Hej!

Vi är i fönsterbytarsvängen och har tidigt sagt att PVC inte är ett alternativ, helt ogrundat. Mycket för man har hört att det är skräp, men ingen riktig fakta bakom.

Har tagit in offerter från alla stora (mockfjärds, ekstrads, morups, hemmafönster) på trä+alu, men fick in offerter på mailen från två pvc-firmor som erbjuder samma tjänst (installerat och klart) men med PVC-fönster för mellan 100.000-150.000 kronor billigare jämfört med trä+alu som ligger runt 200.000.

Jag köper att trä+alu är "gedignare" och ger mer ljusinsläpp, men ärligt, är det verkligen 100.000 kronor bättre med trä? Detta på 20 enheter.
Blir jag blåst eller är den svenska "träfönstermarknaden" helt ur spår?

Alla priser styrs av lagen om tillgång och efterfrågan. Priset visar inte hur "bra" nånting är. Svenska träfönster kostar så mycket som någon är villig att betala för dem.

Varför trä/aluminium skulle vara "gedignare" kan jag inte riktigt se. PVC-fönster är rent tekniskt sett överlägsna.

Visst gäller tillgång och efterfrågan, men med tillgång menas vad någon är villig att sälja en vara för och det i sin tur hänger mycket ihop med tillverkningskostnaden; ingen vill sälja en vara under tillverkningskostnaden. Tillverkningskostnaden för träfönster är högre än för PVC-fönster och därför är de dyrare.

Träfönster skulle mao inte vara billigare bara för att folk inte ville betala lika mycket som nu, tillverkningskostnaden är densamma. Däremot skulle efterfrågan minska och därmed skulle det säljas färre fönster vilket sannolikt skulle resultera i högre priser.

Redigerat:
S
pvc fönster inte värst bättre än trä eller alu fönster.
bågar som inte förblir i fyrkantiga, glas som sjunker i bågen.
missfärgningar i fönstret ute som inne.

Finns större undesökningar som statens provningsanstalt gjort på fönster i olika material.
Den hittas på nätet.
Svenska fönstertillverkare framhåller givetvis sin produkt och jag tror inte vi har några tillverkare av pvc-fönster i Sverige ;)
Det kommer alltid att finnas kvalitetsskillnader mellan olika fönstertillverkare. Både för pvc, trä och aluminium. Dåliga fönster går att hitta oavsett material.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
sblixten skrev:
Finns större undesökningar som statens provningsanstalt gjort på fönster i olika material.
Den hittas på nätet.
Svenska fönstertillverkare framhåller givetvis sin produkt och jag tror inte vi har några tillverkare av pvc-fönster i Sverige ;)
Det kommer alltid att finnas kvalitetsskillnader mellan olika fönstertillverkare. Både för pvc, trä och aluminium. Dåliga fönster går att hitta oavsett material.
jag tror vi har faktiskt vet dock inte namn. säkert är deras fönster dyrare än utländska

SBH skrev:
pvc fönster inte värst bättre än trä eller alu fönster.
bågar som inte förblir i fyrkantiga, glas som sjunker i bågen.
missfärgningar i fönstret ute som inne.
Menar du att det där är något som generellt drabbar PVC-fönster eller är det något som du själv råkat ut för?

injonil skrev:
Visst gäller tillgång och efterfrågan, men med tillgång menas vad någon är villig att sälja en vara för och det i sin tur hänger mycket ihop med tillverkningskostnaden; ingen vill sälja en vara under tillverkningskostnaden. Tillverkningskostnaden för träfönster är högre än för PVC-fönster och därför är de dyrare.

Träfönster skulle mao inte vara billigare bara för att folk inte ville betala lika mycket som nu, tillverkningskostnaden är densamma. Däremot skulle efterfrågan minska och därmed skulle det säljas färre fönster vilket sannolikt skulle resultera i högre priser.
Jag vet att det kan förefalla så, men det är INTE tillverkningskostnaden som styr priset. Om en produkt kostar mer att tillverka än det går att sälja den för så kommer den produkten aldrig att tillverkas, alternativt så försvinner den från marknaden. Det är inget konstigt, det händer hela tiden.

Man kan vända på det - varför skulle nån sälja en produkt till ett lägre pris än nödvändigt bara för att den är billig att tillverka? Varför skulle nån sälja ett PVC-fönster för 2000 kr om man lika gärna kunnat sälja det för 4000? Varför skulle någon tillverkare bry sig om att rationalisera tillverkningen, om det i så fall bara innebar att priset sänktes?

Just fönster till slutkund i Sverige är en lite speciell marknad. Där finns det känslomässig argument som gör att kunden är beredd att betala mer för träfönster. Men på en annan marknad, till exempel när man säljer till de stora byggföretagen i Sverige, då man bara ser till teknik och ekonomi, då konkurrerar träfönster prismässigt mer PVC-fönster.

Vad menas med bättre eller sämre? Tittar vi på U-värdet så skall det gälla hela fönstret inte bara glaspaketet, när det gäller PVC fönster finns det stora skillnader. Det är mycket vanligt att det endast gäller glaspaketet för PVC fönstren.

PVC bågarna är väl överlägset bra eftersom dom inte behöver målas eller ruttnar. Men det gäller även att se upp med måtten för det är vanligt med att om man beställer ett 10-13 så är det 100 cm x 130 cm och kommer inte att passa i hålet på fasaden eftersom vi har sk. modul mått alltså att fönstren är ca 2 cm mindre på alla håll för att kunna dreva runt hela fönstret.

Ett PVC-fönster består av delar från tre olika underleverantörer; en tillverkar PVC-profiler i långa längder, en tillverkar glaskassetter och en tillverkar beslag. Tillverkaren av själva fönstret är en sammansättningsfabrik som kombinerar delar från de underleverantörer den valt. I Sverige finns mig veterligen bara sammansättningsfabriker. Profiler och beslag kommer främst från Tyskland.

En och samma profil kan därför förekomma med olika beslag beroende på tillverkare.

andersmc skrev:
Man kan vända på det - varför skulle nån sälja en produkt till ett lägre pris än nödvändigt bara för att den är billig att tillverka?
För att slå sig in på en ny marknad är ett exempel. Tex Google och deras nexus-familj.

Innan du ska spara 100 000:- på fönster åk och känn på ett plastfönster först, bara så du vet vad du får sen.

S
andersmc skrev:
Menar du att det där är något som generellt drabbar PVC-fönster eller är det något som du själv råkat ut för?
jag har varit där personer har velat få bort pvc fönstrena för just dom problem jag skrivit. dom ångrade totalt att hade monterat pvc fönster. detta gäller både hus och lägenhetshus och en mindre verkstad

Får nog säga att jag inte riktigt tycker om pvc. Köpte två st pvc till min lada och satte in förr några veckor sedan. Ingen hit med kyla och plast. Samtliga fönsterbågarna sprack i den lilla skenan man skall fästa monteringsbeslagen i. Slutade med att jag fick borra hål igenom stålprofilen och sätta fönstren med skruv. Dessutom har jag märkt att det rinner in vatten ner i fönstret som visserligen skall rinna ut igen genom två dräneringshål. Häromdagen kärvade det ena fönstret och det visade sig då att det bildats isklumpar inne i fönstret då allt vatten inte runnit ut.
Men dom var ju iaf billiga och fyller väl sin funktion i en ladugård, men jag skulle inte valt pvc till huset.

Redigerat:
Vad är det för konstiga fönster du har som spricker av kyla?
Vi skulle välja pvc alla dagar i veckan och ångrar inte en sekund att vi valde det. Jag är övertygad om att jag säger samma sak om 10 år, speciellt när man ser grannarna som målar om sina träfönster!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.