i området.
Ett bostadsinbrott är sällan rekognoserat och larm är inte alltid så lätta att manipulera.
Borrmaskin och tigersåg är inte dom vanligaste inbrottsverktygen och oftast inte så tysta heller.
Ser att du kommer från Stockholm, det förklarar din lite naiva inställning till ovanstående och kvantitativt kan jag tänka mig att ni ha mest spontana pundarinbrott där uppe. ;)

Nimajneb skrev:
Ser att du kommer från Stockholm, det förklarar din lite naiva inställning till ovanstående och kvantitativt kan jag tänka mig att ni ha mest spontana pundarinbrott där uppe. ;)
Kommer från Stockholm men bor söderut sedan ett antal år och har även jobbat rikstäckande.
Tycker faktiskt att pundarinbrotten hos privatpersoner är vanligare här söder ut än i Stockholm.
Vill inte kännas vid att jag skulle ha en naiv inställning utan snarare en som bygger på erfarenhet efter att ha jobbat länge i säkerhetsbranschen.
Har även läst div undersökningar och statistik rörande säkerhet sedan sent 80-tal.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.