Fönster & Dörrar
Kjollanta: Vill komma i kontakt med någon som har Ekstrands Sverigefönster som är högre än 130 cm med fönsterhakar.
torbeno: Jag tackar och bockar för alla tips. Jag skall ta tag i detta när alla här är friska och vardagen är åter
Kjell_G: Jag väcker lite liv i tråden eftersom frågan dykt upp. Men, viktigt, detta gäller en hyresrätt och då vill man inte ha för mycket att återställa om värden skulle kräva det vid avflyttning. Min tanke är att behålla karm o gångjärn och fräsa in det gamla i nya dörrbladet. Då går det ju att hänga tillbaka den gamla dörren igen om det behövs. En av dörrarna fungerar klockrent
hangun: Håller med men hur långt ska det gå när det gäller att inte klara av saker i sina egna hem. Vi håller på att bli för bekväma på många sätt. Varför inte testa sätta listen själv o inte ge sig förrän man är nöjd. Då finns det ingen att lägga skuld på. På köpet får man en bra känsla
AndersS: Har två stycken liknande av fabrikat Elitfönster, deras originalmodell, och de fungerar alldeles utmärkt efter 2 år, inget som hänger ned. Tror att vårt pris hamnade runt 15.000 och de hade då en drive där aluminiumklädsel ingick. Två gånger under de här åren har jag satt en droppe olje på varje låsklack i spanjolettlåsningen för att den inte ska gå tyngre, trodde inte det
jobbigt: Svar ja man skall alltid använda lithium batterier i alla typer av kodlås :)
Stefan N: Varför inte köpa från sidan du länkade till? Det är ju bara köra Myus eller motsvarande.
Korvgubbe: Vi har den från Kärcher och först tyckte jag den var skit, det blev flera stora och fula ränder på varenda ruta och den klassades som bara ännu en onödig produkt som tog plats och aldrig används. Men efter att ha gett den ett par chanser så lärde jag mig hur mycket man ska trycka och hur fort man kan dra och nu är jag helsåld på den! Det går fort och blir bra, riktigt bra.
Oldboy: Sätt en figursågad bräda ovan dörren och en rak motsvarande till höger om dörren. Fasa el profilfräs kanterna. Om det behövs använd en taklist, (som först fästs i den figursågade brädans överkant), för att fästa den övre täckbrädan i "tak"-/nischbrädan iom att det är svårt att få spik att fästa i frigolit... Tryck sedan i rejält med fogmassa i skarven mellan
Robban_nybörjarsnickare: [citat] Aj då. Det går inte att köpa enstaka "utdrag"? Får luska vidare i detta imorgon. Skulle underlätta rejält att läsa in sig lite så det går att argumentera emot samt kunna hänvisa till faktiska rekommendationer, då den fuskande firman börjar slingra sig.
1036: Hej Jag har tittat på fönterdörrar i helglas hos olika leverantörer. Prisbilden på Bonusfönster är nästan den samma om man tar en ytterdörr helglas som en altandörr. Är det en bättre lösning att ta en ytterdörr i helglas eller en altandörr i helglas? Dörrarna ska sitta i ett kök samt till en balkong i ett suteränghus. Någon som köpt eller vet om kvaliten samt om leveranser
Eriaxe: De ska vara solida ekonomiskt enligt säkra källor, kräver dock inget förskott, men tack för tipset!
Jerrka: Hej ! Vet nån av någon som tillverkar tunna billigare dubbeldørrar ?.Pi måleri och kalel gør bara tjockare med issolerglas och det blir onødigt dyrt..Skall vara på farstukvisten till inglasade bron.
verktygsgurun: Trodde det diskuterades ytterdörrar. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av deras innedörrar.
AndersS: Personligen tycker jag inte det blir snyggt. Dyckert för att spika med hammare har ett runt större huvud och med den hårda fabriksmålade ytan blir det gärna så synligt att man vill bättra med färg. Jämfört med skallen för dyckert till dyckertpistol som blir "nästan" osynligt, åtminstone om pistolen har nosskydd. Men här är vi också olika i vad som vi accepterar som resultat, så
P-plats: [citat] Det är inte helt fel... Har funderat på det MEN sen kommer man tillbaka till hur ofta man lånar ut en nyckel. ...för min del har det inte hänt många gånger.
Niq: Jag har kapat olika modeller av sådana här gliddörrar vet inte om jag stött på den här modellen men det brukar gå bra att kapa dom stående profilerna. Det man brukar få göra är att borra nya hål för skruvarna för dom är oftast skruvade genom dom stående profilerna in i dom liggande. Hjulen brukar oftast sitta i dom liggande profilerna. Undantag finns säkert men så här brukar
mwestlund: Jag har bestämt mig för att byta ut persiennerna i lägenheten och har begärt in offert från tre persiennföretag. Eftersom jag vill kunna mörklägga sovrummen har jag till dessa rum tittat på en för mig ny variant som sluter helt tätt mellan lamellerna. Den finns även som sk. nohole, där hålen täcks av den intilliggande lamellen när persiennen är vinklad. På så sätt minskar
Jag_kan: Jag har fortfarande inte hittat något riktigt bra. Elit Retro skulle kanske fungera exteriört, men profileringen invändigt känns inte rätt.
verktygsgurun: Ja jag vet. Så länge fönstret sitter den varma delen av väggen är det ok. Dvs fönstret skall max monteras så att det livar med med utsida stomme. Det skall inte hänga ut i någon luftspalt. Sen kan man få problem med kondens om man har alltför djupa invändiga smygar. Det blir dålig cirkulation av luften i en alltför djup smyg.
pbengtsson: Verkar blivit en riktigt trevlig stuga. Ser att ni löst ryggåstaket med två bjälkar och skippat spetsen på fönstret. Men nära 100% likt skissen. Kul med återkoppling, hoppas de blev nöjda.
pelpet: En temperaturstyrd frånluftventil högt upp på sydsidan plus en tillluftsventil placerad lågt på norrsidan borde kunna förbättra situationen.
Johan Gunverth: RM, Tanumsfönster och Allmoge gör alla klassiska fönster med rätt kvalitet. Vi satsade på RM 2004 för att de vid tiden hade en del smådetaljer som vi gillade t.ex. att glaskassetten i innerbågen hade vitlackad metallkant och att de kunde tillverka tunna blindfönster som såg äkta ut
verktygsgurun: Alla fönster tillverkade i Sverige har ungefär samma grovlek på karmarna och bågarna. Velfac har som du märkt en annan konstruktion. Någon annan tillverkare känner jag inte till som något liknande velfac.
verktygsgurun: Att byta ytterdörrar gör vilken byggfirma som helst. Man behöver plocka fram lika många maskiner och verktyg för en dörr som för 10 dörrar så ja det blir lite billigare att byta flera när ändå hantverkaren är på plats.