Fönster & Dörrar
verktygsgurun: [citat] Autocorrecten i telefonen ställde till det, det skall vara plyfa....alltså plywood. :)
djohansson: Kör på SP dom har glans 30 på deras aluprofil så det blänker inte i solen. Du får ett äldre intryck av det fönstret. Dessutom har dom en profil på deras utvändiga aluminum-profiler som liknar en klassisk glaslist. Outline har väl dessutom synliga vridbeslag, det ser väldigt modernt ut om ni ska ha spröjs på fönster och sen två synliga metall-armar på sidorna.
martinradbo: [citat] :-) Det kanske inte framgick, men detta är bara ett prov och lek för att testa fram bästa metoden. Sen när jag plastar på riktigt blir det självklart fin grön tejp istället.
Oldboy: Kondens = fukt = mögel. Trots att vi har ett FTX ventilationssyst så blir det ju ofrånkomligen kondens på badrumsfönstret var gång man duschar. Det torkar upp inom 10-20min, men efter något år el drygt det så finns det lite antydan till svartmögelprickar på den nedre halvan av fönsterbågen. Har man ett energieffektivt fönster med u-värde nedåt 1 så kanske man slipper kondensen i
NilsR: [citat] Jag har installerat Mentafönster i ett par hus. Kvalitén är helt ok, det är ju PVC så man får se till att torka av karmarna en eller ett par gånger per år. Typiskt gör man det när man torkar fönstren. Monteringen skiljer sig från vanliga träfönster en del - man använder inte karmskruv utan metallbleck som fästs i spår i karmen. Smygar monteras inte heller på "vanligt"
folkeorg: Mjo, misstänker att det är nog den minst dåliga/svåra utvägen. Orkar inte byta hela låskistan å ngn ny dörr passa rinte. Inte direkt standardmått idag..
torparnorpan: Det är tre fönster med en gemensam karm, dvs inga reglar mellan, så då har det ingen betydelse.. Trodde nästan det men fundera bara en gång för mycket kanske ;-)
Haas84: Okej? De är sidohängda fönster, beslagen sitter på ena kanten som dom flesta fönster? Köpte ett par 5mm P-lister idag. Blev bättre, men va ganska kallt ute så gick lite väl snabbt i slutet så vet inte om listen kom exakt 100% rätt på alla ställen. Nöjer mig med detta tills det blir lite varmare ute, då ska jag plocka ner fönsterna och kolla så att dom är helt schysta. Satt
kladde: Tack för L-profilen. Vad gäller glasdörren så kostar den 16.000kr, dyrt som...... Jag får nog ta en sväng till polen där jag kan köpa liknande dörr för 2500-3500kr.
Molin: Med tanke på ovanstående, skulle ni säga att det är dumt att montera in ett sjutillhållarlås i ett kallgarage?
Matti_75: [citat] Prova montera bort dörrbromsen och se om det blir bättre i överkant. Dörrbromsar kan också göra så att inte dörren sluter tätt i överkant.
peternicklas: På Hajom är det standard med sökerhetsglas(Härdade). http://www.hajom.com/sv/skjutdorrar/skjutdorrar-introduktion-architect/uterum-blir-innerum-med-hajom/
oceanis: Vet inte hur det ser ut men det är väl bara att borra ut popniten och flytta spröjsen. Det gamla hålet kan man väl bara sätta en ny popnit i. Vanliga alu popnitar brukar bli ganska täta om man nitar med en bra tång.
peroande: [citat] PVC är tåligt mot ultraviolett ljus. Jag har tittat på många PVC-fönster i Tyskland och Österrike. Flera av dessa är från tidigt 80-tal. Inget har visat tillstymmelse till gulhet.
carra: Jo jag vet,om Florida,vi har bott där, o har samma problem där vi bor nu,Tenerife:cool:, men vi kör om Sverige,Va...:rolleyes::rolleyes:
Keexet: Njae, jag vet inte faktiskt. Det är förvisso värt att tänka på, men med tanke på att dörren som satt där när vi köpte huset inte ens satt fast i väggen, var "schimsad" med 7 cm gullfiber på vardera sida och tippade inåt när den stängdes, så är alla åtgärder förbättringar. Nu är jag mest ute efter att isolera och hindra mössen från att ha raka spåret in i huset. Sen att
Matti_75: Dom flesta innerpartier brukar vara i Mdf som är fanerade.
Jovial: [citat] Den står alltid öppen annars, våra katter blir helt galna på stängda dörrar ;)
sir_daniel: Du kan ju alltid göra ett temporärt "fönster" av plyfa och skruva dit medan du fixar fönstert
k_haddock: Det allra enklaste och kanske till och med billigaste är att som nämnts innan, gå till ett snickeri och be om ett nytt blad som passar den befintliga karmen. om bladet kostar samma som ny dörr med karm så har du ändå sparat massor med jobb. En annan fördel är även att du kan passa på att få en helt unik dörr.
SBH: assa tycker som du. tänkte på det var för del. http://www.assa.se/sv/site/assa/Kundservice/Projektering/Grundlaggande-laskunskap/Mekaniska-las/
Oldboy: Idealt så bör tröskeln vara genomtorr vid inoljning. Jag har dock hört från en sadelmakare att man kan fetta/smörja in en nyrengjord/tvättad sadel (= ej torr), och att fettet går in i lädret när vattnet går ut. Vågar dock inte hävda att det också gäller för trä, men kanske någon annan känner till? Då inoljning av trä, med lämplig olja, måste göras om varje år så kan man
Rafff: [citat] Jo, jag åkte även på att byta gångjärnen också som var rejält övermålade i karmarna. Löste det dock med hammare och skruvmejsel. Drygt med tanke på att jag tänkt slippa det... :o(
FreddaP: [citat] Förstår inte riktigt hur du menar. Man kan väl bara göra på ett riktigt sätt och det ser även bra ut :/
Drömhus2012: Det känns onödigt att ha både osb och råspont, välj det ena och ta sedan helst vanlig gips när du spart in lite på tjockleken.
raveper: Skulle ju kunna såga av de befintliga och sen borra nya hål för nya karmskruv om det krånglar.
corre: Det är det ett någerlunda "nytt" hus, iaf från 70talet och framåt så brukar det sitta dörrar med universalgångjärn. Du kan ju måtta upp gångjärnen och fota dessa så kan bygghandlen hjälpa dig med nya, alt via bilder på gångjärnen här så kan se vad som går att luska fram. Ytterdörren är inte lika säkert, vissa tillverkade har gångjärnen och kistorna på samma höjd, vissa