18 029 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Gammalt modulmått innerdörr - förstora hål?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta, det vände sig i skallen på mig
. Mina billiga spegeldörrar är helsymmetriska i alla fall.
Innerdörrar med modul 20 och 21 har symmetrisk beslagning och kan hängas upp och ned om man så skulle önska. Övriga moduler innefattas ej av någon standard så där det upp till tillverkaren att beslå hur han själv behagar.
Hursomhelst, jag anser att du lugnt kan köpa standardhöjd och plocka dina cm nedtill på karm och dörr. Köper du en lätt innerdörr (d v s en tiokilos med bikakepapper inuti) finns en risk att man tar för mycket i nedkant men det lagas lätt genom att limma tillbaka bottenlisten.
Hursomhelst, jag anser att du lugnt kan köpa standardhöjd och plocka dina cm nedtill på karm och dörr. Köper du en lätt innerdörr (d v s en tiokilos med bikakepapper inuti) finns en risk att man tar för mycket i nedkant men det lagas lätt genom att limma tillbaka bottenlisten.
Uppföljning av tråden:
Dörren sitter på plats efter att jag kapat 10 mm i överkant och 8 mm i underkant. Dessutom tog jag bort ~10 mm av överstycket, så totalt fick jag kapa ca 28 mm för att få in hela paketet. Inga problem alls att såga i dörren med sänksågen.
Tackar för all hjälp! Bifogar även en bild för er alla att njuta av
Dörren sitter på plats efter att jag kapat 10 mm i överkant och 8 mm i underkant. Dessutom tog jag bort ~10 mm av överstycket, så totalt fick jag kapa ca 28 mm för att få in hela paketet. Inga problem alls att såga i dörren med sänksågen.
Tackar för all hjälp! Bifogar även en bild för er alla att njuta av
Klicka här för att svara