Jag håller på med en ganska omfattande renovering av en lägenhet byggd runt 1950. Har för avsikt att byta ut en av innerdörrarna inkl. karm och upptäckte att det är gammal måttstandard som gäller. Modulmåttet verkar vara ungefär 79,5 x 207 cm. Bredden borde inte vara något problem för en modern 80-dörr men jag funderar på hur jag enklast löser höjden.
En tanke jag haft är att försiktigt knacka ur 3-4 cm betong i överkant för att få in en hel 80x210-karm men jag vet inte om detta är att rekommendera? Tänker på risken att stöta på armering osv.
Väggen verkar inte vara av lättbetong utan någon mer massiv variant. Dock lite halvtaskig kvalitet eftersom det följde med en hel del betong när jag tog loss det gamla fodret.
Tack på förhand!
En tanke jag haft är att försiktigt knacka ur 3-4 cm betong i överkant för att få in en hel 80x210-karm men jag vet inte om detta är att rekommendera? Tänker på risken att stöta på armering osv.
Väggen verkar inte vara av lättbetong utan någon mer massiv variant. Dock lite halvtaskig kvalitet eftersom det följde med en hel del betong när jag tog loss det gamla fodret.
Tack på förhand!
Att knacka bort 3-4 cm betong är nog inget du gör för hand utan behöver då en maskin och bila bort det. Att kapa en karm på höjden är inget problem om du köper 21 höga karmar, dörren kan man såga av i nedre kant om man bara är försiktig så färgen inte spricker upp.
Jo, jag har funderat på att kapa dörr och karm och det är naturligtvis ett alternativ. Dock tråkigt att sätta sågen i en helt ny dörr värd x antal tusen kronor. Dessutom hamnar ju handtaget några cm för lågt.
Betongen verkar som sagt vara av ganska dålig kvalitet så jag tror att det går att knacka loss med lite tålamod. Annars har jag borrhammare som går att ställa in på bilning om tålamodet försvinner fortare än betongen.
Vante: Tack för tipset, hade missat den sidan i min sökning. Den metoden verkar handla om att behålla befintlig karm vilket jag inte hade tänkt mig.
Betongen verkar som sagt vara av ganska dålig kvalitet så jag tror att det går att knacka loss med lite tålamod. Annars har jag borrhammare som går att ställa in på bilning om tålamodet försvinner fortare än betongen.
Vante: Tack för tipset, hade missat den sidan i min sökning. Den metoden verkar handla om att behålla befintlig karm vilket jag inte hade tänkt mig.
Ja, där föll idén att kapa i nederkant - den dörren jag har tänkt mig har en ram på endast 28 mm.
Då återstår väl endast alternativen att förstora hålet eller måttbeställa en dörr (vilket låter bra mycket dyrare än att köpa en med standardmått).
Då återstår väl endast alternativen att förstora hålet eller måttbeställa en dörr (vilket låter bra mycket dyrare än att köpa en med standardmått).
Det går ju att kapa så mycket man vill oberoende av hur bred ramen är..
Sedan rensar man ut distansmaterialet några cm.
Och så kapa och hyvla till en pinne som passar i "hålet".
Limma fast den så är dörren som ny igen.
Sedan rensar man ut distansmaterialet några cm.
Och så kapa och hyvla till en pinne som passar i "hålet".
Limma fast den så är dörren som ny igen.
Jag lurade på det också. Undrar dock om det räcker med den 13 mm ram som blir kvar uppe och nere eller om dörren kanske blir svajig.
Om jag måste pilla ut och ersätta båda bitarna blir det nog för mycket jobb för att det ska vara värt det.
Om jag måste pilla ut och ersätta båda bitarna blir det nog för mycket jobb för att det ska vara värt det.
Nej, det är ju inte jättelångt från 210 cm, men jag antar att man får dra ifrån ytterligare lite från mitt uppmätta modulmått eftersom jag mätte avståndet ner till betonggolvet. Modulmåttet borde ju rimligtvis reduceras med parkettgolvets tjocklek när det ligger på plats? Är nog närmare 40 mm som måste bort då.
Som redan indikerats, dörren ska kapas i överkant för att handtaget ska komma på rätt höjd.
Den överliggande ramen återanvänds när man kapat. Bara att rensa den, stämjärn och lite slippapper fixar detta. Efteråt är det bara att rensa upp lite innanmäte och limma fast ramen igen.
Gångjärnen kan ev behövas monteras om på karmen och likaså låsblecket kan behöva dremlas till.
Den överliggande ramen återanvänds när man kapat. Bara att rensa den, stämjärn och lite slippapper fixar detta. Efteråt är det bara att rensa upp lite innanmäte och limma fast ramen igen.
Gångjärnen kan ev behövas monteras om på karmen och likaså låsblecket kan behöva dremlas till.